Gespeeld: CounterSpy – CounterSpy, een game die op de E3 aanwezig was, maar waar iedereen gewoon langs liep. Alle demopods op de Sony booth waren bijna permanent bezet, behalve die van CounterSpy. Ik had toch alle games al gecheckt die ik moest checken en met nog een minuut of twintig aan vrije tijd ging ik achter CounterSpy zitten. De game was apart, ergens wat uniek en bovenal erg vermakelijk. Zonde dat iedereen hier zo voorbij loopt, dacht ik na twintig minuten gespeeld te hebben. CounterSpy is namelijk weer zo’n kleine game die heerlijk wegspeelt en veel potentie heeft.

De koude oorlog

Sony doet enorm veel met indie ontwikkelaars en dat is een goede zaak, maar dit brengt ook gelijk een nadeel met zich mee. Doordat er zo absurd veel games uit de indie-scene in de maak zijn voor de PlayStation platformen, zie je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. Dan zijn er altijd games die in een vergeethoekje terechtkomen en dat is zonde. CounterSpy is misschien qua setting niet origineel, maar doet qua gameplay wel een aantal erg toffe dingen – dingen die ik nooit eerder gezien heb en als dat dan vervolgens goed werkt, dan doe je het goed.

De game speelt zich af tijdens de koude oorlog en er zijn diverse zaken die ervoor kunnen zorgen dat de boel verder escaleert. Daar zit niemand op te wachten en dus is spionage uitermate belangrijk. Jij zult er als spion op uit trekken om op zoek te gaan naar geheime informatie en dat brengt je op verschillende locaties. Wij kregen een level te spelen en dat was meer dan vermakelijk, aangezien de game een toffe afwisseling brengt tussen 2D en 3D gameplay. Deze mix is uniek en werkt bijzonder goed wat zelfs in de E3 demo enige verslavende werking had.

Van 2D naar third person

Aanvankelijk lijkt CounterSpy op een traditionele 2D shooter, waarbij je met je spion eigenlijk alle vijanden moet ontwijken. Mocht het dan toch tot een confrontatie komen dan heb je je wapens tot je beschikking om de vijand overhoop te knallen. Als je dichtbij staat dan kun je je mêlee skills er op los laten en dan bij voorkeur van achteren zodat niemand gealarmeerd wordt. Het kan echter ook voorkomen dat de game qua perspectief wisselt, dit gebeurt vrij veel trouwens. Als je na het wandelen door een gang in een grote open ruimte komt kun je dekking nemen achter objecten en dan verwisselt het camera perspectief naar de derde persoon.

Niet langer is alles in 2D opzet, maar je krijgt diepte te zien waarbij je vanuit je positie het vuur kan openen op vijanden. In deze third person perspectief blijf je weliswaar op één plek zitten, maar je kunt wel wisselen naar andere cover plekken als die aanwezig zijn. Dit is op één lijn, dus dat zou bijvoorbeeld links van je kunnen zijn alsook rechts. Het gevolg van vuur openen levert meestal een alarm op en dan zijn de soldaten meer alert. Als je ze eenmaal hebben opgemerkt wordt het des te lastiger om ze uit te schakelen. Gelukkig dan maar dat het schieten vanuit third person ook prima werkt. Even uit cover komen, richten en knallen maar.

Terug naar 2D

Naast dat je op vijanden in een third person perspectief kunt schieten kan je ook gebruik maken van de omgeving. Zo zijn er de welbekende rode vaten die exploderen zodra je er op schiet en als je een beetje een goede timing hebt kun je via die manier veelal meerdere vijanden in één keer uitschakelen. Als je eenmaal een ruimte hebt schoongeveegd dan kun je weer verder met je missie en dan verspringt het perspectief weer naar 2D en ga je verder op de manier waarop je bezig was.

In de missie die we speelden was het zaak om intel te verzamelen, maar daarnaast was het ook de bedoeling om vijf kasten te activeren. Door deze allemaal te activeren werd het uiteindelijke missie doel behaald. De missies bevatten dus meerdere opdrachten, wat het gevarieerder maakt. Overigens is de structuur van de levels zo dat je op ieder gewenst moment terug kan in een level, dus je krijgt wat dat betreft de nodige vrijheid. Ook zijn er als je goed kijkt alternatieve routes en die moet je als spion natuurlijk aangrijpen om zo stilletjes mogelijk te werk te gaan. Hoe minder slachtoffers hoe beter, want daardoor is de kans kleiner dat de koude oorlog escaleert.

Voorlopige conclusie:

CounterSpy is zo’n game die je op je gemak op een avondje in één keer helemaal doorspeelt. Het spelen van de E3 demo was even een moment van rust tussen al het Triple-A geweld door en dat is soms weleens fijn. De grafische stijl past goed bij de context van de game en ook de gameplay weet zich prima staande te houden, mede dankzij de mogelijkheid om te wisselen van 2D naar een third person perspectief. Dit geeft de game een andere dimensie en dat werkte al prima in de demo die we speelden. Leuke game, dat CounterSpy!