Review: RIDE – Milestone is een ontwikkelaar die inmiddels niet meer vreemd is met het maken van motor-games. De ontwikkelaar was eerder al verantwoordelijk voor de MotoGP-series, alsook MXGP en SBK. Deze ontwikkelaar komt nu met RIDE, een gloednieuwe franchise die zich moet meten aan games als Gran Turismo, alleen dan strikt met motoren. De game valt dan ook in de categorie “racing-sim op twee wielen”, maar of RIDE zich ook daadwerkelijk staande weet te houden als een motorsim, dat is nog maar de vraag. In deze review lees je wat wij van RIDE vinden.

Veel content, maar toch een beetje saai

In RIDE zitten ontzettend veel motoren. De game bevat eigenlijk elke belangrijke motor van het moment wel en er zijn meer dan 100 modellen waaruit je kunt kiezen. Al deze modellen kunnen vervolgens ook nog uitgebreid aangepast worden met officieel gelicenseerde onderdelen en zodoende kun je jouw ideale motor samenstellen. Om deze onderdelen te kunnen bemachtigen, zul je verschillende events moeten afgaan en dit loopt uiteen van 1 versus 1 races tot complete toernooien waarin je meerdere races dient te rijden. Het is tevens ook belangrijk om je motor te blijven tunen. Doe je dit niet, dan zul je merken dat als je verder in het toernooi komt je tegenstanders je al snel voorbij zullen razen op de stukken waar het meeste snelheid behaald kan worden.

Alhoewel RIDE je op haar eigen manier de kans geeft om je eigen prachtige motor samen te stellen, gaat het eigenlijk vrij snel vervelen. Dit komt vooral door de erg conservatieve tegenstanders verzorgt door de AI van de game. Je tegenstanders volgen eigenlijk de hele tijd een bepaalde lijn qua gedrag waar ze nauwelijks van afwijken. Elke bocht lijkt wel hetzelfde te voelen en de bestuurders om je heen zijn na verloop van tijd eigenlijk heel gemakkelijk te voorspellen qua rijgedrag. Het voelt allemaal een beetje stijfjes aan en er is verder weinig dynamiek in de races. Dit kan funest zijn voor elke racegame. Als je tegenstander niet een eigen manier heeft qua rijstijl en overduidelijk geprogrammeerd een track doorloopt, dan haalt het de fun er al snel uit.

Het is dan ook vaak leuker om andere modi te spelen in RIDE om zo je onderdelen vrij te spelen. Zo zijn er ook time trials, die veel meer voldoening geven dan het racen tegen de AI. Als je een race tegen andere mensen rijdt is er eigenlijk maar één doel; zorgen dat je vooraan terecht komt met de nieuwste en beste onderdelen die je eerder kon kopen en monteren op je motor. Ook biedt het veel meer spanning, want echte tegenstanders zijn immers veel meer onvoorspelbaar. Hoewel het meer te bieden heeft dan het racen tegen de AI zal je ook dit op een gegeven moment wel gezien hebben.

Besturing erg lastig en soms niet responsief genoeg

RIDE is zoals we in het begin van deze review al schreven absoluut geen arcade-racer. Ben je daar naar op zoek? Dan kun je RIDE echt beter laten liggen. Deze game vraagt namelijk erg veel van je. Zo vraagt het veel enthousiasme en doorzettingsvermogen wil je jezelf verdiepen in de besturing en tuning van de game. Met name de besturing is een struikelblok waar ik zelf ook last van had. De besturing is erg moeilijk om onder de knie te krijgen en vraagt daarom veel geduld. Als het je dan lukt om de besturing helemaal onder de knie te krijgen, dan is de teleurstelling wat groot als de echte spannende races eigenlijk de gehele game uitblijven. Doordat de AI zo conservatief en stijf is, steek je dus moeite in het leren rijden met je motor, terwijl je vervolgens nooit de voldoening krijgt van spannende races omdat de game gewoonweg niet dynamisch genoeg is. Hierdoor voelt elke race ook bijna hetzelfde aan.

Daarbij komt ook nog eens dat we geregeld hadden dat de besturing niet altijd even responsief genoeg was. Je zou eerder met een auto verwachten dat het sturen wat trager gaat en dat je met een motor juist sneller feedback krijgt. Dat is in deze game gek genoeg af en toe anders. Het sturen gaat soms echt heel zwaar terwijl je toch echt de pook helemaal naar rechts duwt en nog snel ook. Ook bij het remmen lijkt er af en toe een bepaalde input-lag tussen te zitten. We hopen dan ook van harte dat men dit nog wel gaat repareren in een komende patch, want dat zou de speelbaarheid ten goede komen.

RIDE is een op zich leuke motor-sim, maar heeft helaas niet voldoende capaciteit om te overtuigen. De game kent een te matige AI die races te geautomatiseerd aan laat voelen en alhoewel er heel veel content in de game aanwezig is, lijkt het allemaal wat ongebalanceerd. Dat komt mede door het feit dat de tuning te weinig om handen heeft en meer gericht is op het voorbij rijden van je tegenstanders. Je moet gewoon de nieuwste/beste onderdelen van dat moment op je motor hebben zitten zodra er geld voor is, want anders kom je de AI niet voorbij. Deze is namelijk zo geprogrammeerd dat je niet kunt winnen zonder een nieuwer en dus beter onderdeel. Dus ook al race je de sterren van de hemel, het maakt weinig uit als je de juiste onderdelen niet hebt. Verder ziet de game er best aardig uit, maar de input-lag is toch wel een technische tekortkoming. RIDE kan op momenten best leuk zijn, maar op ten duur gaat het toch wat vervelen.

• Veel motoren
  • Nette graphics
  • Realistisch motor-geluid