Innovatie in games is belangrijk om futureproof te zijn en David Cage is iemand die hier dan ook voor pleit. De co-founder van Quantic Dream (makers Heavy Rain en Beyond: Two Souls) heeft in een interview aangegeven dat de game-industrie zal sterven op het moment dat men niet voldoende innovatief blijft. Hij doelt hiermee op dat de huidige industrie vooral hetzelfde blijft doen en dat zal op het langere termijn averechts gaan werken.
Hij benoemt een aantal voorbeelden. Zo zegt hij dat het leuk is om op monsters te schieten, maar op hetzelfde moment kan je spelers ook de keuze geven. Als de gamers dat leuk vinden, dan zullen ze het vanzelf vinden en op deze manier creeër je een veel diepere en interactieve ervaring.
“great that you can shoot at monsters…”[…]”at the same time, what about giving the choice to people? Give them different options.”
“So if they like that they find it, but if they want something deeper and interactive, they can find that too.”
Cage is dan ook van mening dat de industrie meer games zoals Journey nodig heeft. Deze game is een verfrissing tussen al de traditionele games, want hoeveel shooters er per jaar wel niet worden gemaakt… Laat staan hoeveel we er spelen en hoeveel er daadwerkelijk succesvol zijn.
“I think this industry needs more games like Journey because it’s a breath of fresh air; this is necessary in any medium,”
“How many first person shooters can we create per year? How many can we play per year? How many of them will be successful?”
Toch is het niet zo dat Cage de industrie wil vertellen wat ze moeten doen. Er zijn immers voldoende mensen die wel weten wat ze doen en ook echt innovatief willen zijn. Desondanks zal de industrie zich toch wat moeten aanpassen om te overleven, want als de industrie niet innovatief gaat zijn, dan zal deze sterven.
“I mean this industry will die if it doesn’t try more to be innovative and to come up with new ideas and to talk a bit more – not necessarily serious, but deeper things at some point.”
nieuws is al van een week terug…
Zoals gewoonlijk zijn er hier ook weer twee kanten van het verhaal. Soms vind ik het erg leuk om iets nieuws te onderzoeken, en een geheel nieuwe gameplay te ontdekken. Dan heb ik zin in de games van thatgamecompany of quantumdreams.
Echter, soms heb ik ook gewoon zin om niet al te veel na te denken, en gewoon te gamen. Op zo’n moment vind ik ‘meer van hetzelfde’ prima. God of War is daar een prima voorbeeld van: steeds weer hack-and-slash, met zo nu en dan een niet al te moeilijke puzzel. Bij dat soort games (dus ook Darksiders, Dante’s Inferno, Dungeon Siege en al de andere klonen) verwacht ik niet te veel brein-activiteit nodig te hebben. Innovatie mag dan komen in de vorm van nog mooiere graphics, mooi uitgewerkte (mini-)bosses en omgevingen.
En soms ben ik enorm blij als ik (vrijwel) exact hetzelfde spel op een ander platform mag spelen! Gisteren een nieuw Vita gekocht, en enorm tevreden met Super Stardust Delta, de Vita versie van PSN topper Super Stardust HD.
Ofwel, Cage vertelt het halve verhaal. En dat terwijl hij zo goed is in het vertellen van verhalen in zijn games! 🙂
@Wesley_PS: Care much? nope
Sterven? Nope. De game industrie is al geruime tijd (net zoals films en weet ik t allemaal) niet meer innovatief, maar sterven is wel een heel groot woord. De game industrie zal t altijd wel goed blijven doen. (Al mogen de prijzen toch wel eens een keer omlaag :p)
@Mithrandir:
Precies hoe ik erover denk.
Ik sta open voor heel veel games, in mijn opzicht zijn heel veel games goed op hun eigen manier, in ieder geval voor een tijdje. Maar het probleem is voor mij vaak het geld. Ik heb geen zin om geld uit te geven aan iets wat altijd maar weer het zelfde is, of een game die je maar heel even leuk vind. Ik wil waar voor m’n geld krijgen. Het ligt dus niet aan de game zelf maar aan dat je er 60 euro voor moet betalen, terwijl dat het soms niet helemaal waard is. Vandaar dat ik heel vaak games die wat ouder zijn koop, want die zijn dan afgeprijst en dan heb je er ook lol van. Snappie 😛