Wie dacht dat EA een nietsontziende tiran was die ontwikkelaars roekeloos heen en weer schuift als pionnen over een schaakbord, komt bedrogen uit – of dat wil Criterion Games ons alleszins laten geloven. Dat bedrijf zond onlangs een aanzienlijk gedeelte van haar werknemers naar Ghost Games om te helpen met de ontwikkeling van de nieuwe Need For Speed, die de ondertitel “Rivals” draagt.

Criterion – zelf voornamelijk bekend als de studio achter de explosieve Burnout franchise – geeft nu aan dat ze dit uit eigen beweging gedaan hebben. In een interview met PCGamesN liet studio director Fiona Sperry optekenen dat EA hen nooit opgedragen heeft om Ghost Games uit de nood te helpen. Ze verzekert gamers ook dat hun nieuwste project door deze beslissing geenszins in gevaar komt.

Het tegendeel is zelfs waar: Criterion zou graag een relatief klein bedrijf blijven en in die zin was het uitlenen van werknemers aan Ghost Games niet meer dan logisch. Verder benadrukt Sperry dat de zaken er bij EA wel erg democratisch aan toe gaan. Een achterdochtige ziel zou verdorie haast denken dat het om een verdoken promopraatje gaat. Gelukkig zijn we ook weer niet zo paranoïde van aard.

“Criterion has always been about doing our own games so it was never the long term plan for us to stay doing Need for Speed. That’s not our game.”

“We lent some people (artists and engineers primarily) to Ghost as when you’re making something new you don’t need a whole team of people – we didn’t need them, Ghost did – so it all just made sense. [It] wasn’t something EA ‘asked’ us to do.”

“My management team at Criterion sorted it out with the management team at Ghost. That’s how things work at EA these days. Teams work together, coordinate sharing of people as it suits where projects are at.”