Review: Sleeping Dogs: Definitive Edition – Sleeping Dogs voor de PS3 was destijds een aangename verrassing voor diegene die van open-wereld games houdt en weleens wat anders wilde zien dan het standaard Westerse verhaal. Sleeping Dogs liet ons kennismaken met de geweldige stad Hong Kong waarbij je diep in de Triads dook die op een brute wijze aan hun geld komen. In deze review lees je uitgebreid wat we van de gameplay en het verhaal vonden. Square Enix komt nu met een Definitive Edition voor de PS4 en Xbox One waarin alle DLC bij inbegrepen zit, waarvan de graphics zijn opgepoetst evenals dat het een aantal gameplay verbeteringen kent. Wil jij weten wat het verschil is met de PS3-versie? Lees dan vooral verder.

Grafisch een wereld van verschil

Grafisch gezien is Sleeping Dogs op de PS4 echt een wereld van verschil met de PS3 versie. Je zou het kunnen vergelijken met de PC versie op maximale settings en dat zorgt voor echt een hele mooie game op de PS4. De omgeving is vooral onder handen genomen en is nu scherper dan we ooit hebben gezien in Sleeping Dogs, zelfs nog scherper en levendiger dan de ‘normale’ PC-versie. Hiermee weet United Front Games, de ontwikkelaar van Sleeping Dogs, een uitstekende indruk achter te laten met deze opgepoetste versie.

Deze betere graphics gaan alleen helaas niet gepaard met een betere framerate. Cut-scènes in de game weten soms flink te droppen in framerate en ook tijdens het rijden door de stad merken we dat de framerate allesbehalve soepel is. Ook de PS3 versie had hier soms last van, maar het is jammer dat we dit nu ook op de PS4 moeten zien. Grafisch hebben we dus eigenlijk niets te klagen, maar de framerate is wel een struikelblok waarvan we hopen dat men dit nog gaat fixen met een patch, want het is soms gewoon echt merkbaar tijdens het spelen en dat lijkt ons niet de bedoeling.

De game draait nu in 1080p, wat natuurlijk een hele hoop doet met de looks van de game. De textures waren in de PS3 versie op veel vlakken redelijk onscherp, zoals in winkels waar de tekst van verpakkingen niet leesbaar was, dat zul je in de Definitive Edition eigenlijk niet tegen gaan komen. Een nadeel van deze resolutie is wel dat de tekst in het hoofdmenu een stuk minder goed leesbaar is. De tekst is zo enorm klein dat veel mensen die wat verder van hun TV af zitten wel even moeten turen. In plaats van dat ze de lettergrootte mee laten gaan met de resolutie waarop de game draait, lijkt dit een beetje een vergeten onderdeel.

Weerseffecten zijn nu eindelijk ook eens realistisch, iets wat in de PS3 versie eigenlijk ontbrak. Mist is goed zichtbaar en je ziet nu goed dat Hong Kong een stad is waar het behoorlijk warm en vochtig kan zijn. Tijdens het rijden kijken we nu ook veel verder de stad in op langere wegen en de Hong Kong-cinema explosies zijn meer impactvol dan dat we ooit gezien hebben in de game, ook de PC-versie. Ook de belichting is realistischer en dat maakt het virtuele Hong Kong van de Definitive Edition toch wel een genot voor het oog.

Aangepaste besturing

Auto rijden in Sleeping Dogs was nou niet echt gameplay van hoog niveau, maar desondanks toch wel leuk om te doen. Veelgehoord kritiek was het feit dat auto’s eigenlijk allemaal hetzelfde bestuurden en dat het stuur omgooien op 30km/pu hetzelfde aanvoelde als op 120km/pu. Dit is enigszins aangepast, maar hier en daar merk je toch dat dit niet zo verfijnd is als dat we gehoopt hadden. Sommige auto’s sturen nu als boten en het lijkt wel alsof de besturing vanuit GTA IV gekopieerd is en in Sleeping Dogs is gestopt. Het is een kleine vooruitgang ten opzichte van de vorige versie, maar echt tevreden zijn we niet.

Bij de combat daarentegen merken we wel degelijk een verschil ten opzichte van de vorige versies. De camera draait nu beter mee naar de tegenstander waarop je jezelf wilt focussen tijdens het gevecht en de beloofde aangepaste counter-window tijdens gevechten doet zijn werk goed. Het geheel voelt gewoon net wat soepeler aan en het vechten wordt beter in beeld gebracht. En dat komt de speelbaarheid uiteraard behoorlijk ten goede.

Wat ons wel een beetje tegenvalt is dat de straten eigenlijk nog net zo leeg zijn als in de PS3 en PC versie. Hong Kong is een drukke stad en zelfs tijdens daguren in Hong Kong Central valt het ons op dat het eigenlijk nog steeds veel te leeg is. Qua verkeer rijdt er nu niet aanzienlijk meer rond dan in de PS3 versie en ook voetgangers zorgen niet voor overvolle straten. Dit is jammer, aangezien het nog meer had kunnen bijdragen aan de sfeer en het had bovendien ook prima mogelijk geweest met de hardware van de PS4.

Sleeping Dogs: Definitive Edition is een mooie deal, waarin Hong Kong meer tot zijn recht komt dan ooit tevoren. Tel daar het toffe verhaal van de game bij op en je hebt eigenlijk al meteen een topper in handen. Deze game is alleen wel echt voor de mensen die Sleeping Dogs niet hebben kunnen spelen op de PS3 of PC. Het is niet mogelijk om je savegame over te zetten vanaf de PS3 dus je bent genoodzaakt om de game opnieuw uit te spelen wil je van alle opties genieten in de free-roam modus. Mensen die de game al grijs hebben gespeeld op de PS3 zie ik dus niet zo snel de game opnieuw oppakken op de PS4, of je moet een echte liefhebber zijn van Sleeping Dogs. Qua content heeft het wel genoeg te bieden, want het bevat alle downloadbare content, waaronder het knotsgekke Nightmare in North Point evenals de Year of the Snake uitbreiding, wat genoeg speeluren weet te bieden om je goed te kunnen vermaken.