Groot nieuws vanaf de Game Developers Conference (GDC) in San Franciso, want daar heeft Sony Project Morpheus onthuld voor de PlayStation 4. Shuhei Yoshida kwam in eigen persoon om te vertellen hoe de ontwikkeling is gegaan, maar wat vooral hun doel is voor Project Morpheus. Als speler moet je ervaren alsof je in de game zit met alle emoties als gevolg.
Het huidige prototype geeft een resolutie weer van 1080p met een 90 graden aan field of view. Verder zit er een accelerometer en een gyroscoop ingebouwd en tevens de PlayStation Camera. Hiermee kan de VR headset accuraat jouw bewegingen volgen en weergeven in een game. Voor het geluid is de nieuwe 3D audio technologie gebruikt.
Project Morpheus werkt met de DualShock 4 en PlayStation Move om ervoor te zorgen dat je zo makkelijk mogelijk virtual reality kunt ervaren. Sony werkt al meer dan 3 jaar aan Project Morpheus en op de GDC zullen een aantal demo´s beschikbaar zijn.
We zullen niet verrast zijn als Sony tijdens de aankomende E3 groot uit gaat pakken met deze nieuwe manier van gamen op de PlayStation 4.
als nu ook meteen een nieuwe move handen aangekondigt in combinatie met deze bril. beetje in dezelfde stijl als de bril. is beter dan zo’n rare dildo in je hand
@recsto: ik denk dat ze door gaan met de huidige move controller, maar ik hoor ook verder geen games die de move ondersteunen.
Ik vind zn bril wel leuk bedacht, maar is me het geld niet waard. Ik zit op een leeftijd dat er betere dingen te doen zijn dan gamen. Koop ook niet meer dan 15 games per generatie. Dan is zn bril het geld niet waard.
@Naam…: op de ps4 alleen just dance geloof ik
Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken… er zijn immers al vaker pogingen gedaan met VR brillen. Zelf zal ik dit niet zo snel aanschaffen, maar zou het zeker een keer uit willen proberen.
Werd tijd, dit artikel 😛
Als is het nog wat karig vergeleken bij bijvoorbeeld de info op IGN.
@81.205.1.xxx:
Waarom zat je te wachten op een artikel terwijl je het nieuws al wist en/of gelezen had op andere sites…
@WJayW: helemaal gelijk, ik snap echt niet waarom mensen hiero zo kunnen zeiken zoal Ruk Forever en Derage. Gasten willen altijd wat melden maar als ze wat melden hebben is het meestal gezeik en nu zie ik steeds meer mensen zeiken. Ga dan naar een andere site, het gezeik begint op spam te lijken
Dit heeft zeker potentie
@Naam…:
We hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn natuurlijk, en kritiek of commentaar zorgt over het algemeen voor inhoudelijke discussies, zeker als er valide punten aangekaart worden.
Maar klagen over dat het lang duurt voor een artikel op deze site geplaatst is terwijl je al van het nieuws op de hoogte bent is inderdaad gewoon nutteloos commentaar.
Mooi dingetje,maar nu de prijs nog!
@Naam…: Betere dingen te doen? Shoppen met je vriendin telt niet vriend en dat geldt ook voor bier drinken in de kroeg of op een terras. Haha 😉
allemaal leuk, maar de prijs zal wel weer de afknapper zijn 🙁
@213.34.159..xxx: Ik heb ergens vorig jaar gelezen dat het rond de 600 euro zou kosten…
@WJayW: Sommigen vergeten nu eenmaal dat we naast de site ook nog gewoon werk en andere activiteiten hebben. Het nieuws vanuit de GDC kwam volgens mij op 2.00 s´nachts of zelfs nog later naar buiten dus erg laat? Nee, dat vind ik niet.
@Faunus:
Helemaal met je eens, het nieuws staat er netjes binnen een dag.
Geweldig nieuws…..ik zie het al helemaal voor me en shooter spelen en nu kan je door alleen je hoofd te draaien zien of er niet een vijand net buiten je gezichtsveld staat!!!!
Op het playstation blog staat trouwens dat hij werkt met move of dualshock 4…dus je hoeft niet persé met de move aan de slag!!!
Ik zal de bron nog eens opzoeken maar er is ietsje meer informatie nog. De vr bril ook een geluidssysteem erin zitten die het geluid zo kan simuleren alsof het uit 60 speakers komt, aka zeer realistisch en ruimtelijk. De techniek is er al vrij lang en heb er een voorbeeld van die jezelf meteen kan beluisteren met je eigen headset of oortjes. Zonder werkt het niet!
http://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA
Verdere specs etc zijn nog hier te vinden. Ze hebben de presentatie meegevolgd en de specs verder genoteerd.
http://www.computerandvideogames.com/454581/project-morpheus-vr-tech-specs-detailed/
VOLGENS MIJ: is dit weer een te grote hype dat letterlijk in blunders gaat gaan. Ik herinner me nog de opkomst van 3D. Ik heb dit nooit aangeraakt, en zelfs 2 jaren later beseffen ze dat het maar een hype ding was en dat het totaal een blunder was.
Nu zijn de cinema zalen nog volop in 3D. Zolang dit zo blijft wacht ik liever op een DVD/blue-ray tje….
….
Het zelfde principe met deze virtuele headset. Gamers willen geen motion bullshit of hightech apparatuur besturing. Gewoon een comfortabele controller: thats it…
De oculus rift lijkt nieuw enzo. Maar in realiteit bestonden deze dingen al jaren. Juist was het dan een een virtuele tv. Nu dus met motion CONTROL. Ik zie mij echt niet staan met een virtueel wapen te schieten ..etc in mijn living room.
Ik voel alle actie in mijn controller. De beste uitvinding was de trilfunctie in controllers… Maar dit? Dit gaat echt zo zwaar falen,jammer
@R*forever: Lalala meneer de game expert. Jouw commentaren zijn haast net zo lang als het artikel.
@109.109.125..xxx:
Ik moet toch altijd wel flink lachen om zijn reacties. Hij neemt zichzelf zo ontzettend serieus dat het lachwekkend, maar ook een beetje zielig is. Onbegrijpelijk dat hij nog geen CEO bij Sony is, Mr. Knowitall.
@62.195.156..xxx:
Moest ik CEO zijn, zou ik veel professioneler uit de hoek komen en dat ding zeker niet negatief bekijken ^^
Ja, we zullen zien. Als je binnen 5 jaar iedereen nog altijd ziet met dat ding op zijn hoofd, wil ik je gelijk geven. Serieus? Het zijn dan wel ook de feiten hè , Pipo. Zoek anders eens wat E3 betekent… En zoek de aankondiging op van 3D…NUFF SAID
@R*forever: Maar hetgeen wat voor 3d en VR geldt is dat het nog allemaal in een beginfase zit, ik heb er ook
verder geen behoefte aan totdat de technologie verder is uitgebouwd
@R*forever: Oculus rift heeft zich bewezen dat het goed werkt en is zeker geen gimmic meer. De motion dient alleen om rond te kijken en extra diepte te geven in een game. Meer betrokken te raken in de game, omdat je er helemaal inzit. Extra realisme toevoegen die we allemaal zo graag juist willen in games, niet alleen mooiere games. Dit is echt wel een flinke meerwaarde. Overige dingen zoals die motion controllers etc zijn optioneel. Je kunt gewoon de dualshock blijven gebruiken voor alles, alleen is de VR je nieuwe beeldscherm. Je bepaald zelf helemaal hoe je dat ding wilt gebruiken. Waardoor het zeker wel een succes kan zijn, dat heeft de Oculus rift allang bewezen.
@Xnator:
Allemaal goed en wel. Maar dan speel je de game echt compleet anders. Kan je het meer iets anders noemen dan gamen…. Ik wil nog altijd erop wijzen dat het mijn opinie is en niet een statement.
Veel tech-neuten/gamers zullen het zeker wat vinden of ervan houden. Maar ik kan echt niet geloven dat elke gamer hier voor springt. Gameplay en graphics telt… Niet de motion/realisme van jouwzelf. Maar realisme van de creatie zelf. Bv de smoke van infamous is realistisch. Dit noem ik pas WOW, maar jouwzelf erin steken? Ik krijg al koppijn en snelle verveling.
@R*forever:
Zoals jezelf zegt, gameplay en graphics tellen… en de VR kan aan beide een extra impuls geven.
Natuurlijk is het voor elke speler afhankelijk of het iets toevoegt of een gimmick is, wat ook zeker op je persoonlijke voorkeur aankomt.
Zelf ben ik ook geen voorstander van 3D, maar zonder het te proberen kun je in principe ook lastig oordelen. Dus heb ik diverse games en films in 3D gespeeld en gezien, waarbij de ene beter was dan de ander. En bij sommige games en films voegde het wat toe, bij andere was ik blij toen ik het weer in 2D kon spelen/zien.
Zeker nu de techniek aangekondigd is en de eerste devkits naar de ontwikkelaars gestuurd zijn ben ik benieuwd wat ervan gaat komen. Dus ongeacht of je er zelf fan van bent of er niets in ziet, blijft het een interessant project om te volgen.
Tevens kun je ervan uitgaan dat, net als 3D gaming en motion controls, het volledig optioneel blijft.
World changing technology.
VR gaat de (game) wereld compleet veranderen. De techniek is goed genoeg tegenwoordig om een overtuigende werkelijkheid te projecteren en de head tracking snel genoeg on het dat real time gevoel te geven.
Als oma’s van over de 80 bijna huilend van sensatie kunnen worden van deze techniek (kijk naar occulus rift filmpjes op youtube), bedenk dan eens wat het doet met iemand die een andere werkelijk wil beleven.
Game changer
Had de Occulus niet een field of view van iets van 150 graden ofzo? In ieder geval veel groter dan 90 dacht ik. 90 graden lijkt me sowieso veel te weinig voor echter immersie.
@213.125.190.xxx: Occulus Rift heeft een field of view van 120 graden horizontaal en verticaal 90 graden.
@coristus: met je eens Cor.. al ben ik wel bang dat dit niet voor iedereen is..
Ik kan bijv slecht tegen motion sicknes.. je brein en lichaam gaan tegenstrijdig werken.. je ogen zeggen dat je ergens naar toe gaat terwijl je stil staat.
Ik kan het beamen vanuit een scheepvaart simulatie bij ons op het werk in een afgesloten ruimte en alleen maar schermen om je heen alsof je echt aan het roer staat.. bij de geringste golfslag en daardoor heen en weer gaan werd ik kotsmisselijk..
Greets mostert