Review: WWE 2K14 – Jaarlijks verschijnen er WWE games en na het ter ziele gaan van THQ was het even de vraag wie de franchise zou oppikken. Gelukkig was daar 2K Games die interesse had en zie hier, WWE 2K14 ligt in de winkels. Wederom is Yuke’s de verantwoordelijke ontwikkelaar en die heeft als geen ander ervaring met de WWE games. Wij doken de virtuele ring in en beleefden een hoop lol en niet zo’n klein beetje ook.

Propvol content

Iedereen die een beetje bekend is met de WWE games weet dat Yuke’s altijd een shitload aan modi in de games verwerkt en dat is nu niet anders. De game zit werkelijk waar propvol verschillende modi waarmee je een enorm lange tijd vooruit kan. De modi variëren van simpele pick up and play modi tot uitgebreide modi waarin je het verleden en heden (her)beleeft. In dat opzicht is de game zowel voor korte als lange duur geschikt en bovendien is het behoorlijk vermakelijk in de multiplayer dankzij de vele mogelijkheden die de game biedt voor meer spelers.

Naast de enorme hoeveelheid modi die uiteenlopen van gewone matches tot gevechten in een kooi, nostalgische modi en meer bevat de game ook uitgebreide mogelijkheden om eigen worstelaars in elkaar te knutselen. Dit gaat net zoals voorheen ontzettend diep en daarnaast is het mogelijk om ook bestaande ontwikkelaars van een upgrade te zien. De mogelijkheden tot customizen worden overigens veel verder doorgetrokken, want je kunt naast een worstelaar in elkaar knutselen ook een arena in elkaar zetten en eventueel zelfs een heel verhaal inclusief tussenfilmpjes opstellen.

30 Years of Wrestlemania

WWE 2K14 bevat dermate veel content dat je alleen al met de grote verscheidenheid jezelf een lange tijd kunt vermaken, maar er is meer dan dat. De 30 Years of Wrestlemania modus is namelijk een pure nostalgische trip door de jaren heen waarbij je diverse legendarische momenten voorgeschoteld krijgt uit de geschiedenis van de WWE. Deze matches kun je herspelen en dit dan met bepaalde doelstellingen, want het is natuurlijk wel noodzakelijk om de historie op gelijke wijze te herbeleven. Gaandeweg zul je door de diverse nostalgische momenten succesvol te voltooien nieuwe momenten unlocken en met tientallen van dit soort historische gevechten zul je een lange tijd vooruit kunnen.

Naast dat deze modus één en al spektakel is kan het best enige uitdaging bieden, mede doordat je genoodzaakt bent de vooraf gestelde doelen te voltooien wat je soms tot op zekere hoogte wat beperkt in je vrije doen en laten. Bijgevolg is wel dat het voltooien van dit soort klassiekers je nieuwe content oplevert en eventueel zelfs beelden uit die tijd wat een waar genot is om naar te kijken. Daarnaast, als je volledig je eigen ding wilt doen dan kun je altijd nog in de carrière modus aan de gang waarbij je een kalender met diverse gevechten afloopt en je je eigen succes bepaald.

Een belangrijke factor die de 30 Years of Wrestlemania des te interessanter maakt is dat de ontwikkelaar dit zo natuurgetrouw heeft geprobeerd over te brengen. Naast dat je identieke handelingen moet uitvoeren zoals het destijds ging is ook de visuele vertoning aangepast. De beeldkwaliteit is echt uit die tijd en dus veel meer korrelig en wat waziger. Ook zijn de bijbehorende logo’s oldschool en uit die tijd wat het juiste gevoel des te meer ten goede komt. Niet alleen de gevechten zijn nostalgisch, ook de gehele aankleding is precies zoals dat destijds het geval was en dat maakt het tot een toffe modus.

Het positieve en negatieve

Qua content is WWE 2K14 een werkelijk walhalla voor iedere WWE fan. De game bevat zoveel verschillende modi, worstelaars en mogelijkheden dat je hier rustig tot het volgende deel mee vooruit kunt. Het jaar na jaar uitbreiden van de games door Yuke’s pakt positief uit en dat moet voor de fans uiteraard als muziek in de oren klinken. Toch zijn er ook nog wat punten waar het de game een beetje aan schort en erger is dat het sommige punten zijn die vorig jaar ook al een probleem waren, maar waar blijkbaar niet al teveel aan is gedaan.

Zo is het visueel een op zich kleurrijk en sfeermakend geheel, maar toch valt het qua grafische hoogstaande details erg tegen. Er zijn tig ‘sport’ games die momenteel een stuk beter uit de verf komen en in dat opzicht loopt de ontwikkelaar wat achter op de huidige standaard. Ook zul je geregeld met grafische glitches en clipping issues te maken krijgen waarbij worstelaars half door objecten steken, worstelaars elkaar hard aanpakken zonder elkaar echt goed te raken. Dit met als hoogtepunt dat sommige lichaamsdelen een totaal andere richting op gaan staan dan gezond voor een mens is, maar waarbij de worstelaar in kwestie hier totaal geen last van heeft.

Een ander irritant punt is dat je naast de ring ook verder kunt spelen en hoewel dat natuurlijk een must is, zou het op zich niet misstaan dat de camera zich ook enigszins verplaatst zodat je kan zien wat er gebeurd. Zo nu en dan raak je doordat de ring ervoor staat het overzicht totaal kwijt en dat kan op sommige momenten negatief voor het gevecht uitpakken terwijl dat niet nodig had hoeven zijn. Ook wil de besturing ook lang niet altijd even vlot werken. Zeker als je specifieke handelingen moet uitvoeren voor bepaalde objectives en je dan tig keer dezelfde handeling probeert uit te voeren, maar de game dit op één of andere manier niet registreert dan kan dit frustrerend werken.

WWE 2K14 is in diverse opzichten een prima game. De game barst van de content met als hoogtepunt de 30 Years of Wrestlemania modus dat zeker voor de fans van het eerste uur een geschenk uit de hemel zal moeten zijn. Bovendien is de algehele sfeer in de game uitstekend en de gameplay is puur vermaak, zowel alleen als met wat vrienden naast je op de bank. Wel kent de game wat mindere punten als de camera en de soms wat matige registratie van de controls evenals grafische issues. Realiseer je dat deze punten wat averechts op de algehele ervaring werken, maar wat vooral de boventoon voert is het enorme plezier en de hoeveelheid content die de game je zal bieden en dat maakt van WWE 2K14 een toffe worstelgame die je zomaar eens een jaar zoet kan houden.

• 30 Years of Wrestlemania
  • Enorme hoeveelheid content
  • Puur vermaak