Topic: BD lezer schoonmaken

04 september 2009om 22:55

De PS3 kent nauwelijks problemen maar soms komt het voor dat bij sommige mensen te veel stof binnen is gekomen en dat de PS3 geen Blu-Rays meer kan lezen. Ik heb mijn PS3 nu anderhalf jaar zonder problemen, maar voor het geval dat heb ik toch een vraagje.

Volgensmij komt dit het vaakst als er PS3 problemen zijn. Maar er is volgensmij een methode.

Ik heb pas in de winkel gezien dat je voor 20 euro een Blu-Ray disc cleaner kon kopen. Dat is een Blu-Ray waar een video op staat die je dan moet afspelen. Onder de disc zitten soort “schoonmaak spullen” die de lezer schoonmaken tijdens het draaien. Deze techniek bestaat al langer (DVD) maar ik weet niet of dit werkt.

Dus als iemand het al heeft geprobeerd wil ik graag weten hoe het met jou is gegaan.

7 reacties

1. User  avatar
    59 XP

Niet doen! vaak zijn de borsteltje van deze schijven niet zacht genoeg en ontstaan er juist door het gebruik van deze artributen krasjes op de lens. beter lijkt mij het gebruik van een busje perslucht al weet ik niet precies hoe effectief dit is voor de lens i.v.m. de smalle opening, maar er ontstaan dan ten minste geen krasjes.

Beste is om hem gewoon uit stoffige ruimtes te houden, liever niet op de grond of in een hoek zetten, maar in een kastje (het liefst met deurtjes). Zorg er dan wel voor dat er een luchtstroom kan ontstaan zodat de hitte van de PS3 kan worden afgevoerd, al moet je hier in principe geen last mee horen te krijgen (een ps3 werkt immers ook in warmere landen dan Nederland).

EDIT

Bovendien is heeft het probleem wat jij beschrijft niets met stof te maken. Het probleem is ontstaan bij de 2de lichting PS3’s, degene die na de 60gb versie uit kwamen. De manier waarop de PS3’s zijn ontworpen hebben er toe bijgedragen dat de gebruikte lenskit bij een aantal PS3’s instabiel is. Na verloop van tijd zal een instabiele lens sowieso defecten gaan vertonen. Hier kun je niks aan doen. Mocht je problemen krijgen buiten de garantie termijn dan kun je overwegen zelf een [url=http://cgi.ebay.nl/Laser-Blu-ray-Disc-Drive-Laufwerk-KEM-400AAA-Sony-PS3_W0QQitemZ120461337740QQcmdZViewItemQQptZPC_Viedeospielzubeh%C3%B6r?hash=item1c0c0e248c&_trksid=p3286.c0.m14]lenskit[/url] in te bouwen, maar volgens mij is er door SONY Benelux ook een coulance-regeling getroffen waarin mensen tot twee jaar na aankoop garantie hebben voor dit specifieke probleem.

Overigens is de kans om dit defect te krijgen vrij gering, je hoort er wel eens wat over maar het gaat bijna altijd om specifieke gevallen en niet om hele batches, zoals het RROD-probleem op de XBOX 360

0
  2. User  avatar
    1377 XP

Heb het wel eens gedaan met een DVD speler. Het leek eventjes te werken. Daarna was het weer even slecht als altijd. Maar die DVD speler was ook fuckin goedkoop, daar kan het ook aan gelegen hebben.

0
  3. User  avatar
    1390 XP

ik verleng gewoon iedere keer me garantie, en als die nu weer stuk gaat krijg ik er ook nog een slim voor terug 😀

0
  4. User  avatar
    1983 XP

[quote]ik verleng gewoon iedere keer me garantie, en als die nu weer stuk gaat krijg ik er ook nog een slim voor terug :D[/quote]

Doe je dat tegen betaling bij Sony of bij de winkel waar je die hebt gekocht.

0
  5. User  avatar
    1390 XP

bij de winkel

0
  6. User  avatar
    60 XP

Elke week een stof doek overheen halen werkt ook goed. 😉

0
  7. User  avatar
    1755 XP

heb bij play.com zo iets gezien voor de blu ray te kuizen :p maar ik doe het zelf niet hoor.

0