Hoe de DualShock 4 écht iets toevoegt aan Thief

Stel je voor. Je sluipt als meesterdief Garrett door een duister landhuis. Het krioelt van de bewakers en bij elke stap die je zet wordt de kans groter dat één van hen je betrapt. Je bent gefocust op datgene waarvoor je naar binnen bent gesneakt, het object dat je moet zien te bemachtigen. Meer en meer bewakers omringen je, de spanning loopt op en je kijkt op de HUD in een hoekje van het scherm om te zien of de nabije kust veilig is, let dus even niet op wat er verder op het scherm gebeurt. En dat had je beter niet kunnen doen… Je bent ontdekt en ongezien je strooptocht voortzetten is er niet meer bij.

Dát is dus precies wat de ontwikkelaar, Eidos Montreal, in gedachte zal hebben gehad bij het implementeren van een wel erg interessante functie die de DualShock 4 in het spel toebedeeld zal krijgen. Zodra je je op gevaarlijk terrein bevindt of ontdekt wordt zal de lightbar van de DS4 helder wit oplichten, waarschuwend voor naderend gevaar of je ontdekking. Lead level designer Daniel Windfeld Schmidt:

“There’s a pretty powerful light source in that thing, if you’re sitting in a dark room, and you go into the light, you’ll feel your whole room light up as if it’s happening around you. I think that really helps the immersion.”

Director Nicolas Cantin voegt hier aan toe:

“We want the player to respond to the feedback naturally, we’ve got the light gem, and we’ve got the black cloak around the edge of the screen when you’re in the shadows, and it’s all very subtle. But when we saw the feedback from the controller, we were like ‘yeah, that’s it!’”

Het moet dus zeker een toevoeging zijn aan de algehele ervaring, waardoor de gebeurtenissen in het spel zich niet beperken tot je scherm, maar zich ook rondom je af lijken te spelen. Nu is het voor te stellen dat je niet zit te wachten op een golf van licht tijdens het spelen van Thief, of dat het je zelfs uit de flow zal halen als je opgaat in het verhaal. Maar niets blijkt minder waar te zijn.

Omdat je gefocust bent op dat wat er zich op het scherm afspeelt met je, wat men noemt, centrale zicht, zal je zogenaamde periferische blikveld de subtiele gloed van je lightbar oppikken. Hierdoor neem je in principe zonder na te denken een verandering in de situatie waar. Dit moet een extra diepte aan de spelervaring geven, die we toch wel echt innovatief en next-gen willen noemen en niet zomaar afdoen als een ‘gimmick’. Nogmaals Daniel Windfeld Schmidt:

“We did research into how the player’s works, and the central vision is very keen to detail, and your peripheral vision is very keen to change. After a while, if something changes in the environment around you, you just know that without looking at it.”

Het lijkt dus zeker niet een verplicht nummertje te worden, maar misschien wel de eerste DualShock 4 feature die van échte toegevoegde waarde zal zijn.
Wat denk jij? Zie je dit wel zitten of kan een dergelijke toevoeging je gestolen worden..?

  1. User  avatar
    2001 XP

    Leuke toevoeging inderdaad, een soort ambilight functie via de controller. Hopelijk binnenkort een fimpje welke dit demonstreert, want ik zou dit zeker weleens in actie willen zien.

    0
  2. User  avatar
    411 XP

    Nou nou,ze zijn nogal in de wolken over hun witte licht!
    Ik vind het nog steeds het meest nutteloze toevoeging van DS4

    0
  3. 62.163.203..xxx's avatar

    Ik zal het zelf moeten ervaren dus we zullen zien of het ook echt leuk werkt.
    Zoiezo is de PS4 controller de beste die er is,hij voelt lekker aan.

    Ik denk dat Thief een topper gaat worden op de PS4,mensen zijn wel weer toe aan een AAA titel.

    0
  4. User  avatar
    475 XP

    gooi die lightbar en nou maar af, hij komt echt over als een gimmick terwijl het touchepad echt nuttig is!

    0
  5. User  avatar
    5741 XP

    Die lichtbar doet toch iets hoor als je Tomb R speelt verandert die ook heel tijd in welke positie je bevind , maar je DS4 is vlug leeg ook .
    BTW Thief al gepreordert 🙂

    0
  6. User  avatar
    3886 XP

    Grappig!

    0
  7. 77.173.64..xxx's avatar

    Ik denk dat ik de veranderingen van de light gem eerder opmerk dan het licht uit mijn ds4 maar we zullen zien of het wat toevoegt. Heb de game besteld in combinatie met een abonnement op de PU. Misschien wel een leuke tip voor degenen die hier nog niet op de hoogte van zijn. 60 euro voor Thief en een jaar lang PU op je deurmat. Check de site maar.

    0
  8. User  avatar
    386 XP

    Bij killzone campain geeft de lichtbalk aan hoeveel levens je nog hebt maar ik moet zeggen dat ik dit bijna niet zie gezien de balk richting de tv gloeit.
    ik denk dan ook dat je hier nik aan zult hebben tenzij je in het donker speelt heel misschien…
    Sowieso valt wit al niet zo veel op, kunnen ze beter een kleur kiezen die je sneller waarneemt lijkt me

    0
  9. Denders's avatar

    @tyger1: dat hij snel leeg is komt niet door die lightbar. Die verbruikt niet veel. Sony heeft er expres een mindere batterij ingedaan. Tweakers hebben er een batterij van een ds 3 erin gezet en deze is groter en past ook. Resultaat was dat het ding veel langer meeging. Waarschijnlijk dat Sony hierop wou bezuinigen en als een batterij eerder op is moet hij vaker herladen worden. Dan is de levensduur ook korter en worden er meer controllers verlost. Tis allemaal business.

    0

Meer Thief

Meer

Verfilming van Thief in de maak

Films gebaseerd op games, we zien het steeds vaker gebeuren. Ratchet & Clank, Assassin’s Creed, Hitman, ga zo maar door. Het lijkt erop dat we nog een game aan dit lijstje kunnen toevoegen, want de filmsite The Tracking Board mel...

blank

Arjen Guit

Thief krijgt deze week een PS4 demo

Thief is al enige tijd uit en wist hier op PSX-Sense een mooie score te behalen. Vanuit dat opzicht is Thief ook zeker een aanrader, maar als je toch nog twijfelt dan hebben we goed nieuws. Er zit namelijk een demo aan te komen. Morgennach...

blank

Lennard Verhage

Review: Thief

Review: Thief – Het was ongeveer een decennium geleden dat de laatste Thief verscheen, maar de terugkeer is nabij. Morgen komt de serie naar het PlayStation platform en wel met een reboot van de serie. Verantwoordelijk hiervoor is Ei...

blank

Roel Wijts

Eidos Montreal: “een vervolg op Thief is mogelijk”

Waar het binnen de film-industrie niet vreemd is om al over een vervolg te praten terwijl het eerste deel amper verschenen is, lijkt deze trend zich ook voorzichtig binnen de game-industrie te ontwikkelen. Wat dat betreft is het dus niet v...

blank

Tarek Hamed

Thief scoort aardig in eerste reviews

Eind deze week ligt Thief in de winkels en inmiddels is het embargo op reviews opgeheven en dat betekent dat de eerste cijfers bekend zijn. De cijfers zijn redelijk wisselvallig, want het loopt uiteen van een 6 tot een 8.9. GameStar – 8...

blank

Lennard Verhage

Bekijk hier de eerste 30 minuten aan gameplay van Thief

Volgende week kunnen we eindelijk aan de slag met Thief en voor degenen die het moeilijk vinden om nog te moeten wachten hebben we via PlayStation Access hier een nieuwe gameplay video voor jullie. De video heeft een lengte van bijna 30 mi...

blank

Tarek Hamed