Ondanks turbulentie wil Sony CFO meer live service games


Sony en live service is tot op heden niet bepaald een gelukkig huwelijk. Het fiasco genaamd Concord komt natuurlijk als eerste naar voren, maar het uitstel van Marathon en het volledig schrappen van diverse andere live service titels deed ons denken dat Sony de focus zou gaan verleggen. Als het aan CFO Lin Tao ligt is dit niet het geval en blijft Sony inzetten op live service games.

De reden daarachter is heel simpel: geld. Tao verklaart dat huidige live service titels zoals Helldivers 2, MLB The Show, Gran Turismo 7 en het door Sony ingelijfde Bungie met Destiny 2 goed zijn voor zo’n 40% van de inkomsten van PlayStation. Er valt dus serieus geld te verdienen, maar Tao erkent ook dat Sony moet leren van de gemaakte fouten.

“Last year Concord [shut down], and this year Marathon was postponed, so somewhat negative news has been coming out. But if we look at the past five years, five years ago live service games were almost non-existent for PlayStation Studios. We [now] have Helldivers 2, MLB The Show and Gran Turismo 7, and Bungie’s Destiny 2, so we have these four live services contributing to sales and profits in a stable manner.”

“For Q1 the live service ratio was about 40%, for the full year it’s a little less, probably between 20-30%. So in terms of the transformation, it’s not entirely going smoothly, but from a longer-term perspective, if you look at the changes over five years you see that there’s definitely been a change.

Of course, we recognise that there are still many issues, so we should learn the lessons from mistakes and make sure that we introduce live service content where there’s less waste and it’s more smooth.”

Ondanks een hoop geschrapte games lijkt het er dus op dat Sony gewoon verder gaat met live service games totdat er iets blijft plakken.

  1. User  avatar
    10599 XP

    Lol, laat ze dan maar barsten. Bepalen wij wel met onze portemonnee.

    1
  2. Anoniem-5255's avatar

    Jesus, geen wonder dat die games dan ook naar de Xbox gaan. Het zijn allemaal catastrophes.
    DOEI SONY!

    1
  3. User  avatar
    892 XP

    Een ezel stoot zich niet 11 keer tegen dezelfde steen, PS wel…

    1
  4. Anoniem-1564's avatar

    Snap niet dat mensen hier probleem mee hebben. Accepteer dat dit toekomst gaat worden.

    1
  5. Anoniem-1465's avatar

    @Anoniem-5255: Sony gaat niet zo snel verdwijnen. Ze zijn nog steeds veruit de marktleider…….of je dat nu leuk vind of niet.

    1
  6. Anoniem-7244's avatar

    @Anoniem-1564: helemaal niet. Wees geen schaap

    0
  7. Anoniem-5064's avatar

    Oh sony toch

    0
  8. Anoniem-3529's avatar

    @stefan52a: lgosich toch dat die gast dat zegt. Het is de financiele man van Sony. En aangezien de grootste games en best verdiende (lees schandalig binnen harkende) games zijn ook live service games (pubg, fortnite, gta). En daarbij iedereen loopt ook te juichen als Rockstar weer de rererere-master van GTA uitbrengt.
    Maar was even vergeten dat een R* alles kan doen maar owee als een UBI OF sony ook zoiets probeerd. Dan komen de hypocriete gamertjes weer tevoorschijn.

    0
  9. Anoniem-5030's avatar

    @Anoniem-7244: en hoevaak heb jij gta als gekocht? En zonder blikken of blozen volgend jaar 100euro neertikken incl 10e pm abbonement zeker.

    0
  10. Anoniem-2627's avatar

    Niks mis met live service games. Heb heerlijk genoten van Helldivers 2. Nu nog steeds wekelijks forza 5 aan het spelen. Er zijn verder genoeg single player games om te spelen.

    0
  11. Anoniem-2102's avatar

    ”’Ondanks een hoop geschrapte games lijkt het er dus op dat Sony gewoon verder gaat met live service games totdat er iets blijft plakken.””

    Hoezo is dit nieuws? Hadden jullie verwacht dat ze alles zouden cancelen omdat er wat mensen op internet schreeuwen? Ze geven hier toe dat het niet helemaal smooth verliep, betekend niet dat ze waarmee ze bezig zijn moeten stoppen.

    Nogal rare manier van een quote overnemen.

    0
  12. Anoniem-8829's avatar

    Sommigen noemen het geklaag. Maar dit is de reden dat het de slechtste generatie is. Strategie is verkeerd. Focus ligt niet op de kracht van de ps, story driven single player games. Dan maar Steam.

    1
  13. Anoniem-9833's avatar

    GT&?? ik heb 1x gekocht en daarna nooit meer een cent ervoor uit hoeven te geven… ik snap hem ff niet.

    0
  14. Anoniem-5656's avatar

    @Anoniem-9833: GT7 bedoel ik natuurlijk 🙂

    0
  15. Anoniem-2308's avatar

    Mensen kunnen kennelijk niet lezen. 40% heedt Sony verdiend aan 3 live service games van Sony: MLB, Destiny 2 en Helldivers 2. Geen wonder dat ze gewoon verder dat ze meer live service games maken. Ja je kan lekker zeuren over live service maar het brengt veel geld op. Deal with it.

    0
  16. Anoniem-8989's avatar

    @Anoniem-2308: Of deal er niet mee. Live service games zijn pure troep.

    0
  17. Anoniem-7894's avatar

    Sony gaat zichzelf nog kapot maken.

    1
  18. Anoniem-7787's avatar

    @Anoniem-7894: Als PlayStation dezelfde strategie als Xbox opvolgt, dan gaat hun merk net zo hard naar de knoppen.

    0
  19. User  avatar
    306 XP

    Tja mensen kunnen wel piepen en janken. Maar Sony heeft nog nooit zoveel winst gemaakt. En dus haast 40% uit live service. Ondanks al die geschrapte titels.
    Natuurlijk gaan ze daar dan verder op inzetten. De klagers zijn duidelijk in de minderheid.

    0
  20. Anoniem-363's avatar

    Allemaal season pass en onzinnige store skins verkopen is wat ze willen en daarom maken ze deze rotzooi games.

    Vieze geldgraaiers dat bedrijf altijd geweest ook!

    1
  21. User  avatar
    13155 XP

    @Anoniem-1564: mwah als dit zo was met alles in het verleden zouden vrouwen niet mogen stemmen gap.
    Dus nee

    0
  22. User  avatar
    13155 XP

    @Anoniem-5030: geen enkele gekocht en dit wordt MAYBE de eerste na 3/4 maanden bug fixes en patches zonder online bullshit normale basis prijs.

    0