IO Interactive heeft de derde aflevering van Beyond the Light uitgebracht, de developer diary-reeks rond 007 First Light. Deze episode richt zich op het verhaal van de game en de aanpak van het team bij het hertekenen van James Bond’s oorsprong.
Jonge Bond als startpunt
Hoofdschrijver Michael Vogt legt in de aflevering uit hoe het verhaal van 007 First Light is opgebouwd. Hij begint bij klassieke screenwriting-fundamenten: structuur, karakterarcs en thema, en vertaalt dat vervolgens naar een interactieve ervaring die nauw samenwerkt met het levelontwerp.
Centraal in die aanpak staat de leeftijd van Bond. In 007 First Light is hij 26 jaar oud, een veelbelovende maar soms eigenzinnige rekruut van de Royal Navy die door MI6 wordt opgemerkt.
De wereld van de game is dan ook avontuurlijk en uitnodigend ingericht, niet de koele, gesloten sfeer die Bond-verhalen doorgaans kenmerkt. Vogt omschrijft het als een Bond die voor het eerst de deur naar spionage openzet, en nog niet weet wat hem te wachten staat.
Charisma én idealisme
De aflevering gaat ook in op wat Bond als personage definieert in 007 First Light. Vertrouwde eigenschappen zijn aanwezig: charisma, lef, koelbloedigheid onder druk en vindingrijkheid.
Daarnaast kiest het schrijfteam bewust voor een eigenschap die minder gebruikelijk is in Bond-verhalen: idealisme. Waar de klassieke Bond de wereld al lang doorziet, gelooft deze versie er nog in.
Het is een opvallende keuze voor een franchise die doorgaans leunt op een wereldwijze, onverstoorde hoofdpersoon. Met nog zeven weken tot de release op 27 mei 2026 geeft IO Interactive zo gestaag meer inkijk in wat spelers op PS5, Xbox Series X|S, Nintendo Switch 2 en pc kunnen verwachten.

Dit lijkt mij een erg vette game te gaan worden.
Oh kunnen we nu weer reageren? Lekker man
Deze game ga ik
Meteen halen
Wort een topgame 4TP I stand with Sony
Word een flop game net als mindseye
27 mei day one