Preview: Star Wars 1313 – Vandaag laten we onze wapens en zwaarden links liggen, want het is weer tijd om onze lightsabers uit de holsters te halen! Terwijl PC gamers met de nieuwe Star Wars MMO aan de slag konden, kregen wij consolebezitters twee matige games voorgeschoteld. Gelukkig is LucasArts opnieuw bezig met een nieuwe Star Wars game en lijkt vooralsnog een erg indrukwekkend spel te gaan worden. Tijdens een presentatie op de GamesCom viel onze mond heel even open en hier kan je lezen waarom precies.

We zijn toe aan iets nieuws

Het leuke aan de games-industrie is dat er altijd wel wat verrassends gebeurt. Is het geen toffe nieuwe IP, dan is het wel een nieuw stukje hardware dat je hart sneller doet kloppen. Hierdoor zou je haast vergeten dat om de zoveel tijd de hardware gaat verouderen en we toe zijn aan nieuw materiaal. Dit is vooral de laatste tijd enorm veel ter sprake. Er verschijnen steeds meer titels zonder een consolevermelding in de trailers of er wordt enorm geheimzinnig over gedaan. Jawel, als ik zeg dat bijna elke studio bezig is met next-gen engines, dan lieg ik daar niet om. LucasArts is absoluut zo’n studio, want nondeju wat ziet Star Wars 1313 er griezelig mooi uit!

1313 levels om van te gruwelen

In het begin van de demo die ons getoond werd zagen we een ruimteschip over een letterlijk kilometers grote stad uitvliegen waarvan we de wolkenkrabbers honderden meters verderop nog konden zien. Het bereik die deze engine aankan is werkelijk fantastisch. We zullen hier echter weinig van meekrijgen, want in Star Wars 1313 dalen we 1313 levels de aardbodem in om daar het recent gevangen gespuis te lozen. Op dit level wonen namelijk de mensen en wezens die je liever niet tegen wilt komen in een donker steegje. Iedereen die hier rondloopt, heeft wel iets op zijn geweten. Is het geen diefstal, dan is het wel een brute moord of zelfs erger! Reden genoeg om deze figuren ver weg te stoppen.

Hoe deze ‘wereld’ eruit zal zien hebben we helaas nog niet kunnen aanschouwen, maar wat we wel hebben gezien is de helse tocht om bij deze enorm diepe verdieping te komen. Hoewel alles in eerste instantie als een zonnetje verliep, ging op een gegeven moment alles mis. Tijdens de rit naar beneden werd het schip namelijk aangevallen door een stel wezens die de lading van dit schip tot zich wilden nemen. Na flink wat laserstralen, explosies en hectiek is het de wezens gelukt om hun missie te voltooien, ondanks de vele doden die daarbij gevallen zijn. Hier leek de game even op een Uncharted: Entering Space, vanwege de manier van schieten en coveren. Nu is een vergelijking al snel gelegd en willen we dit het liefst vermijden.

Nadat al die actie goed tot ons was doorgedrongen, realiseerden we ons dat dit alles wel erg soepel verliep. Er was geen sprake van framedrops, niets! Dit was redelijk verbazingwekkend, aangezien de actie op grafisch niveau echt verbluffend mooi was. Ook het detail in de gezichten van de personages was subliem. Het leek net alsof we naar een real-life trailer aan het kijken waren. Reden genoeg om even een kijkje te nemen bij de ontwikkelaar om te zien op welke console deze demo afgespeeld werd. En ja hoor, daar stond hij dan, een gigantische PC. Deze game moet en zal een next-gen titel worden, het kan niet anders!

Voorlopige conclusie:

LucasArts heeft voor de console al enkele flops afgeleverd als het gaat om Star Wars. Met Star Wars 1313 lijkt dit echter niet het geval te zijn. Wat we er wel bij moeten zeggen is dat we nog vrij weinig weten over het verhaal en daar zal deze game het grotendeels van moeten hebben, hoe mooi de game dan wel niet mag zijn. Als we de graphics even wegdenken en hopen dat het verhaal erg goed in elkaar steekt, moet deze duistere game een absolute must have worden voor iedere gamer met een next-gen console! Wij zijn razend benieuwd wat LucasArts met deze game gaat doen en hopen er het allerbeste van.