Review: Sports Champions 2 – De lancering van de PlayStation Move in 2010 ging gemoeid met een net aantal launchgames en één van de titels die erg goed de mogelijkheden van de controller wist te demonstreren was Sports Champions. Deze game wist met verschillende sporten de PlayStation Move op gevarieerde wijze te gebruiken en nu twee jaar later is daar het vervolg in de vorm van Sports Champions 2 en ook deze game gebruikt de PlayStation Move zoals het moet.

Nieuwe en ‘oudere’ sporten

Met Sports Champions 2 introduceert de ontwikkelaar vijf nieuwe sporten en één oude bekende maakt opnieuw zijn opwachting. Het gaat hier om het boogschieten en de andere vijf sporten zijn: boksen, skiën, bowlen, tennissen en golfen. Wat de reden is om het boogschieten terug te laten keren is ons niet helemaal duidelijk, maar erg mogen we het niet noemen, want het werkt als een zonnetje en het is vooral erg leuk om te spelen. Sowieso kan van de gehele game gezegd worden dat het als een zonnetje werkt, want voor de verandering hebben we een PlayStation Move game die goed met de controller werkt.

Veel games hebben helaas te maken met een registratie die niet altijd even denderend is en dan zijn er nog de hinderlijke kalibratieprocessen. Sports Champions 2 weet alle euvels goed te ontwijken, want het kalibreren is binnen twee seconden gedaan door de PlayStation Move op de camera te richten en dan ben je klaar voor de gehele game. Per sport hoef je dus niet opnieuw te kalibreren en dat maakt de game erg toegankelijk. Veel beter is nog dat we geen enkel moment last hadden van een slechte registratie. Welke sport we ook speelden, de registratie ging perfect en dat levert aanzienlijk meer plezier op, zo merkten we.

Klassieke opzet van modi

Op zich hoef je met Sports Champions 2 op de nieuwe sporten na verder weinig spectaculairs te verwachten. Alle sporten kun je in drie verschillende modi spelen. Voor potjes tussendoor is de ‘Free Play’ mogelijkheid de meest voor de hand liggende optie. Ben je met vrienden, dan kun je in de ‘Party Play’ modus terecht, waar je met tot vier man aan de slag kunt met iedere sport die op de disc van de game gevonden kan worden. De echte uitdaging van de game zit echter in de ‘Cup’ modus en deze komt min of meer één op één over uit het eerste deel.

Hier krijg je een computergestuurde tegenstander tegenover je en door te winnen van deze persoon of personen (afhankelijk van de sport) krijg je een nieuwe tegenstander voor je kiezen. Gaandeweg zal de moeilijkheidsgraad vanzelfsprekend oplopen en om de zoveel tijd krijg je een speciale challenge tussendoor om de variatie in de game te houden. Zo werk je jezelf steeds verder op naar steeds betere tegenstanders en vanzelfsprekend krijg je bij bepaalde sporten per tegenstander ook weer afwisselende doelen in de vorm van skibanen, golfbanen en meer. Terwijl je bezig bent met een potje tegen een computergestuurde tegenstander kun je bovendien ook nog sterren verdienen.

Sterren verzamelen en unlocken maar

Het verdienen van deze sterren gaat door middel van verschillende acties. Bij het skiën verdien je bijvoorbeeld extra punten door trucks uit te halen, bij het bowlen gaat het om strikes gooien en bij het boogschieten draait het om zoveel mogelijk punten te halen en dat gaat door zo goed mogelijk te mikken. Zo is er per sport voldoende uitdaging voorzien. Het zorgt ook voor de nodige replaywaarde. Deze sterren zijn vervolgens weer nuttig om nieuwe content te unlocken. Deze content beperkt zich tot allerlei kledij en accessoires van je personage, want je kunt hiermee jouw sporter redelijk persoonlijk maken. Je personage bestaat bij het starten van de game uit een basismodel, welke je direct kunt aanpassen, maar gaandeweg van meer details kunt voorzien naargelang je meer items vrijspeelt.

Verder spelen de sterren nog een rol om een hogere moeilijkheidsgraad te unlocken. Als je er niets van bakt, dan zul je per moeilijkheidsgraad minimaal één ster moeten halen per challenge, waarvan er acht zijn. Haal je echter meer sterren per challenge, dan zul je sneller een hogere moeilijkheidsgraad unlocken. Kortom, het komt aardig overeen met het eerste deel als we kijken naar de opbouw van de game. Vanzelfsprekend hoef je ook bij dit deel geen diepgaande gameplay te verwachten, want het is een titel die vooral erg toegankelijk is voor jong en oud en daarbij moet het voldoende plezier opleveren.

Variërende maar doeltreffende besturing

Met dat plezier zit het wel goed, want de besturing is zoals reeds aangegeven dik in orde. Elke sport laat zich anders besturen, maar dit blijft dan wel enigszins natuurgetrouw. Zo zul je bij het skiën de PlayStation Move naar beneden moeten bewegen om jezelf klein te maken, deze snel van voor naar achteren halen om vaart te maken en omhoog bewegen als je wilt remmen. Bij het boogschutten dien je de PlayStation Move achter je rug te bewegen om een pijl te pakken en bij het golfen fungeert de PlayStation Move als een golfclub. Het is allemaal nogal voor de hand liggend, maar ondanks dat de game weinig tot geen diepgang kent is het heerlijk toegankelijk voor jong en oud en dat maakt het nu net zo’n fijne game.

Elke sport is bovendien prima te spelen met één PlayStation Move, al is het aan te raden om bij het boksen een tweede erbij te nemen, want dat maakt de ervaring beter. Maar met één PlayStation Move, mocht je er niet meer hebben, moet het ook lukken. Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat de game ontzettend toegankelijk is en mocht de gameplay in de eerste instantie niet duidelijk zijn, dan krijg je voldoende uitleg, zodat je precies weet wat de mogelijkheden zijn en hoe je de betreffende sport dient te spelen.

Je hebt zojuist een behoorlijk positief stuk over Sports Champions 2 gelezen en dat komt voornamelijk doordat de besturing heerlijk werkt en omdat de sporten stuk voor stuk goed uit de verf komen. We hebben tijdens het reviewen dan ook veel plezier gehad aan de game en dat is het belangrijkste. Wel is het zo dat de game grafisch verre van indrukwekkend is en ook de audio is niet echt heel boeiend. Een ander minpuntje is dat de game de nodige laadtijden kent en die zijn vrij lang als je bijvoorbeeld ziet wat het audiovisuele niveau is. Wat opmerkelijk, maar dat mag verder de pret niet drukken. Sports Champions 2 is een geslaagde PlayStation Move game.

• Verschillende sporten zijn leuk
  • Vlotte kalibratie
  • PlayStation Move werkt perfect