Nu Guerrilla ter ere van de Killzone trilogie het allereerste deel moet omzetten naar HD, komen er enkele grappige details bovendrijven omtrent dat proces. Zo gaf Frank Compagner, één van de ontwikkelaars, onlangs onomwonden toe dat ze de originele ‘source code’ van Killzone terugvonden in een schoendoos.

De beste man kreeg van zijn bazen de opdracht om de ‘source code’ terug te vinden en dat bleek een stuk lastiger dan verwacht. De meeste tapes waarop het materiaal achtergelaten was zijn nu immers niet meer leesbaar. Uiteindelijk lagen de noodzakelijke gegevens dus in de schoendoos van een IT medewerker.

“I was asked to dig up the source code and the original assets for the game. We knew direct retrieval of the assets was going to be tricky.”

“The first issue we ran into was that we no longer had a machine to read most of the tapes. [the] offsite [storage system was] a shoebox in the cellar of one of our IT support staff members.”

Nog een leuk detail is dat Rico, toch een uiterst belangrijk personage in de futuristische verhaallijn, teruggevonden werd onder een andere naam. Oorspronkelijk zou de grofgebekte soldaat immers van Aziatische afkomst zijn. Toch leuk om te zien hoeveel dingen er nog veranderen gedurende het productieproces, niet?

“The code and header files, most of them referred to him by a different name because he started out as an Asian character during development.”