In navolging van de enorme kritiek op EA en de microtransacties in Star Wars Battlefront II, heeft men tijdelijk de optie tot het aanschaffen van ‘Crystals’ uitgeschakeld. Via Twitter hebben EA en DICE excuses aangeboden voor het feit dat ze het microtransactie systeem niet op orde hebben gekregen.

DICE gaat zich nu bezig houden met het aanpassen van de game om zo de algehele ervaring te tunen, zodat het beter aansluit op wat consumenten willen. Zodra ze dit hele systeem op orde hebben, zullen ze de microtransacties weer inschakelen. Hoe lang het gaat duren is op dit moment nog niet bekend.

In ander nieuws heeft een EA vertegenwoordiger tegenover GameSpot aangegeven dat het microtransactie systeem in combinatie met de loot crates niet onder gokken vallen. De vertegenwoordiger gaf aan dat het succes van de gamer niet afhankelijk is van de aanschaf van loot crates. Alles is met in-game progressie te verdienen.

Dat klopt op zich, maar de nuance is natuurlijk wel dat het huidige systeem zo is ingericht dat het heel erg lang duurt alvorens je het met in-game progressie vrijspeelt. Oftewel, men pusht je alsnog naar de microtransacties. Een wat slappe verklaring dus als je het ons vraagt.

“The crate mechanics of Star Wars Battlefront II are not gambling. A player’s ability to succeed in the game is not dependent on purchasing crates. Players can also earn crates through playing the game and not spending any money at all.”