Iedereen herinnert zich de XBLA tophit uit 2010 nog wel – Limbo. Een game die Microsoft, mede door de tijdelijke exclusiviteit, miljoenen opgeleverd heeft. Tijdenlang stond de game op nummer 1 in de verkooplijst en met reden. De game scoort voor elk platform een 9 gemiddeld op metacritic!

Edge gaf kortgeleden aan dat Sony naast het net viste door pure hebberigheid. Tijdens de onderhandelingen met Playdead, Limbo’s ontwikkelaar, wilde Sony meer dan Playdead wilde opgeven. Waar het eerst om een deal ging die Sony exclusiviteit bood, weigerde Sony deze deal om maar meteen om de volledige IP te vragen. Natuurlijk staakte Playdead de onderhandelingen en de kans ging voorbij. De volgende in de rij had meer succes en Microsoft mocht in de handjes wrijven om zo’n mooie deal als deze.

SCE’s executive producer Pete Smith wilde gewoon zeker zijn dat Playdead niet snel over zou lopen naar rivaliserende uitgevers. Iets wat Sony juist door van één vinger een hele hand te willen maken eigenlijk heeft bevorderd.

“Sometimes all we want is protection so [devs] don’t make a game, finish it then go to one of our rivals. We look at IP on a case by case basis. With a bit of common sense, you can find common ground.”