Bungie ontslaat groot deel personeel na einde Destiny 2

Bungie

Bungie heeft opnieuw een grote ontslagronde doorgevoerd. Het merendeel van het Destiny-team en een deel van de Marathon-medewerkers verliest zijn baan. Ook binnen Sony Interactive Entertainment vallen ontslagen bij teams die Bungie ondersteunden.

Hulst bevestigt ontslagen via interne mail

PlayStation Studios-baas Hermen Hulst deelde het nieuws in een interne e-mail aan SIE-medewerkers. Volgens Hulst is het besluit genomen na maandenlang overleg met de Bungie-leiding over de koers van de studio, ontwikkelprioriteiten en de plek binnen Sony’s bredere portfoliostrategie. Er zijn meerdere alternatieven onderzocht voordat men concludeerde dat inkrimping noodzakelijk was.

De ontslagen waren al in de lucht nadat eerder duidelijk werd dat Bungie geen opvolger voor Destiny 2 in voorbereiding had. Dat er geen Destiny 3 komt, maakt de positie van het grote Destiny-team al weken onhoudbaar.

Bungie erkent teleurstellende resultaten

In een eigen verklaring schrijft Bungie dat Destiny 2 de afgelopen jaren niet aan de verwachtingen voldeed. Na de laatste content-update en zonder een nieuw grootschalig project op de plank kon de studio naar eigen zeggen niet op dezelfde schaal blijven opereren.

Marathon blijft volgens Hulst een belangrijk onderdeel van het portfolio. Het team werkt verder aan de opbouw na Season 1 en 2 en aan incubatieprojecten voor de toekomst. Veel details geeft Sony daar nog niet over.

Patroon van tegenvallers

De ontslagen passen in een reeks pijnlijke stappen rond Bungie. Sony schreef eerder al honderden miljoenen af op de studio, en ook vorig jaar vielen er al ontslagen. Wat ooit een vlaggenschipovername was, is uitgegroeid tot een van de duurste tegenvallers in Sony’s gametak. Voor de getroffen medewerkers zegt Sony transitieondersteuning te bieden en waar mogelijk posities binnen het eigen studionetwerk aan te bieden.

Geen reacties

Meer Destiny 2

Meer