Review: CounterSpy – We zijn in het jaar 1960, tijdens de Koude Oorlog. Twee grootmachten, onder leiding van de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie zijn allebei van plan om de maan op te blazen met een kernbom. Klinkt allemaal een beetje te veel van het goede, niet? CounterSpy weet dit plot echter op een leuke manier te vertellen. Hoewel de game zeker niet perfect is, hebben wij ons zeer vermaakt met de game en in deze review vertellen we je waarom.

Spion, welkom bij C.O.U.N.T.E.R.!

Zoals gezegd, CounterSpy speelt zich af tijdens de Koude Oorlog. In de game speel je een spion van het C.O.U.N.T.E.R.-bureau en aan jou de taak om de plannen van beide grootmachten uit te pluizen en te voorkomen dat de maan wordt opgeblazen. Dit doe je door aan beide kanten informatie over de lancering van de raketten te verzamelen. Eindelijk sta je in een game niet aan één van de twee kanten, maar speel je een neutrale rol. Dit is een welkome afwisseling voor een game die om een oorlog draait wat mij betreft.

CounterSpy is opgebouwd uit een tal van levels, waarin je informatie moet verzamelen. Je kan zelf de keuze maken aan welk front je het volgende level wil spelen. De levels zijn gebouwd in een 2D-perspectief en verspreid over de levels kan je computers vinden met daarop bestanden die meer informatie geven over de aanval op de maan. Deze moet je dus zien te stelen en hiervoor zal je je een weg moeten banen langs tientallen vijanden. Lukt het je uiteindelijk om een level te doorkruisen met de bestanden die je hebt verzameld, dan ben je weer een stukje verder bij het tegengaan van de aanval.

Als spion is het vanzelfsprekend dat je ongezien moet blijven waar mogelijk en CounterSpy bevat hiervoor een leuk systeem dat de speler ook echt uitdaagt om als een spion te werk te gaan. Aan beide fronten heb je namelijk een Defqon-niveau. Deze niveaus variëren van 1 tot en met 5. Op niveau 5 is er niks aan de hand, maar wanneer het Defqon-niveau 1 is, zal één van de grootmachten op het punt staan om de maan aan te vallen. Word je tijdens het spelen gezien door een tegenstander, dan zal hij het niveau verhogen. Dan is het zaak om extra goed op te passen dat je daarna niet meer gezien wordt.

Dit systeem zorgt ervoor dat je echt voor jezelf af moet wegen waar jij je volgende missie wil spelen. Het kan zijn dat je in de Verenigde Staten meer bestanden met informatie kan krijgen dan in de Sovjet-Unie, maar omdat jouw Defqon-level daar op dat moment hoger is, kan het een slimmere keuze zijn om ongezien aan de andere kant van de wereld een level te spelen, maar dan voor minder bestanden. CounterSpy laat die keuze aan de speler over en dat is fijn. Iedereen heeft immers een andere speelstijl.

De sfeer is perfect

CounterSpy speelt een beetje als een standaard 2D-shooter, maar de gameplay bevat een leuke twist. Je kan namelijk op veel plekken in de levels overschakelen naar een 3D-camerastandpunt wanneer je dekking zoekt. Hierdoor krijg je net een beter overzicht en zo speelt de game weer net wat anders dan andere games. Waar CounterSpy ook echt uniek in is, is het grafische stijltje. CounterSpy kent een echte retro-stijl en dit past perfect bij een game die zich afspeelt in 1960. Om je helemaal in de sfeer te krijgen, bevat CounterSpy ook een geweldige soundtrack met muziek waarbij je je helemaal thuis voelt in de game.

Verzamel er op los!

Naast dat je in de missies van CounterSpy natuurlijk je tegenstanders moet verslaan en de bestanden met informatie moet vinden, is er ook genoeg te verzamelen tijdens het spelen. In een level zal je veel kluizen met bijvoorbeeld kogels voor je wapens aantreffen evenals dat hier geld te vinden is. Met dit geld kan je voorafgaand aan elk level nieuwe wapens kopen of kleine bonussen, zoals de mogelijkheid om versterkte beveiligingscamera’s te kunnen slopen. De game daagt je wat dat betreft echt uit om de levels goed te verkennen en niet alleen om maar voor het belangrijkste doel te gaan. Sommige stukken in levels zijn namelijk onbereikbaar zonder dat je eerst meer items hebt vrijgespeeld, dus wil je in de levels alles kunnen vinden, dan zal je echt het nodige speurwerk moeten verrichten.

Deze bonussen en het in je bezit hebben van voldoende wapens en munitie zijn bovendien ook echt van levensbelang in de latere levels. De missies in CounterSpy hebben namelijk een redelijk hoge moeilijkheidsgraad. Het zal je de nodige moeite kosten om een missie ongezien te laten slagen. Je wordt, naarmate je de game meer speelt, natuurlijk wel handiger in het spelen van de game. De levels zijn dus behoorlijk pittig, maar geven je gelukkig nooit een gefrustreerd gevoel.

Niet perfect

Tot nu toe heb ik in deze review eigenlijk alleen maar positieve dingen verteld over CounterSpy, maar de game is absoluut niet perfect. Er waren tijdens het spelen toch een aantal dingetjes die mij stoorden. Allereerst is de game vrij kort. Na ongeveer vier uurtjes zal je het einde bereikt hebben. Gelukkig zijn er wel leaderboards, dus gamers die er van houden om andere scores te verbeteren kunnen hun hart ophalen. Een ander ding waar ik mij na verloop van tijd aan begon te ergeren was het leveldesign. De missies zelf zitten zeer goed in elkaar, maar op een bepaald moment zal je de indruk krijgen dat alle levels eigenlijk wel heel erg op elkaar lijken. Het hangt er natuurlijk van af in hoeverre je dit vervelend vindt, maar het was toch iets waar ik me aan stoorde.

Andere kleinere dingetjes zijn grafische glitches, die verder niet veel invloed hebben op de ervaring, en de besturing wanneer je in het third person standpunt in dekking bent. Met de rechter analoge stick kan je dan je geweer richten, maar dit gaat vrij onhandig. Ik betrapte mezelf er dan ook vaak op liever in het 2D standpunt te blijven en op een andere manier de vijanden te verslaan. Dit is erg jammer, aangezien het idee van twee verschillende perspectieven erg tof is.

CounterSpy is een erg toffe titel geworden. De game laat je in een unieke setting, met een grappig verhaal, lekker je gang gaan als een spion en zo zal je je ook echt voelen tijdens het spelen. De levels steken goed in elkaar en je wordt flink uitgedaagd om alles te verkennen. Wat de sfeer betreft is de game echt perfect; de muziek en het grafische stijltje passen er precies bij. Hoewel de game kort is, zijn er nog wel leaderboards om je langer bezig te houden. Het is alleen jammer dat het repetitieve leveldesign en de onhandige besturing in het 3D-standpunt je toch een beetje uit de ervaring halen.

• Ga je eigen gang als spion
  • Muziek en grafische stijl passen perfect
  • Game daagt je uit om te verzamelen