LEGO Harry Potter Jaren 5-7 verscheen vorig jaar al voor de PlayStation 3 en andere consoles, maar met de komst van de PS Vita moest er natuurlijk ook een Harry Potter voor deze handheld komen. In de game volg je het verhaal van de laatste drie boeken: Harry Potter en de Orde van de Feniks, Harry Potter en de Halfbloed Prins en Harry Potter en de Relieken van de Dood. Samen met Ron en Hermelien ga je als Harry Potter de strijd aan met Voldemort om de magische wereld te redden van zijn ondergang. In deze review kun je lezen of ontwikkelaar Traveller’s Tales het gelukt is om een must-have game te ontwikkelen voor de Harry Potter Fans.

Lekker puzzelen en toveren met Harry, Ron en Hermelien

LEGO Harry Potter Jaren 5-7 bevat een hoop puzzels die opgelost moeten worden voordat je verder kunt gaan met het volgende level. Het oplossen van deze puzzels gebeurt vaak door legoblokken te betoveren zodat er bijvoorbeeld een brug gebouwd wordt om naar de overkant te kunnen. Het oplossen van puzzels doe je echter niet altijd met Harry zelf, want soms heb je iets nodig waar Harry niet over beschikt, bijvoorbeeld kracht of een huisdier. Hierdoor zul je dus ook enkele keren met bijvoorbeeld Ron of Hermelien aan de slag moeten. Een leuk voordeel van het spel is dan ook dat je op ieder moment kunt schakelen tussen verschillende personages, mits je niet alleen bent.

Tijdens het spelen van LEGO Harry Potter kom je er al snel achter dat het spel echt gericht is op kinderen. De puzzels zijn vaak erg makkelijk en een uitdaging is dan ook niet aanwezig. Het is natuurlijk wel erg leuk om alle extra’s in het spel vrij te spelen. Het spel kent namelijk vrij veel content en wanneer je het spel dan ook volledig uit wilt spelen ben je snel een uur of 30 kwijt. Wie het spel puur om het verhaal speelt zal aan 5 tot 6 uur wel genoeg hebben. Al raad ik je zeker aan om ook eens te kijken naar de extra’s in het spel, want die maken het spel echt een stuk leuker.

De besturing is vrijwel identiek aan die van de PlayStation 3. Het enige verschil is dat je op de PS Vita gebruik kan maken van het touchscreen om spreuken uit te voeren. Dit is vooral gedaan onder het mom van ‘omdat het kan’ en je zult ook sneller de reguliere knoppen gebruiken dan het touchscreen. Ook kun je in de instellingen van het spel er voor kiezen om ook het achter touchpad van PS Vita te gebruiken.

Hogwarts

Wanneer je eerder al eens LEGO Harry Potter gespeeld hebt, ben je vast wel bekend met de Hogwarts Hub. In deze hub heb je toegang tot de levels die je hebt voltooid en vind je een soort winkel waar je dan weer extra personages en voorwerpen kunt aanschaffen. Ook kun je hier terecht voor een aantal tussenfilmpjes. Een ander leuk iets is de kast waar je jouw eigen personage kan creëren. Hier kun je kiezen uit meerdere soorten kapsels, hoofden en kledingstukken. Deze gecreëerde personages kun je dan weer gebruiken bij het spelen van levels.

Hogwarts is ook dé plek waar je terecht kunt bij alles wat je in het spel hebt vrijgespeeld. Wanneer je bijvoorbeeld een personage vrijgespeeld hebt, kun je met de wisseldrank-ketel dit personage uit proberen in Hogwarts. Ook heb je een prijzenkamer waar je van ieder hoofdstuk kunt zien welke prijzen je er hebt verdiend. Zo kun je gemakkelijk zien welke prijzen er nog ontbreken en in welk hoofdstuk deze te halen zijn.

Graphics & Sound

Grafisch gezien stelt LEGO Harry Potter Jaren 5 – 7 een beetje teleur. Het spel ziet er redelijk uit, maar de tussenfilmpjes zijn echt hartstikke slecht. Deze zijn ontzettend wazig en zeker als je bedenkt dat het PS Vita een prachtig scherm met een hoge resolutie heeft is dit erg jammer. Bij het spelen van het spel leek het er voor mij dan ook meer op dat ik naar een opgekrikte PSP versie van de game zat te kijken dan naar een game met PS Vita kwaliteit. Door de wazigheid van de filmpjes is het soms moeilijk om te volgen waar het verhaal over gaat en dit kan vrij vervelend zijn voor de mensen die niet helemaal bekend zijn met het verhaal.

Qua geluid zit het helemaal goed met LEGO Harry Potter. De magische muziek is uiteraard sterk aanwezig in de game en zoals je gewend bent van LEGO praten de personages niet en heb je dus een hoop gemompel en gebrom. Hierdoor waan je jezelf in de wereld van Harry Potter en krijg je echt een magisch gevoel.

LEGO Harry Potter Jaren 5 – 7 is echt een game die vooral gericht is op de kleintjes. Het spel kent weinig uitdaging, maar wel ontzettend veel extra’s. Het is ook een spel dat vooral geschikt is voor mensen die het leuk vinden om alle prijzen te verzamelen en graag trophies willen hebben. Voor de Harry Potter fans onder ons is het zeker een leuk spel om te hebben, maar de serieuze gamer kan zijn geld beter ergens anders aan besteden. Vooral op grafisch gebied is de game echt een domper en de puzzels beginnen al snel te vervelen omdat deze aldoor hetzelfde zijn.

• Erg veel content aanwezig
    • Eigen personage maken
    • Magische muziek