Daniel Windfeld-Schmidt, Eidos Montreal’s lead level designer, wist in een interview een niet erg verrassend, maar desalniettemin geruststellend nieuwigheidje over Thief te vertellen.

Op de vraag of de ontwikkelaar zich richt op een resolutie van 1080p en een framerate van 60 fps, in plaats van de eerder aangekondigde 30 fps, liet Daniel optekenen dat het te vroeg is om het over exacte specificaties te hebben, maar dat het team zijn best doet om de hoogst mogelijke resolutie en framerate te realiseren.

“It’s a little too early to talk specifics on this just yet though although the team are pushing to have the highest resolution and frame rates as possible for all platforms.”

De laatste Thief game kwam alweer in 2004 uit. Nieuwere technologieën maken het mogelijk de gameplay uit te breiden en aan te passen. Windfeld-Schmidt geeft ook antwoord op de vraag of het moeilijk is om de bekende uitstraling van de serie vast te houden. Hij geeft aan dat er zeker dingen zijn om rekening mee te houden, om met respect te behandelen. Net zoals destijds bij het vervolg op Deus Ex heeft de studio veel tijd gestoken in het bestuderen van die zaken die de originele games zo interessant maakten, en uitgewerkt wat ze moeten doen om er zeker van te zijn dat de essentie intact blijft.

“When revisiting an existing license there are always things to be aware of and treat with respect and the studio are approaching the Thief franchise in the same way we did with Deus Ex; taking a lot of time studying what made the original games so interesting and then working out what we need to do to ensure the essence of those games is intact.”

Tot slot worden hier een paar voorbeelden van gegeven. Essentiële onderdelen, zoals het werken met licht en donker, en de boog met zijn verschillende pijlpunten worden in stand gehouden. Een makkelijke keus volgens de lead level designer, want ze zijn simpelweg ‘cool’ om te gebruiken.

Ook zal het mogelijk blijven het spel uit te spelen zonder ook maar iemand neer te slaan of te vermoorden. De focus ligt op het stelen, Eidos Montreal heeft de verleiding om spelers te dwingen vijanden neer te schieten of iets dergelijks weten te weerstaan, zodat de ervaring dicht bij de originele games blijft.

“For example the light and dark mechanics, the bow, the arrowheads and so on all have to remain – plus they’re cool to use so it’s an easy choice. We also kept the fact that you can complete Thief without knocking anyone out or killing anyone. You still have that choice; that is an essential in what makes a Thief game. It’ focus is on stealing. We didn’t fall into the temptation to force players to shoot anyone or to do anything in that direction. We want to make sure that stand alone experience that Thief was in the original series is still what retained in Thief.”

Thief komt uit op 28 februari van het volgende jaar voor zowel de PS3 als PS4. Bekijk hier een trailer en gameplay-beelden die enkele dagen geleden verschenen.