Topic: Optische uitgang PS3 kapot?

01 november 2009om 20:20

Ik heb een 40GB PS3, 30-11-2007 gekocht. Ik heb nu bijna een jaar (11 maanden) het geluid via m’n versterker lopen (via optische kabel), en geen problemen mee gehad. Tot 3 dagen geleden.

De PS3 freezede 3 keer in 3 uur, dus ik dacht van (‘minder prettig’ :P), ik leg em neer. Alle kabels erin laten zitten, en de kabels wat meer ruimte gegeven om te buigen zegmaar. Maar toen die eenmaal lag (Op de basis dus) ging het geluid haperen. Dus ik die optische kabel aandrukken in de PS3 zat en de kant bij de versterker ook. Het probleem bleef en ik haalde de hele kabel eruit om te kijken of die niet kapot was, ook geen probleem. Opnieuw de kabel aangesloten, en toen helemaal geen geluid meer (Geen enkel ’tikje’ meer in het XMB, geen muziek/game/film, niks)!!!

PS3 opnieuw opgestart en versterker ook opnieuw aangezet, maar het mocht niet baten…

Ik heb me PS2 aangesloten ook via dezelfde optische kabel aan me versterker, en het werkte perfect!

Lijkt me dan een logische conclusie om te stellen dat de optische uitgang van me PS3 stuk is gegaan? Maar hoe, ik kan geen beschadiging vinden van de optische uitgang (voorzover ik dat kan zien)? Hij zendt nog wel gewoon een rood licht uit, maar me versterker reageert er helemaal niet op. (Normaal zie je dat deze overspringt van analoog naar digitaal).

Wat moet ik nou doen met de PS3? De garantie is toch maar 1 jaar dus ik zou dan wss moeten betalen, geen probleem, maar hoe lang ben ik hem dan kwijt? Aangezien Assassin’s Creed 2 heel snel alweer uitkomt en ik de Black edition krijg thuisbezorgt.. zou wel zuur zijn als ik het spel heb waar ik lang op gewacht hebt, en dan dat ik geen PS3 heb.
(Ik ga morgen sowieso toch wel ff de SONY helpdesk bellen, tenzij iemand een beter idee heeft :P)

Sorry voor dit lange verhaal, maar ik hoop echt dat iemand kan helpen wat ik nou moet doen…

16 reacties

1. User  avatar
    1512 XP

probeer de ps3 dan eens helemaal te resetten => als hij aangaat hem heel lang ingedrukt houden

want heb net zoiets gehad met mijn internet kabel die werkte opeens ook niet en toen ik hem ressette werkte hij weer dus mischien kan dat ook met jouw optische ding

0
  2. User  avatar
    1377 XP

Yup lijkt me duidelijk dat je optische uitgang kapot is. Contact op nemen met Sony…

0
  3. User  avatar
    571 XP

Even een andere tip. Waarom heb je je optische aansluiting niet van de TV naar je versterker en een HDMI verbinding van je PS3 naar je TV. Zo heb je namelijk altijd digitaal geluid, want je HDMI kan namelijk ook digitaal geluid verzenden.

0
  4. User  avatar
    3388 XP

Probeer je geluid is in te stellen zodat het via je TV gaat en dan weer proberen optisch in te stellen

0
  5. User  avatar
    1377 XP

[quote]Even een andere tip. Waarom heb je je optische aansluiting niet van de TV naar je versterker en een HDMI verbinding van je PS3 naar je TV. Zo heb je namelijk altijd digitaal geluid, want je HDMI kan namelijk ook digitaal geluid verzenden.[/quote]
    Dan gebruik je de TV als versterker, en die verkloten meestal het geluid.

0
  6. User  avatar
    571 XP

Ok dat wist ik niet, was mij namelijk ook niet opgevallen dat het geluid er slechter van werd. 🙂

0
  7. User  avatar
    3388 XP

Dat is echt bullshit! Ik heb ook speakers op m’n TV aangesloten en het zo ingesteld dat het geluid via de TV naar de speakers wordt verzonden. Het is toch ook niet zo dat als je een telefoon hebt met muziek en je plugt er boxjes aan dat het geluid dan slechter wordt :O

0
  8. User  avatar
    533 XP

Uhm bard dat is een stapje verder laaat ik het zo zeggen
    PS3 > Versterker of PS3 > TV > Versterker
    Lijkt mij logisch dat er dan wat kwaliteit verlies is….

Anyway heb je al getest en op de PS3 zelf hebt ingesteld dat het geluid via optische uitgang gaat? probeer anders nog even restore default settings 😉

0
  9. User  avatar
    511 XP

Ik heb hem nog niet ‘helemaal’ gereset zoals dikked het zei, zometeen ff proberen.

Ik heb een HDMI van me PS3 naar me TV voor het beeld, en een optische kabel van me PS3 naar me versterker, lijkt me het handigst :P.

Ik heb ook al paar keer geswitcht van geluid alleen naar TV, en dan weer naar versterker, helpt niet :(, ook niet als de optie aanstaat dat meerdere geluidsbronnen aanstaan.

En ik heb niks veranderd kwa settings, maar kzal ff de default settings restoren 🙂

Allemaal al heel veel bedankt voor de reacties 🙂 heb ik srs wat aan

EDIT: Inmiddels de PS3 helemaal gereset, tot ik een extra piepje hoorde. Maar hij doet het nog niet :s…
    Hij zei wel dat er een HDMI-kabel gedetecteerd was, maar niet dat er een optische kabel is aangesloten(?), weet niet of dat normaal wel zo is.

Dan zal ik maar even de helpdesk bellen

Nederland = 0495 574 817 (tegen lokaal tarief)
    Belgie = 011 516 406 (tegen lokaal tarief)

0
  10. User  avatar
    511 XP

Nou, ik heb de helpdesk gebeld, en ze zei dat ik de instellingen moest resetten naar de standaardwaarden. Maar dat had ik al gedaan, (nog een x..) maar toen had ze al opgehangen..
    Dus ik 2e keer bellen, nu kreeg ik een man aan de telefoon, en die stelde voor om de geluidsinstellingen zo in te stellen dat er alleen stereo-geluid wordt verzonden naar de versterker. Oke, fijn, ingesteld, maar het punt is dat de versterker net doet alsof er helemaal geen optische kabel in zit.. en t ligt niet aan de kabel óf de versterker. Dus lijkt me logisch dat het aan de PS3 ligt… Afijn, het hielp niet, en hij stelde dan nog es voor om de PS3 aan te sluiten op een andere geluidsset, om uit te sluiten of het aan de PS3 of wat anders ligt en anders moet ik weer bellen, en zou er een probleem zijn met de PS3 optische uitgang (Goh..). Oke, ik beneden aansluiten op andere geluidsset, en raad is: hij doet het nog niet 🙂

Nou moet ik ze morgen weer bellen om te vragen hoe het nou zit met dat opsturen en garantie en weet ik veel… ik snap echt niet hoe die uitgang zomaar kapot kan gaan door de ps3 neer te leggen ipv rechtop.
    Kan dat komen dat er iets kapot is gemaakt door de kabel, kras op het glaasje van de uitgang ofzo?

Conclusie: PS3 opsturen, en dan a.s. donderdag een nieuwe kopen omdat ik niet zonder PS3 wil/ kan als ik AC2 binnenkrijg 😛

0
  11. User  avatar
    571 XP

Geld teveel dat je dan meteen een nieuwe koopt? xD

Wel balen ja dat je PS3 opgestuurd moet worden. Hen ooit mijn PSP moeten opsturen in de zomervakantie en ja ik heb hem erg gemist :$

0
  12. User  avatar
    511 XP

Me vader wou toch al een PS3 kopen, en hij koopt em dan over als ik me eigen PS3 weer heb :P. Ik hou natuurlijk me eigen ‘Phat’ PS3.

EDIT: Net weer de helpdesk gebeld, en die zeiden nu: probeer de PS3 helemaal te restoren, dus die optie dat de harddisk wordt geformatteerd en alles wordt gereset. (Want ze willen met 100% uitsluiten dat het een software probleem is, anders stuur ik em voor niks op.)
    Dat duurt eeuwigheid, duurt vanaf het begin 2 uur 49 minuten :o, nu moet ie nog 1 uur 45..
    Ik heb een backup gemaakt en de savefiles die ik kon kopieren heb ik gekopieerd naar een usb stick. Maar nou mag ik weer lkkr NFS Shift overnieuw beginnen :(:(:( dat is echt bagger, duurt zo lang voordat ik weer ben waar ik was om de overige trophies te halen..

0
  13. User  avatar
    511 XP

Probleem opgelost,.. het lag toch aan de kabel 😮 :s
    Voor €10,95 een nieuw kabeltje gehaald en t werkt weer perfect 😛
    Ik wist wel dat de PS3 me niet in de steek zou laten haahah

0
  14. User  avatar
    1381 XP

[quote]Probleem opgelost,.. het lag toch aan de kabel 😮 :s
    Voor €10,95 een nieuw kabeltje gehaald en t werkt weer perfect 😛
    Ik wist wel dat de PS3 me niet in de steek zou laten haahah[/quote]

Wel heel erg vaag dat de kabel prima werkt met je PS2 dan…..

0
  15. User  avatar
    511 XP

Ja, ik had em gister opnieuw geprobeerd op de PS2, en toen had ik opeens etzelfde probleem, dus een beetje vage situatie :s..
    Maar gelukkig maar, anders had ik nou me PS3 al opgestuurd 🙂

0
  16. User  avatar
    571 XP

Dus een breuk in de kabel. Dat ie het eerst op de PS2 deed was puur geluk. Gelukkig voor jou dat het aan de kabel lag anders moest je je PS3 voor een paar weken missen 😛

0