Gespeeld: Sniper: Ghost Warrior Contracts – We kunnen het ergens niet uit ons hoofd zetten dat sniper gecentreerde games een populariteitsinflux hebben gekregen sinds de geliefde missie “All Ghillied Up” van Call of Duty 4: Modern Warfare. De eerste Sniper Elite stamt weliswaar alweer uit 2005, maar sinds het verschijnen van Infinity Ward’s shooter zijn er maar liefst zes games verschenen in de eerder genoemde serie en Sniper: Ghost Warrior. De ontvangst van Sniper: Ghost Warrior 3 was helaas niet bepaald warm te noemen en ook onze Patrick kon in zijn review weinig lof uitdelen aan de sniper simulator. Reden genoeg dus voor ontwikkelaar CI Games om te hergroeperen en het doel weer in zicht te krijgen, namelijk een toffe sniper game neerzetten. In Amsterdam mochten wij zo’n twee uurtjes aan de slag met hun nieuwste titel, Sniper: Ghost Warrior Contracts.
They Call Me the Seeker
In de nieuwste creatie van CI Games is het grotere, algehele verhaal – zoals we dat in Sniper: Ghost Warrior 3 zagen – naar de prullenbak verwezen. Ditmaal is er gekozen voor een simpelere aanpak: er zijn vijf verschillende maps, die ook weer een aantal contracten hebben die je kunt vervullen en ieder contract heeft zijn eigen losstaande verhaal. Je stapt in de schoenen van een huurmoordenaar die “Seeker” heet en je krijgt je opdrachten van de zogeheten “Handler”. That’s it. Op deze manier lijkt de Poolse studio voor een opzet gekozen te hebben die meer lijkt op bijvoorbeeld Hitman, minus de talloze creatieve manieren om jouw doelwit om te brengen, je bent immers een scherpschutter. Dat maakt het echter niet minder belangrijk dat je goed van tevoren de omgeving verkent, de bewakers markeert en een strak plan bedenkt om je doelstellingen te behalen.
Elk contract heeft namelijk ook nog eens meerdere objectives om te behalen. Zo was het in het contract waar wij mee aan de slag gingen – het Siberische “Kolchack Harbor” – de bedoeling om twee doelwitten een enkeltje over de rivier Styx te geven, maar we hadden ook de taak om een logboek te downloaden, het mobieltje van één van de doelwitten te bemachtigen en een aantal “Icebreakers” op te blazen. Het toffe hiervan was, was dat wij zelf mochten bepalen in welke volgorde we deze taken gingen afronden, dit voegt immers wat toe aan de herspeelbaarheid van de missies.
Shoot to Thrill
Deze mate van herspeelbaarheid zet zich overigens ook door in de manier waarop je de contracten aanpakt. Je bent, zoals de titel al doet vermoeden, een scherpschutter maar het is ook prima mogelijk om je doelstellingen “guns blazing” met een aanvalsgeweer, shotgun of pistool te voltooien. Het echte plezier zit hem natuurlijk wel in het correct gebruiken van jouw sluipschuttersgeweer. Nu willen we niet zeggen dat Sniper: Ghost Warrior Contracts een regelrechte simulator is, maar het is wel van belang dat je een aantal factoren meeneemt in het aanleggen van een zuiver schot.
Zo zal een afgevuurde kogel na een bepaalde afstand zakken (de “bullet drop”) en je moet natuurlijk rekening houden met de stand van de wind. De game lost dit vrij elegant op door – aan de hand van de wind en de afstand – een stippellijntje door te trekken, zodat je het traject van de kogel kunt volgen. Op basis hiervan kun je je aim aanpassen en een schot wagen. Mocht het je lukken om een heel lastig schot aan te leggen, dan zal de camera de kogel volgen tot die je doelwit bereikt. Het geeft dan ook een echte kick om een succesvol schot van meer dan 300 meter te maken. Dit wordt nog uitgebreid door de toevoeging van verschillende kogels die door muren kunnen knallen of een explosie veroorzaken, er is dus genoeg speelgoed om de boel mee onveilig te maken.
Achter het masker
Een extra handigheidje wat hierbij komt kijken is het masker wat je draagt. Dit masker is namelijk speciaal voor Seeker ontworpen en fungeert als het ware als een soort “detective mode”, zoals we dat zagen in de Batman Arkham games. Het masker stelt je in staat om bijvoorbeeld geluidsbronnen (van bewakers) te achterhalen of om het gezichtsveld van camera’s te bepalen. Het masker wordt echter ook ingezet om van lange afstand vijanden te markeren en de afstand te bepalen, dit is belangrijk want je kunt met behulp van deze afstand jouw scope zo instellen om het effect van de bullet drop op te vangen.
Een beetje game anno 2019 heeft natuurlijk skilltrees en ook Sniper: Ghost Warrior Contracts ontbreekt daar niet in. Het is mogelijk om met behulp van verkregen vaardigheidspunten het masker van een aantal upgrades te voorzien, zodat je bijvoorbeeld van een verdere afstand geluidsbronnen kunt detecteren. Ook kun je de kracht van je gadgets een boost geven of ervoor zorgen dat je langer je adem kunt inhouden tijdens het aanleggen van een moeilijk schot. Dit zorgt overigens voor een fijn gevoel van progressie naarmate je de contracten aanpakt, maar het is aankijken of dit de balans van de missies niet teveel verstoort.
Voorlopige conclusie
Sniper: Ghost Warrior Contracts is op een aantal punten een fijne verrassing. Het speelt prettig weg en ziet er verder ook prima uit. Vooral de “draw distance” is een ferm pluspunt, want dat is een enorme hulp tijdens het plannen van jouw strategie. Scherpschutter zijn is in dit geval even wennen, omdat je echt met een aantal factoren rekening moet houden. Na een aantal pogingen klikt er echter iets en leg je bewakers om alsof je een ware Chris Kyle bent. Plak daar nog een reeks aan verschillende contracten, toffe gadgets, uitdagingen én een aantrekkelijk prijskaartje van €39,99 aan vast en CI Games heeft hier mogelijk een voltreffer in het vizier. We zullen de volledige versie moeten afwachten, maar we durven nu al met enige zekerheid te zeggen dat Sniper: Ghost Warrior Contracts een stap vooruit is ten opzichte van de vorige game.
Hopelijk wordt deze game veel beter dan zijn voorganger die viel erg tegen maar wat ik hier boven heb gelezen klinkt het niet slecht .
Ik hoorde dat je het beste kunt sniperen met één oog dicht.
Ghost Warrior 3 was dusdanig slecht dat ik bij deze ook ernstige twijfels heb wat het gaat worden. Een vooruitgang ten opzichte van het vorige deel is het zeker maar of het die 40 euro waard is… denk t niet.
ziet er niet uit,gezien bij gameriot kanaal
@Anoniem-1337: kun je aangeven wat je zo slecht vond?
Heb em besteld volgende week vrijdag op de mat heerlijk wkndje voor de boeg 🙂
@Anoniem-8822: oh haha doe ik met mijn ogen dicht en raak schieten hê heb een 6e zintuig :-*
Troep
Hmmmm
Deze haal ik wel als die euro of 20 is
Vond vorge wel cool eigenlijk deze denk ook halen maar eerst last jedy
@Anoniem-1597:
Van 1337:
Grafisch zag de game er niet echt aantrekkelijk uit. Veel hoekig terrein en slecht kleurgebruik: veel donkere tinten met (veel te veel) groen. Alsof je rondliep op een verffabriek
Het idee van open world was niet goed uitgewerkt. Je had weliswaar een grote wereld tot je beschikking maar zelfs kleine heuveltjes kon je niet beklimmen, zelfs niet met een voertuig. Je moest in voertuigen eigenlijk constant op de wegen blijven.
De missies werden vrij snel repetitief. Elke keer vanaf dezelfde plaats ergens naartoe rijden (of fast travel wat een lang laadscherm gaf), vervolgens een groepje vijanden neerschieten en weer weg. NPCs waren overigens idioot dom. Als je er een neerschoot bleef de rest dom staan of ze renden met zn allen ergens achter en bleven dan wachten op het volgende schot.
De multiplayer daarentegen was nog wel vermakelijk vond ik, alleen zaten daar te veel soort van glitch spots in waarbij jij wel de vijand kon zien maar zij jou niet.
Voor een 10-20 euro was het een prima spel, maar absoluut niet AAA waardig.
Platinum trophy is ook niet eens meer haalbaar. Door een bug in een bepaalde missie is die missie uit het spel gehaald terwijl die missie nodig was om een bepaalde trophy te halen. Het feit dat dat vervolgens niet weer wordt opgelost geeft al aan hoe weinig de developer nog om dat spel gaf. Alle support valt weg als blijkt dat de game geen succes is.
Deze sla ik over 🙂
Voor 5 euro een prima game, net als de vorige delen.