Review: Duke Nukem 3D: Megaton Edition – Klassieke games van weleer opnieuw spelen met een aangepaste besturing en opgeleukte graphics; het is een populaire manier om oude titels nieuw leven in te blazen en ook Duke Nukem 3D krijgt nu deze behandeling. De game is verschenen op de PlayStation 3 en de PlayStation Vita onder de noemer Duke Nukem 3D: Megaton Edition en hiermee krijg je een mooi pakket waar je wel even mee vooruit kan.

Goed overgezet

Het belangrijkste bij het opnieuw uitbrengen van oudere games is dat de besturing aangepast wordt naar hedendaagse maatstaven. Waar je vroeger de games zonder problemen speelde, zal dat tegenwoordig een behoorlijke kluif zijn, omdat games door de jaren heen van speelmanier veranderd zijn. Een goede besturing doet een game staan of vallen en in het geval van Duke Nukem werkt het als een zonnetje. De besturing is zowel op de PlayStation 3 als PlayStation Vita uitmuntend en lekker vlot, waardoor iedereen die geregeld shooters speelt hier zo mee uit de voeten kan.

Wel zijn sommige opties onder wat rare knoppen weggezet. Of althans, het komt niet overeen met andere titels in het genre (iets wat tegenwoordig vaker voorkomt dan je denk), maar dat is verder geen gamebreaker. Het gemis van een controle-layout had niet misstaan, maar goed, dat is bijzaak. Het gaat om het spelen en dat gaat prima, en het is vooral erg leuk om deze klassieke game opnieuw te spelen. Het is nog steeds die simpele shooter waarin je elke vijanden die je op je pad treft overhoop knalt om zo van level naar level te gaan.

Veel missies

De game biedt een campagne die relatief lang duurt alvorens je het einde ziet en dat komt mede door de aanwezigheid van uitbreidingen die na de release van het origineel zijn verschenen. Daarmee is de game behoorlijk compleet en de missies die je aandoet brengen je de nodige variatie waarin je vooral aan het schieten bent op alles wat beweegt. Dat doe je met traditionele wapens als een pistool en shotgun, maar ook de wat maffere wapens als de ‘Shrink Gun’ komen voorbij. In de kern is er niets anders dan het origineel en dat maakt het enigszins een nostalgische ervaring.

De campagne is goed voor ongeveer een uur of tien, zeker als je een nieuwkomer bent. Daarbij kennen de levels veel geheime ruimtes die je dient te ontdekken voor interessante items en natuurlijk trophies. Dat verhoogt de replay waarde enigszins en als je de singleplayer zat bent, is er nog een multiplayer waar je lekker in los kunt gaan. Hierin kun je zowel ranked als unranked matches spelen en ten tijde van onze reviewsessie waren er altijd wel spelers online. Daarmee is de game qua modi in elk opzicht interessant.

Opgepoetst

De gameplay en met name de besturing is aangepast op onze huidige standaard, maar voor de rest heeft de ontwikkelaar alles zoveel mogelijk gelijk gehouden aan het origineel. Althans, de heruitgave van de PC-versie dan. Dit maakt het visueel tot een uitermate klassiek ogend geheel, maar gelukkig wel in HD, waardoor het er niet uitziet als één dramatische pixelbrij. Wel herken je veel klassieke manieren van de opbouw van games. Zo zijn de levels behoorlijk lineair, vijanden zijn plat en kennen geen diepte, en ook de animaties zijn van het jaar nul. Dat is in dit geval geen slechte zaak; het past bij de klassieke en nostalgische vibe van de game.

De audio is ook erg klassiek in de zin van de muziek die erg jaren negentig klinkt, wat logisch is uiteraard. En Duke, die gooit de ene na de andere one-liner eruit en dat klinkt indrukwekkend – dankzij zijn stem – evenals tof, want het maakt het tot een luchtige en bij vlagen grappige ervaring. Het belangrijkste is in dit geval dat de uitstraling en identiteit van Duke Nukem geen steek veranderd is en dat hij anno 2015 in een heruitgave nog steeds zijn mannetje staat. De game is nergens echt heel bijzonder, want het is zo klassiek als maar kan en ook de multiplayer is nooit echt spectaculair, maar dat maakt voor een goede ervaring niet uit en dat is wat de game je weet te bieden. Hoewel…

Technische problemen

De game doet veel goed en maakt het voor de fans en missers van de game een interessante titel, zeker als je PlayStation Plus abonnee bent, waarmee je de game nu gratis kunt binnenhalen. Toch hebben we wel te maken gehad met technische problemen. Zo loopt er op de achtergrond continu een replay functie mee. Als je dood gaat, dan kun je over een tijdspanne van een aantal minuten (eerder) bepalen waar je respawnt. Prima, behalve als die tegen errors aanloopt. Dit kwam een paar keer voor en dat is wat irritant, want dan kan het voorkomen dat je onnodig vroeger terug spawnt dan eigenlijk gewild.

Een ander technisch ding is dat de game op het hoogtepunt twee keer in een halfuur finaal vast is gelopen. Zelfs één keer waarbij het er zo hard aan toeging – graphics die zichzelf repliceren en audio die in een loop van een halve seconde zit – dat we dachten dat de PlayStation 3 het begaf. Op de PlayStation Vita hadden we hier geen last van, overigens. Dat neemt niet weg dat de game niet altijd even stabiel is en dat het technisch niet overal even goed in elkaar zit. Regelmatige crashes zijn best vervelend, want het opstarten van de game is niet binnen drie seconden gedaan. Sterker nog, de game moet laden voor de intro logo’s, om vervolgens het menu zelf te moeten laden. Inefficiënt, dus.

Duke Nukem 3D: Megaton Edition is een prima uitgave van de klassieke Duke Nukem 3D game met bijbehorende content. Het is goed, leuk om te spelen en brengt nostalgische gevoelens naar boven. De game heeft genoeg content te bieden evenals droge humor en legendarische one-liners om je langdurig zoet te houden. Ondanks dat de besturing uitstekend werkt, zal je wel eventjes in moeten komen, want het tempo ligt op een ander (lees: hoger) niveau dan de shooters van tegenwoordig. Een fors minpunt zijn de technische problemen. Zo werkt de replay functie niet altijd even goed en verloopt ook het online gedeelte soms wat oneerlijk. Regelmatig kan het bovendien voorkomen dat de game je console muurvast laat lopen, met een reboot tot gevolg. Technisch had het beter gekund, maar los daarvan een vermakelijke heruitgave.

• Bevat veel content
  • Nostalgie
  • Humor en onzinnige wapens