Review: Stick it to The Man – Je komt weleens van die games tegen dat je je wenkbrauwen fronst om vervolgens een glimlach op je gezicht te krijgen. Het zijn vaak games die een beetje vreemd en abstract ogen en eigenlijk iets doen wat je niet vaak ziet. Stick it to The Man valt zeker in deze categorie. Deze game verscheen vorige week gratis voor PlayStation Plus op de PS4 en zo maakten we kennis met Ray Doewood. Hij belandt in diverse bizarre situaties en jij moet zien te ontsnappen. Leuk concept, maar werkt het ook?

Ray en zijn plakkerige arm

Ray is een doodnormale jongen die een vriendin heeft totdat hij door een voorwerp geraakt wordt vanuit de ruimte. Vanaf dan wordt alles anders en moeten Ray en jij als speler uit verschillende situaties zien te ontsnappen. Via een droom krijg je een korte tutorial en wordt duidelijk dat de sigaar rokende The Man achter je aan zit. Uiteindelijk wordt Ray wakker met een arm die uit zijn hoofd steekt. Denk hierbij aan zoยดn plakarm die je vroeger kocht of won op de kermis, welke je kunt gooien en overal aan blijft plakken. Deze arm vormt de basis van de gameplay in Stick it to The Man.

Elke situatie waarin Ray belandt is eigenlijk een groot level gemaakt van karton dat je gelijk helemaal kunt verkennen. Het doel is om uit dit level te komen en hiervoor moet je een weg door het level zien te vinden. Het is namelijk een 2D puzzelplatformer en zo moet je er flink op los springen en puzzelen. De plakarm helpt hierbij, want je kunt door middel van punaises die in het karton zijn geprikt jezelf vliegensvlug verplaatsen om zo ergens hogerop te komen. Dit werkt allemaal naar behoren al moet je wel goed richten, want anders schiet je weleens naar de verkeerde punaises.

Gedachten blijven leuk door de humor

De plakarm dient niet alleen maar voor het platformen, maar ook voor het lezen van gedachtes en het verkrijgen van stickers. In elk level vind je de meest uiteenlopende en gekke personages die je maar kunt bedenken en het lezen van hun hersenspinsels is van groot belang. Hiermee krijg je namelijk stickers en die stellen weer voorwerpen voor. Deze kun je vervolgens gebruiken bij andere personages of in de omgeving, zo kun je de omgeving handig manipuleren door deze stickers te plakken. Zo los je de puzzels op in de levels wat de eigenlijke hoofdstukken in het verhaal zijn. Het plakken van de stickers is op zich niet heel spectaculair, maar het lezen van gedachten blijft vermakelijk.

Het lezen van de gedachten blijft door de hele game heen de moeite waard en dat komt door de leuke humor in de game. Elk personage heeft een eigen verhaal met vaak een wens waarbij je kan helpen. Deze verhalen zijn netjes geschreven en worden ondersteund door voice-acting die er prima bij past. Het geinige is dat je met de linker analoge stick de verhalen kunt doorspoelen waardoor de al grappige stemmen veranderen in hoge piepstemmetjes. Het is een leuk detail en ook handig als je niet het hele verhaal wilt beluisteren. Later in de game hadden we dat soms, want hoewel er genoeg variatie en humor verwerkt zit in de puzzels, kan de gameplay op een gegeven moment gaan vervelen.

Je bent namelijk als speler constant aan het lopen, springen en gedachtes lezen, maar dat is het dan ook wel. Het zijn vaak dezelfde taken die je moet uitvoeren en in totaal waren we zo’n 4 tot 6 uur bezig om het einde te bereiken, maar halverwege wisten we het eigenlijk wel. Je hoeft dan ook qua gameplay geen diepgaande ervaring te verwachten. Het gaat allemaal op een vrij laag tempo, maar gelukkig zorgde de humor en de stijl van de game ervoor dat we door wilde spelen. Als je Stick it to The Man hebt uitgespeeld dan ben je er ook wel gelijk klaar mee, want dan ken je alle puzzels en verhalen al. Er is dan amper een reden om het avontuur nog een keer te beleven.

Net een cartoon

Stick it to The Man heeft verder een geweldige visuele stijl waardoor het net een tekenfilmserie lijkt afkomstig van Cartoon Network. De getekende stijl heeft een sterke uitstraling en dat draagt echt bij aan de komische kant van de game. Het ziet er tevens prima uit en hoewel het een 2D game betreft oogt het in bepaalde gebieden 3D, waardoor je het gevoel van diepte in de wereld ervaart. De muziek past naadloos bij de stijl en sfeer van de game. Over het stemmenwerk hebben we het al gehad en dat klopt gewoon en heeft een charme die er aan bijdraagt dat je naar een cartoon zit te kijken. Tof accent is dat je dit via de speaker van de DualShock 4 hoort en zo zaten we echt met de controller bij onze oren om het goed te horen.

Zoink! en Ripstone hebben met Stick it to The Man een vermakelijke en humorvolle 2D puzzelplatformer neergezet waarmee we ons zeer goed hebben vermaakt. Ray is een tof personage en de wereld zit vol met komische verhalen. Je bent volop aan het zoeken naar stickers waarbij het puzzelelement goed naar voren komt en dat wordt afgewisseld met het lezen van gedachtes en het ontdekken van de wereld. Het kan soms wel wat saai worden doordat de gameplay lichtelijk eentonig wordt na een tijdje, maar de humor en de getekende stijl houden de boel overeind. Heb je PlayStation Plus? Dan moet je de game zeker even proberen. Heb je wat met het genre? Ook dan is het een aanrader.

• Getekende stijl
  • Variatie in levels
  • Gedachtes lezen