Hands-on: Castle of Illusion – Het opnieuw uitbrengen van games is deze generatie ineens erg populair geworden. Sony begon ooit eens met het uitbrengen van PlayStation 2 games in HD en tegenwoordig heeft bijna elke grote uitgever zich weleens gewaagd aan een HD uitgave van één of meerdere vroegere toppers. Dit uitbrengen van HD remakes beslaat tegenwoordig niet alleen meer de vorige generatie, maar men gaat zelfs heel ver terug in de tijd. Capcom doet dit met de HD remastering van DuckTales dat ooit op de NES verscheen en SEGA is bezig met de SEGA Master System game Castle of Illusion.

Platformen met Mickey

Het ene stripfiguurtje krijgt veel games en de ander krijgt er maar weinig. Mickey behoort tot de laatste, want zoveel games zijn er niet verschenen rondom hem in het afgelopen decennium. Ja, we hebben Epic Mickey op de Nintendo Wii en Epic Mickey 2: The Power of Two op alle gangbare platformen deze generatie, maar de kwaliteit van die game laat een beetje te wensen over. Gaat SEGA dan wel met een echte topper komen?

Dat was een beetje de vraag die ik me stelde alvorens ik naar de SEGA booth trok om de game daar uit te proberen. Helaas hebben we niet al te lang kunnen spelen, want de speelbare demo betrof slechts één level. Toch gaf de speelsessie ons voldoende informatie om een mooie preview te tikken rondom deze nieuwe uitgave van Castle of Illusion en we kunnen bij deze stellen dat we hier te maken hebben met een grafisch prachtige game die een goede uitdaging kent en als een zonnetje speelt.

Traditionele gameplay

De gameplay in Castle of Illusion is eigenlijk erg simpel. Je beweegt met Mickey naar links of rechts en je dient in een 3D wereld via 2D gameplay je doel te bereiken. Terwijl je je een weg baant door de levels zul je zo nu en dan speciale uitdagingen voorgeschoteld krijgen die volledig in 3D zijn. In het geval van de E3 demo was de uitdaging dat we vanuit een third person perspectief met Mickey vooruit moesten lopen. Dit lopen ging op speelkaarten en vlak voordat je het einde bereikte kwam er een nieuwe in beeld.

Snel schakelen en op de juiste momenten springen was de oplossing om het einde te bereiken en als je er vanaf viel was de uitdaging afgelopen en konden we opnieuw beginnen. Het is een welbekend concept, dit type uitdaging, maar tussen de 2D gameplay door zijn dit soort uitdagingen aardig en vermakelijk te noemen. Hoe breed en uitgebreid dit gaat zijn is op dit moment nog niet bekend, maar SEGA beloofde dat de game naast dat het van HD graphics voorzien wordt ook nog de nodige vernieuwingen zal bevatten op het gebied van gameplay, zodat het enigszins op de standaard van PSN games in 2013 aansluit. Ondertussen worden de roots niet vergeten, want de gameplay is tijdens het platformen zo klassiek als je maar krijgen kunt.

Fijne sfeer en goede uitdaging

Visueel ziet de game er prachtig uit. SEGA stopt de game vol met details en hoewel Mickey te maken krijgt met verschillende vijanden heeft de game blijvend een fijne, aantrekkelijke en typische ‘lieve’ sfeer over zich heen. Dat past natuurlijk bij het imago van Mickey Mouse. Het is immers een geliefd personage dat nooit kwaad in de zin heeft en de game weet dat in een HD jasje prima te vertolken en dat is ook enigszins aan de orde bij de audio.

Hoewel het er misschien gemakkelijk en simpel uitziet als we het over de gameplay hebben, kunnen we je vertellen dat de game nooit echt oersimpel zal zijn. De game kent die typische uitdaging, zoals je dat kent van dit soort platform games en dat maakt de game wellicht ook erg interessant voor spelers die het origineel een jaar of 20 terug gespeeld hebben.

Voorlopige conclusie:

Castle of Illusion lijkt een prima downloadbare game te worden die voor zowel de fans als nieuwkomers een leuk avontuur lijkt voor te schotelen. Het ziet er prachtig uit, speelt ontzettend fijn en is ook redelijk uitdagend. SEGA zal de game bovendien voorzien van extra’s die niet in het origineel zaten wat het des te interessanter maakt. Castle of Illusion kan zomaar eens één van de betere HD remakes worden die in de nabije toekomst gaat verschijnen. Na onze relatief korte speelsessie hebben we in ieder geval zin in meer.