Er gingen al geruime tijd geruchten rond dat Microsoft in samenwerking met ASUS bezig is met een Xbox handheld. De geruchten blijken te kloppen, want tijdens de Xbox Games Showcase is de ROG Xbox Ally aangekondigd, die in twee varianten verschijnt.
De handhelds, ROG Xbox Ally en ROG Xbox Ally X, zijn gemaakt om je op verschillende manieren zoveel mogelijk games te laten ervaren. Via beide platformen is het mogelijk om games native af te spelen, via de cloud of via remote play.
De handhelds komen met Xbox touches, zoals:
- Xbox button: With a dedicated Xbox button, players have access to chat, apps, and settings through an enhanced Game Bar overlay, allowing you to quickly switch between running apps and games.
- Contoured grips: Created with player comfort in mind, and using the same design principles as Xbox Wireless Controllers, the Xbox Ally and Xbox Ally X feature contoured handgrips to accommodate a wider range of hand sizes.
- Accessibility features: Game Bar and the Xbox app have also been optimized for handheld use, bringing along familiar accessibility features from Xbox consoles and Windows PCs, with much more to come in future.
Het verschil tussen de twee modellen zit hem in de hardware specificaties, zie het overzicht hieronder:
De ROG Xbox Ally verschijnt dit najaar, maar een officiële releasedatum is nog niet aangekondigd. Voor meer informatie kan je bij Xbox Wire terecht.




Waarom nou weer 2 modellen?
Nou ben ik sowieso niet onder de indruk van alles van Asus.
@Anoniem-4481: een basis model en een extra krachtig model.
Verder ben ik het met je eens. De eerste ROG Ally smolt je SD kaarten omdat ie slecht ontworpen was, sindsdien vertrouw ik handhelds niet meer.
Dan liever een Lenovo Legion of de altijd betrouwbare Steam Deck
@Anoniem-783: lekker dramatisch… vertrouw ik handhelds niet meer…
ASUS is overigens een prima fabrikant. Ik vind het wel een mooi ding. Ben benieuwd naar de prijs van de duurste van de twee.
Boeien….
Switch 2 in huis en meer dan tevreden ermee!
Xbox betaalt Asus om hun naam erbij te zetten en tadaaaaa…..Xbox heeft een nieuwe handheld uitgebracht. Je mag zeggen wat je wil maar Xbox is de minst innovatieve consolebouwer ooit. We kunnen geen games maken, dus we kopen alle studio’s. We kunnen geen side-hardware kopen, dus we betalen Asus…..Zielige firma eigenlijk…
@Anoniem-2539: Echt he doei xbox
Xbox betaalt Asus om hun naam erbij te zetten en tadaaaaa…..Xbox heeft een nieuwe handheld uitgebracht. Je mag zeggen wat je wil maar Xbox is de minst innovatieve consolebouwer ooit. We kunnen geen games maken, dus we kopen alle studio’s. We kunnen geen side-hardware maken, dus we betalen Asus…..Zielige firma eigenlijk…
Ben heel benieuwd naar de prijs, ik ben bang dat ik schrik
Microsoft kan beter de gamepass naar de switch 2 doen.
Asus moet je niet hebben.
@Anoniem-2539: ah man zonder vrr, slecht scherm, nits tot 410, en nog veel veel. En overpriced haha
Game pass naar ps5 ja alsjeblieft
@Anoniem-3493: Je weet dat FreeSync een implementatie van VRR is?
@Anoniem-6002: er komt ook gewoon een Xbox handheld aan
@Anoniem-4481: zeker niet de Asus Zenbook Duo gezien?
Al 1 jaar in gebruik en zeker een van de meest veelzijdige laptop van dit moment
Linus van Linus Tech Tips was onder de indruk. Maar de “experts” hier weten het al beter zonder hem geprobeert te hebben. Om te janken deze community.
@Anoniem-3493:
Freesync wat kwats je allemaal koekert
De Legion Go 2 lijkt sowieso beter te gaan worden. Zelfde chipset, maar een veel beter scherm o.a.. Die dan met SteamOS erop, ipv Windows is voor mij een pre. Ik ga er niet blind op vertrouwen dat de Windows versie qua performance beter is. Zeker niet als je naar Windows 11 kijkt.
@Anoniem-2723: En? Ze hebben zover ik weet geen van allen een game erop kunnen spelen. 1 youtuber was zelf een beetje verbaast en zei ook, dat het menu veel te snel reageerde alsof je in een “demo mode” zat waar je alleen door het menu kan scrollen. Hij zei dat het waarschijnlijk in een sandbox test omgeving draaide. Dus hoe het uiteindelijk zal zijn weten we niet, maar gezien het Windows based is, ben ik al een stuk minder enthousiast persoonlijk. Ben benieuwd of de SteamOs versie populairder zal worden.
Ben benieuwd ik heb zelf de rog ally x en moet zeggen ik vind het geweldig
@Anoniem-8734:
Nou ja, dat bedoel ik niet.
Ik heb alle 3 de consoles.
Microsoft Rog Ugly
Jezus wat een lelijk apparaat…
@Anoniem-4481: series s/x idee denk ik en ligt beetje aand e prijzen ook
@Anoniem-4947: nou nou je bent wel erg op je teentjes getrapt he
2 versies? Waarom moet Xbox altijd alles zo moeilijk maken?
Het topmodel van de vorige generatie kost 899 euro. Reken maar op rond de duizend deze keer mensen.
Dat basismodel is maar quadcore, dus zal het voor PC gamen niet veel soeps zijn. Dan wordt goedkoop uiteindelijk duurkoop.
Ik weet niet wat MS hiermee denkt te kunnen bereiken, dit wordt een keihard flop in mijn optiek.