Een jury heeft Jammie Thomas donderdag opnieuw schuldig verklaard aan het schenden van auteursrechten door het aanbieden van 24 nummers op Kazaa. De schadevergoeding is echter verhoogd van 222.000 naar 1,92 miljoen dollar.
Jammie Thomas werd in 2007 door de RIAA aangeklaagd omdat ze 24 muzieknummers op Kazaa zou hebben aangeboden. Ze weigerde een schikking te treffen en de zaak kwam voor de rechter. De jury verklaarde haar schuldig en veroordeelde haar tot het betalen van 9250 dollar schadevergoeding per nummer, in totaal 222.000 dollar.
De jury was het er snel over eens dat Thomas schuldig was, omdat de rechter de instructie had gegeven dat het aanbieden van de muziek gelijkgesteld moest worden met het verspreiden ervan. Na veel kritiek hierop kwam de rechter tot de conclusie dat zijn instructie onjuist was geweest; hij besloot dat Thomas een nieuw proces moest krijgen, dat deze week plaatsvond.
Ook zonder de instructie om aanbieden te beschouwen als verspreiden bleek de jury er niet veel moeite mee te hebben om Thomas schuldig te verklaren. Na een beraad van een paar uur kwam de jury donderdag tot de conclusie dat Thomas opzettelijk het auteursrecht op de 24 nummers geschonden had. De schadevergoeding werd nu echter vastgesteld op 80.000 dollar per nummer, in totaal 1,92 miljoen.
Thomas was zichtbaar geschokt door het vonnis, maar koesterde geen rancuneuze gevoelens tegen de jury. “Ze hebben hun werk gedaan”, verklaarde ze. “Ik neem het ze niet kwalijk”. Ze voegde er wel aan toe dat de platenmaatschappijen het geld nooit zouden krijgen. “Veel succes met het incasseren… pluk maar eens veren van een kikker.”
Volgens woordvoerster Cara Duckworth van de RIAA hebben de platenmaatschappijen de zaak altijd al willen schikken en zijn ze daar ook nu nog toe bereid. Over de voorwaarden waaronder dat zou moeten gebeuren liet ze zich niet uit. Advocaat Kiwi Camara heeft al aangekondigd dat hij de strijd wel wil voortzetten indien Thomas dit vraagt. Een van de gronden waarop het vonnis zou kunnen worden vernietigd is het feit dat de schadevergoedingen in verhouding tot de werkelijke schade dusdanig hoog zijn dat ze in strijd zijn met de Amerikaanse grondwet. Daar was al sprake van bij het vorige vonnis, maar nieuwe veroordeling zal dit argument beslist kracht kunnen bijzetten.
Bron: tweakers.net

Ik denk dat ik failliet verklaard zal worden….
Je moet ook niet uploaden:P Dat is weet ik in NEDERLAND verboden bij de wet, maar downloaden is in Nederland wel weer legaal:P En Ehmmmm…… Kweetnie hoe het in Amerika zit maar ze kunnen zo heel veel van die torrent gassies gaan oppakken als ze dit doorzetten xD
je mag ook geen cd en dvd branden dat is ook al verboden pff maar tog doet iedereen het
je mag wel een cd of dvd branden, zolang je zelf maar het origineel bezit, en niet doorverkoopt enzo
[quote]je mag wel een cd of dvd branden, zolang je zelf maar het origineel bezit, en niet doorverkoopt enzo[/quote]
nee hoor het was 2 jaar geleden gezegt dat je geen cd en dvd mag branden ookal heb je de originele
in nederland nog neit hoor pik.. en die straf is echt niet normaal, 24 tracks=1.92 mil?
kheb 9000 tracks LOL
[quote]in nederland nog neit hoor pik.. en die straf is echt niet normaal, 24 tracks=1.92 mil?
kheb 9000 tracks LOL[/quote]
Gaat je €72.000.000,- kosten als je ze allemaal upload ofzo. xD
OMG.
Ik ga me verstoppen!
[quote]Gaat je €72.000.000,- kosten als je ze allemaal upload ofzo. xD[/quote]
je vergeet een 0… 😉
Sja, vloeken mag ook niet 😛
[quote]Sja, vloeken mag ook niet :P[/quote]
Ja mag alles! Als ze er maar niet achter komen:P (Ze = van gegene van wie het niet mag xD)
Alleen ik vindt het wel een beetje overdreven want zo kan je heel amirika een geld boette geven:p En heel nederland trouwens ook!
Mensen, informeer jezelf. Dit is de RIAA = Amerikaanse Maffia (zo kan je ze wel noemen ja). En in Nederland zijn back-ups legaal, met uitzondering van software. Downloaden van Films en Muziek is legaal. Downloaden van Game’s en Software illegaal. En uploaden is altijd illegaal.
Dat is omdat wij auteursbelasting betalen over CD’s en DVD’s. Nu proberen ze het verboden te maken. (Maar de overheid kennende blijven we wel die belasting betalen.)
Ik heb wel is wat geupload 😛
Nooit last van gehad xD
Ik maak me geen zorgen, ik bied mijn muziek, films & games niet aan.
En tja wie download nou via Kazaa? Dat deden we 10 jaar gelezen ofzo.
Gewoon The Pirate Bay gebruiken 😀
[quote]Ik maak me geen zorgen, ik bied mijn muziek, films & games niet aan.
Gewoon The Pirate Bay gebruiken :D[/quote]
Wie gebruikt dat nog:O 5 jaar geleden ik nog wel 😛
News groepen :yahoo:
[quote]Ik maak me geen zorgen,[b] ik bied mijn muziek, films & games niet aan.[/b]
[b]Gewoon The Pirate Bay gebruiken :D[/b][/quote]
Wie vind dit nog meer grappig? xD
[quote=Wikipedia, BitTorrent]Als je begint met het downloaden van een bestand begin je vrijwel meteen om óók de stukjes die je al binnen hebt te uploaden naar andere downloaders. Op dit moment ben je een “peer” in het netwerk[/quote]
[quote]Wie gebruikt dat nog:O 5 jaar geleden ik nog wel 😛
News groepen :yahoo:[/quote]
5 jaar gelezen was je 10 ofzo 😉
Denk niet dat jij toen flink aan het downloaden was vriend 😛
[quote]Wie vind dit nog meer grappig? xD[/quote]
Iku want dan upload je ook ong xD:dizzy:
[quote]5 jaar gelezen was je 10 ofzo 😉
Denk niet dat jij toen flink aan het downloaden was vriend :P[/quote]
hmm
sinds groep 7
dus jhawel toen downloade ik al:D
En 3 jaar geleden met nieuws groepen 🙂
[quote]Wie vind dit nog meer grappig? xD[/quote]
Seeden is anders dan uploaden zoals bij Kazaa 😉
[quote]Seeden is anders dan uploaden zoals bij Kazaa ;)[/quote]
uploaden = ergens iets op zetten
Downloaden = ergens iets vanaf halen
Als je een plaatje van msn verzend
Upload de ene en download de ander 🙂
Dus het komt op het zelfde neer 🙂
[quote]Seeden is anders dan uploaden zoals bij Kazaa ;)[/quote]
Seeden is gewoon ander woord voor Uploaden.
En sterker nog, bitTorrent en Kazzaa maken gebruik van het zelfde netwerk :O 😛
Op torrent staat echt een hoop shit! dat wil je niet weten xD
[quote]Seeden is gewoon ander woord voor Uploaden.
En sterker nog, bitTorrent en Kazzaa maken gebruik van het [b]zelfde[/b] netwerk :O :P[/quote]
Ow dat wist ik dan weer niet :O
Kazzaa is virus downloader xD
Ik krijg m’n account niet goed ingesteld voor nieuwgroepen, en vind Torrent zoiezo gebruiksvriendelijker :P. Dus……
Ik gebruik vooral rapidshare:D!
Ik gebruik meestal megaupload omdat die torrents zo verdraaid langzaam gaan! Met de browser gaat het 10x sneller:P Ikzelf upload eigenlijk niet…….. ik download allen:P
[quote]Ik gebruik meestal megaupload omdat die torrents zo verdraaid langzaam gaan! Met de browser gaat het 10x sneller:P Ikzelf upload eigenlijk niet…….. ik download allen:P[/quote]
ik gebruik usenet nog 10x sneller 😛
Als ze iedereen zouden oppakken die download zouden ze zowat 85% van de wereldbevolking in de cel moeten gooien aangezien iedereen download.. Inclusief ikzelf ook
[quote]Mensen, informeer jezelf. Dit is de RIAA = Amerikaanse Maffia (zo kan je ze wel noemen ja). En in Nederland zijn back-ups legaal, met uitzondering van software. Downloaden van Films en Muziek is legaal. Downloaden van Game’s en Software illegaal. En uploaden is altijd illegaal.
Dat is omdat wij auteursbelasting betalen over CD’s en DVD’s. Nu proberen ze het verboden te maken. (Maar de overheid kennende blijven we wel die belasting betalen.)[/quote]
Je mag alles downloaden, software of audio, films of Games. Je mag het ook branden. Dat is allemaal legaal, op één voorwaarde:
Je moet het origineel zelf hebben en de copie voor eigen gebruik gebruiken. Verder distribueren is illegaal!
De maatregelen tegen downloaden worden steeds idioter, je kunt tegenwoordig al geen cd’s meer rippen naar je PC omdat je ze dan makkelijk kunt kopiëren of online kunt aanbieden. Maarja is wel handig om te rippen als er bijvoorbeeld een scheur in je CD komt en je wilt voorkomen dat je je nummers of film kwijtraakt. Ook handig op reis, kun je nummers om je mp3 speler zetten, maarja dat mag allemaal al niet meer echt zo gaar…