In navolging van de enorme kritiek op EA en de microtransacties in Star Wars Battlefront II, heeft men tijdelijk de optie tot het aanschaffen van ‘Crystals’ uitgeschakeld. Via Twitter hebben EA en DICE excuses aangeboden voor het feit dat ze het microtransactie systeem niet op orde hebben gekregen.
DICE gaat zich nu bezig houden met het aanpassen van de game om zo de algehele ervaring te tunen, zodat het beter aansluit op wat consumenten willen. Zodra ze dit hele systeem op orde hebben, zullen ze de microtransacties weer inschakelen. Hoe lang het gaat duren is op dit moment nog niet bekend.
In ander nieuws heeft een EA vertegenwoordiger tegenover GameSpot aangegeven dat het microtransactie systeem in combinatie met de loot crates niet onder gokken vallen. De vertegenwoordiger gaf aan dat het succes van de gamer niet afhankelijk is van de aanschaf van loot crates. Alles is met in-game progressie te verdienen.
Dat klopt op zich, maar de nuance is natuurlijk wel dat het huidige systeem zo is ingericht dat het heel erg lang duurt alvorens je het met in-game progressie vrijspeelt. Oftewel, men pusht je alsnog naar de microtransacties. Een wat slappe verklaring dus als je het ons vraagt.
“The crate mechanics of Star Wars Battlefront II are not gambling. A player’s ability to succeed in the game is not dependent on purchasing crates. Players can also earn crates through playing the game and not spending any money at all.”
De review van tweakers is online. Eindelijk een reviewer met ballen! Ze hebben een 5,5 gegeven.
Ik was erg bang dat de meeste reviewers dit debacle door de vingers zien, want laatste jaren lijkt het alsof reviewers bang zijn om lage cijfers uit te delen aan AAA games. Maar het tegendeel lijkt waar, er stromen steeds meer lage cijfers binnen.
De microtransactie’s die zijn uitgeschakeld gaan wel weer aan hoor, dat is een paniek reactie van EA nu de reviews binnen stromen.
@84.85.9.xxx: Ze geven wel aan dat ze het één en ander willen gaan aanpassen. Ben benieuwd wat precies.. Zou me niks verbazen als ze hun “tweede kans” ook verpesten.
Vind het juist diep triest dat ze een goede game afstraffen omwille van die microtransacties.
‘hebben EA en DICE excuses aangeboden voor het feit dat ze het microtransactie systeem niet op orde hebben gekregen’.. Ze hebben het bewust precies zo in orde gemaakt, ze hadden alleen niet verwacht dat de mensen hier niet intrappen. Net goed!
Gooi ze gewoon weg en je maakt al genoeg geld.
@mrb: Precies dat.
@89.200.1.xxx: vind ik ook wel. Je kiest toch zelf voor die transactie’s.
Leuk geprobeerd EA, maar door jullie eigen fout hou je het inmiddels al niet meer tegen dat deze game over een paar maanden in de rommelbak ligt. Hopelijk is dit wel een wijze les voor de volgende keer. Geldwolven.
Proberen ze harte te veroveren om sales op te krikken. Wanneer ze genoeg hebben verkocht en de spel winstgevend is schakelt de knop om en begint de schaanteloosheid van EA los te komen en ja hoor je kan loot-boxes kopen. Fuck hun moeders
Sony of Nintendo koop alsjeblief DICE! EA verneukt het.
20 euro meer is het niet waard haha
@2a02:a440:919b:1:741e:36ef:5a07:e.xxx: heb je het gespeelt dan of ben je alleen een forum trol die niet eens de tijd neemt om een account te maken.
@Battlemoose: Een account hebben zegt hier duidelijk niet of het om een trol gaat of niet, en zo lang PSX-SENSE toelaat dat er anoniem gereageerd is het ieders groot recht om anoniem te reageren.
Persoonlijk ben ik als Star Wars fan behoorlijk afgeknapt op het feit dat de Singleplayer campaign volgens reviews niet heel lang is én door het hele gedoe met microtransacties natuurlijk.
Ze zijn niet verplicht dat weet ik, maar de balans zal altijd verstoord worden als er zaken gekocht kunnen worden die anders vrij gespeeld moeten worden.
Op dit moment geef ik daarom bovenstaande anonieme reactie gelijk dat het spel (voor mij) niet heel veel meer waard is dan €20, en dan met name ook nog omdat ik na aanschaf van deel 1 ook hetzelfde soort gevoel heb overgehouden.
Oh ja trouwens: Ik heb wel een account, maar had even geen zin om in te loggen 😉
leuk maar ik durf wedden eens de storm gaan liggen is dat ea dit lekker weer introduceert.
Het blijft een feit dat alles unlocken nu een belachelijke hoeveelheid aan tijd nodig heeft dus beweren dat dit niet gedaan is om mensen te pushen naar microtransacties is komplete onzin EA.
@surirav1995: dat ze dan ook BioWare meteen overnemen.
@89.200.1.xxx:
Zucht…
Ik snap niet waarom ze nu deze game zo moeten afzeiken om de microtransacties. Deze zitten al veel langer in games. Kijk nu naar FIFA waar je letterlijk betere spelers kan krijgen uit die packs maar daar hoor je niemand over.
Deze game nu al een tijdje gespeelt op de PC maar vind het 90% meevallen na wat je allemaal leest en hoort op internet.
@89.200.1.xxx:
Het gaat niet om de microtransacties, het gaan om een game waar je 60 euro voor betaald, en waar bijna onmogelijk is om alles te unlocken door gewoon te spelen.
Ik vind het prima dat de game een laag cijfer krijgt en hoop dat dit andere ontwikkelaars aan het denken zet mbt to microtransacties. bij een F2P game prima, maar niet bij een titel waar je goed geld voor betaald.
Leuke game, heb me er al goed mee geamuseerd! Wat is er mis met langer gamen om content vrij te spelen? Wat is er nu leuk aan direct alles aan te kopen?
@85.17.34..xxx: Als jij dat vind prima dan maar zijn er nog games dan tegenwoordig die 60 euro waard zijn zonder een seasonpass?kijk naar cod ww2 of een destiny2 geef er nog geen 10 euro voor wou dat ik ze beiden nooit aangeschaft had.
Ik vind dat je bij battlefront voor 60 euro veel game krijgt.
Deel 1 was een zware tegenvaller dat moet ik je toegeven.
@84.85.9.xxx: idd. Het sleutelwoord is hier tijdelijk 🙁
@mrb:
Ook heel zorgelijk is
“… We will _now_ spend more time listening, adjusting balancing and tuning.”
Dat betekent dus dat de programmeurs voornamelijk met dat kl@+3 micro systeem bezig waren, in plaats van de game beter te maken.
EN de hoeveelheid credits voor een character was gewoon de geld pers draaiknop.. daaraan draaien tot de optimale cash flow bereikt wordt.. walgelijk
@89.200.1.xxx: … zucht… je hebt vast ook niets te verbergen 🙁
Dan kopen mensen de game toch niet uit principe, je ontzegd jezelf een dijk van een game.
En al sites die Star Wars Battlefront een laag cijfer geven zijn naar mijn mening bang om een hoog cijfer te geven, want wat zullen al die lemmings daar wel niet van zeggen.
Die microtransacties zijn maar een klein deel van de game en verpesten het geheel helemaal niet.
Het is echt een gave game om te spelen en geef het een dikke 8.
@89.200.1.xxx:
Een goede game afstraffen op microtransacties? Geloof niet dat je het helemaal begrepen heb, die game is opgebouwd rondom deze transacties. De game beoordelen zonder zou pas niet eerlijk zijn tegenover consumenten
@62.72.193.xxx:
Klein deel van de game… Hahaha Haag
@Battlemoose:
Want zonder account mag je geen mening hebben?
@84.85.9.xxx: Die microtransacties komen waarschijnlijk weer terug, maar dan aangepast naar de oude vorm dat je alleen cosmetische shit ervoor kunt kopen.
Paniek paniek paniek, het is eigenlijk al over en sluiten voor deze game, komt niet meer goed .
Ik zou nu wel eens achter de schermen willen kijken , bij een eerst volgende meeting tussen Dice en execs van EA , reken maar dat er flink gevloekt gaat worden ,jaren werk door het afvoerputje vanwege de momeygreedy microtransactie eisen van EA..
Deze jongen zegt het wel redelijk juist: Yongyea EA,s Greedy Bussiness.
https://www.youtube.com/watch?v=T5RYfNTDe9k
@89.200.34..xxx:
Nu ze niet meer te krijgen zijn merk ik geen enkel verschil.
Dus ja, klein deel.
Er zijn nogal wat gamers (ik denk dat dit vooral de Benjamins onder ons zijn) die niet begrijpen waarom andere gamers zo boos zijn op de laatste ontwikkelingen binnen de game-industrie. Geloof me… het was hard nodig.
Er is onder andere gekeken naar de psyche van de mens (in het bijzonder de adolescenten (jong volwassenen) en er is gezocht naar technieken om deze (het liefst zonder dat ze het merken) verslaafd te maken aan kansspel mechanismen en competitieve aspecten van de game met als doel dat ze echt geld gaan spenderen bovenop de volledige aanschafprijs.
Is dit kul? Nee. Het is bevestigd door allerlei patenten die aangevraagd zijn door verschillende ontwikkelaars.
Het systeem dat wanneer iemand jou neerknalt in een multiplayer sessie, jij direct krijgt te zien wat voor een setup je tegenstander gebruikt en de aansporing om dit materiaal aan te schaffen voor echt geld is zo’n patent.
Al deze mechanismen zijn ingebouwd om jou constant te bombarderen met suggesties om echt geld te spenderen zodat je beter kan worden dan een andere.
Kul? Nee, waarheid. Zo was een ander patent dat een algoritme gebruikt om jou te koppelen aan gamers die veel verder gevorderd zijn. Er wordt niks aan het toeval over gelaten. Ook hier is de denkwijze dat jij ook sneller zult willen levelen en dus de druk om toch met echt geld nog wat loot boxes aan te schaffen vergroot wordt…
En ja het is al een tijdje aan de gang. FIfa bijvoorbeeld heeft dit al een poosje (ik heb al eerder hier verteld over de schulden die mijn neef met Fifa16 heeft opgebouwd).
Het is gewoon dat ze nu met Shadows of War en SW Battlefront II te ver zijn gegaan. De games draaien rond een systeem dat jou wil overtuigen om meer te kopen.
En ik geloof ook net als anderen hier dat ze express erg hoog hebben ingezet om vervolgens weg te komen met de targets dat ze hadden willen halen.
Waarschijnlijk vonden ze dat er nog teveel gamers waren die de verleiding konden weerstaan om ingame geld te spenderen. Dus dachten ze: “Laten we de progressie zo langzaam maken (30 uur om een hero te unlocken) zodat we ze nog meer onder druk zetten.
Het heet marketing en het is echt. Het bestaat al heel lang maar het was nog niet zo schaamteloos aanwezig in de game industrie als nu…
Hopelijk komt er regelgeving die op z’n minst de jongeren beschermt.
@84.241.204..xxx: yup
@gamexl: Ik denk dat je met jouw comment een heel eind in de goede richting zit.
Met recht Tales from the Darkside.
Het erge ervan is dat niet alleen gameindustrie bedrijven dit allemaal weten en er gretig gebruik van maken andere bedrijven op internet doen het ook:
Sean Parker: We knew that Facebook would be addictive, but we did it anyway..
https://www.youtube.com/watch?v=LPwR1i-sWpo
Edit: het is niet voor niks,dat de Nederlandse en Belgische kansspel autoriteiten deze zaak rond BF II verder gaan onderzoeken, dan is er volgens mij echt wel wat aan de hand.
@coristus: idd daarom lach ik me kapot met alle negatieve aandacht dat ze krijgen
@82.217.100..xxx: Jazeker… je hebt helemaal gelijk. Het is gewoon marketing en wordt overal toegepast… Het allerergste is de farmaceutische industrie. Maar ik wilde graag ontopic blijven want als we eenmaal beginnen met het filosoferen over wat er allemaal mis is in de wereld…….. 😉
@85.17.34..xxx: Al maak ik een account, ben nog steeds even anoniem
@rafc1880: Domme reacties thuis laten totdat je het nieuws van laatste tijd hebt gelezen.
bvd
@gamexl: …Dan voor je het weet, zit je bij Alex Jones in de studio.. 🙂
@89.200.34..xxx:
Waarschijnlijk niet. New world order.. hophop registreren
Dit is een backfire van ongekende proporties. Ze hadden wel wat weerstand verwacht maar dit hadden ze niet zien aankomen. Zo door het stof gaan terwijl je willens en wetens een arrogant achterlijk verdienmodel in de game stopt en dat verborgen probeert te houden. Wat mij betreft is huilen voor EA te laat, afstraffen en laten liggen deze malware van de firma list en bedrog. Ik hoop dat dit in de toekomst ook gedaan wordt bij activision en andere geldkloppers.
@gamexl: marketing is inherent slecht geworden door microtargetting en micronudging. Op de man af de markt manipuleren is fout, en uiteindelijk zeer zeer schadelijk voor maatschappij en economie.. misschien een keer een philosofy x sense whisky borrel houden 🙂
@coristus: Hahaha… zou echt tof zijn… (dat laatste)
@gamexl: whisky bar korte leidsestraat eind volgende week?
@coristus: Dat zal moeilijk gaan… Ik woon niet in de buurt en zit in een zeer drukke periode op mijn werk… Maar wie weet… ooit als de gelegenheid zich wel voordoet. 😉
I feel a great disturbance in The Force