Elke reeks die vroeger goed over de toonbank is gegaan krijgt in deze tijd een nieuw HD jasje in de hoop dat de heruitgave opnieuw goed over de toonbank zal gaan. We weten allemaal dus eigenlijk al wat je kan verwachten. Een hogere resolutie en framerate met eventueel een extra functie waaronder digitale trofeeën en/of een 3D weergave. Voor een zacht prijsje is het dus mogelijk om 2 of zelfs 3 games te krijgen. Dit is allemaal goed en wel maar hoe komen deze games eigenlijk tot stand. Je kunt al voorstellen dat deze op een andere manier tot stand worden gebracht en daar ga ik het over hebben.

 

Wie

De eerste HD collection game, God of War collection, die uitkwam is uitgegeven door Sony. De PS2 versies waren weliswaar door Santa Monica Studios geproduceerd, één van de vele studios die bij Sony horen, maar Bluepoint Games was verantwoordelijk voor PS3 compatibele versie in HD. Misschien dat deze studio minder bekend overkomt maar dat betekent niet dat de mensen die daar werken geen ervaring hebben. De studio zelf begon met een downloadbare game genaamd Blast Factor. Dit was 1 van de 2 eerste PSN games bij de launch en is als het ware de grondlegger voor kleine downloadgames. De game was op zich niet slecht maar het was ook geen topper terwijl men dat wel had verwacht van een studio bestaande uit veteranen. Zo heeft de CEO, Andy O’ neil als hoofd technisch ingenieur meegewerkt aan Metroid Prime.  Hoe dan ook bleek uiteindelijk de vraag naar PS2 games op de PS3 hoog, zelfs nadat Sony dit uit de nieuwe modellen eruit had gehaald. Mensen wilden graag dat de functie via een firmware update terugkwam maar Sony had een betere manier gevonden. Eigenlijk een winstgevende manier door de bestaande games te vernieuwen met behulp van een paar studio’s. Zo kunnen de grote studio’s aan nieuwe games werken terwijl de oudere games ook worden uitgebracht. De taak om de welbekende God of War te vernieuwen was dus voor de veteranen.  De game bestond al dus Bluepoint moest er gewoon voor zorgen dat hetgeen in een hogere resolutie verscheen en goed liep op de PS3.

Sony heeft er dus voor gezorgd dat oude games opnieuw geld kunnen opleveren en sinds het succes van deze collectie zijn er tal van bij gekomen. Maar waren deze allemaal even succesvol?

Kassa

De God of War collectie heeft sinds de launch 2.3 miljoen exemplaren verkocht zonder de verkochte digitale exemplaren van het Playstation Network mee te rekenen volgens vgchartz. Dit is uitstekend en met zo’n hoge omzet zullen de verschillende partijen die eraan hebben meegewerkt wel heel blij zijn. Dit eerste grote succes was waarschijnlijk de aanleiding naar andere collecties van zowel Sony als andere uitgevers. De rest echter heeft het lang niet zo goed gedaan als God of War. Hieronder een rijtje van het aantal fysieke verkopen tot nu toe en mogelijke oorzaak (let op: Deze verkopen houden dus geen rekening met de verkopen van het PSN waardoor het werkelijk aantal kan variëren. Daarnaast kwamen bepaalde games niet in een collectie maar eerst met aparte delen zoals Splinter Cell en Prince of Persia):

  • God of War Collection : 2 290 000

Dit was de eerste collective met verbeterde PS2 games. Daarnaast kreeg men in de VS (waar die eerder uit kwam) een code voor de GoW 3 demo. Daarnaast is deze ook al lang op de markt maar in de eerste 10 weken (zowel America, Japan en EMEAA samen) verkocht die al zo’n 826 000.

  • God of War Origins Collection : 75 000

Is nog maar een paar weken uit maar blijkbaar is al direct minder populair. Waarschijnlijk omdat niet iedereen deze game als een volwaardige PS3 game beschouwt want de minpuntjes van de PSP versie zijn gewoon meegenomen. In de eerste week is deze dus 3x minder vaak verkocht als de vorige GoW collectie.

  • Monster Hunter Portable 3rd HD ver. : 392 000

Alle sales komen uit Japan wat te verwachten was aangezien die hier nog niet is. De Monster Hunter Hype is lang niet over en alle grote fans proberen dan ook elke versie voor hun favoriete console te spelen. Het kwam dus ideaal van pas voor de mensen zonder PSP.

  • Prince of Persia Trilogy: 90 000

Ook niet echt populair aan de kassa. Waarschijnlijk omdat er losse delen beschikbaar waren op het PSN voordat de collectie uit kwam.

  • Sly Trilogy : 296 000

Waarschijnlijk voldoende verkocht voor Sony. De latere delen van de PS2 versies waren ook niet zo populair maar de games zelf waren wel goed. Dat deze redelijke verkopen te danken zijn aan de PS Move bonus content valt te betwijfelen.

 

Zoals jullie dus konden lezen zijn niet alle collecties even populair maar toch blijft de trend doorgaan. Vele HD upgrades zijn verschenen op het PSN die met eventueel korting ook redelijk verkocht worden. Het zijn dan ook vooral populaire klassiekers die vernieuwd worden en de games komen van verschillende platforms. Het is moeilijk in te schatten of men echt hierop zit te wachten maar het is zeker een goede zaak om de mensen een kans te geven om bepaalde games te spelen als ze daar niet mee zijn opgegroeid. Zo ga ik de ICO & Shadow of the Colossus collectie halen en zitten er vele fans te wachten op de Metal Gear Solid collectie. Elke collectie klakkeloos appreciëren heeft wel geen zin. Zo heb ik dan toch liever dat een echte volwaardige remake dan een HD upgrade met eventueel vele extra’s. We zullen dus gewoon moeten gokken op welke collectie hierna zal komen want dat ze eraan komen valt niet meer in vraag te stellen.