Review: LEGO Jurassic World – Traveller’s Tales levert al sinds jaar en dag LEGO games en dat is de laatste jaren fors toegenomen met meerdere releases per jaar. Hun laatste grote productie sinds LEGO Batman 3: Beyond Gotham is LEGO Jurassic World, wat natuurlijk uitstekend aansluit op de nieuwe film die momenteel in de bioscoop draait. De magie van Traveller’s Tales is weer volop vertegenwoordigd in de game en we hadden het weer naar onze zin in dit mooie nieuwe avontuur.

Een samenraapsel van hoogtepunten

Traveller’s Tales doet het met LEGO Jurassic World in één keer goed door het complete pakket te bieden. In deze game tref je namelijk vier kleinere games aan en deze zijn stuk voor stuk gebaseerd op de in totaal vier films. Nu is elke film tot in detail uitpluizen misschien iets te veel van het goede, maar met een speelduur van ruim tien uur voordat je het definitieve einde ziet, weet de ontwikkelaar een mooie verzameling van hoogtepunten te bieden. Per film krijg je namelijk vijf levels en die weerspiegelen de meest memorabele momenten uit de films.

Als je helemaal niet bekend met de films bent, dan zal je er weinig van opsteken omdat het nogal onsamenhangend is, maar als je fan bent en de films door en door kent, dan zal je zien dat Traveller’s Tales precies de juiste momenten uit de films in de game verwerkt heeft. Per film ben je een kleine drie uur bezig om het einde te bereiken, wat een totale speelduur van ruim tien uur voortbrengt, zoals al aangegeven. Dat is echter niet het einde, want zodra je Jurassic World uitspeelt, zit je hooguit op 25%.

Vrij spelen

De game biedt, net zoals elke andere LEGO game, een ‘vrij spelen’ modus en dat betekent natuurlijk dat je ieder level opnieuw langs kan gaan, maar dan in een vrijgelaten opzet. Dit is bedoeld om alle extra’s te verzamelen en als je voor de 100% gaat, tik je al snel richting de 30 uur aan. De game is dus qua opzet en speelduur vergelijkbaar met andere recente LEGO games en dat is dan ook iets waar Traveller’s Tales in uitblinkt: het bieden van veel waar voor je geld. Hier komt nog bij dat het doorlopen van de films sowieso een plezier is, wat te danken is aan de gameplay en de humor.

Nergens weet de game echt te verrassen als het op gameplay aankomt, maar juist die degelijkheid en de scherpe – volstrekt onzinnige – humor maken het ook deze keer weer een plezier om door te spelen. Hierbij moet je echter wel weten dat je geen grote vernieuwingen hoeft te verwachten. Natuurlijk heeft de ontwikkelaar de core gameplay van extra’s voorzien in de vorm van minigames die goed aansluiten op de setting en wat dus voor enige extra variatie zorgt, maar het is niet baanbrekend of heel vernieuwend te noemen.

Dit bestaat zoal uit het racen met dino’s – jazeker, je kan ze zelf onder controle nemen – tot het redden van parkmedewerkers en meer. De structuur die we hierin zien is best wel leuk opgezet, want elke film heeft een eigen plek/eiland gekregen in de game, waarbij je op het eiland vrij rond kunt lopen om daar de zijmissies op te pakken. Dit werkt gelijk als centrale hub van waaruit je verhaalmissies opnieuw kunt spelen of kunt starten in de ‘vrij spelen’ modus. Het zit bovendien lekker vol met zijmissies en het is nog een relatief groot gebied ook.

Daarbij komt nog dat je verschillende voertuigen evenals dino’s op kunt roepen om je op de eilanden lekker uit te leven. Hierbij geldt wel, hoe meer je er verzamelt en hoe meer je vrijspeelt, hoe meer je dan qua voertuigen en dino’s onder de knoppen kunt nemen. Daarbij is het ook nog zo dat de eilanden geheel in stijl van de films zijn ingericht. Zo wandel je door de jungle in Jurassic Park III en in Jurassic World bevind je je ineens in het grote attractiepark. Dit brengt welkome variatie met zich mee en overal valt wel iets te ontdekken, mits je je geneigd voelt om na het uitspelen van de verhaalmissies je te storten op het vrije spelen.

Technische tekortkomingen

LEGO Jurassic World blinkt vooral uit in content en een sterke variatie in verhaalmissies alsook zijmissies en omgevingen. Als je LEGO game fan bent of een Jurassic fan bent, dan is dit eigenlijk een must have. Maar voordat we de game de hemel in prijzen, weet wel dat de game te maken heeft met technische tekortkomingen die ook al in de vorige games zaten, maar waarvoor Traveller’s Tales blijkbaar te lui is om het te fixen. Dit brengt onnodige frustratie en het is wat slordig te noemen. Een aantal voorbeelden hiervan zijn het balanceren op smalle richels; wat precies op het juiste plekje moet, wil je niet tien keer van richel afvallen.

Of het op een exact punt staan om een event te triggeren kan ook iets zijn wat flink op de zenuwen kan werken. Dan nog te noemen zijn slechte registraties bij checkpoint races, waardoor je regelmatig opnieuw moet beginnen omdat het slecht geprogrammeerd is. Verder zijn er nog de nodige glitches waardoor personages blijven hangen of net niet soepel genoeg platformen op de daarvoor aangewezen plekken. Het zijn de nodige punten van kritiek die we hier aanhalen, maar weet wel dat dit allemaal minimale technische tekortkomingen zijn. Het belemmert je niet heel erg in de voortgang, het is alleen zo nu en dan wat frustrerend en dat is jammer. Zeker omdat het niet al te veel moeite moet kosten om dat voor eens en altijd op te lossen.

Traveller’s Tales kiest voor een veilige aanpak en biedt met LEGO Jurassic World een game die perfect in het rijtje van ‘sjabloon’ LEGO games past. Daarmee bedoelen we dat de gameplay identiek is aan andere games, het voldoende content biedt en waarbij je min of meer dezelfde handelingen moet uitvoeren voor de 100%. Dit is in de context wel aangepast op de situatie, sfeer en locatie van de game, maar nergens zul je echt verrast worden door nieuwe elementen. Dat kan in sommige games een negatief aspect zijn, maar in LEGO Jurassic World hebben we daar vrij weinig over te klagen. Domweg omdat het werkt, het leuk is en een lange speelduur biedt. Daarmee is LEGO Jurassic World, niet geheel verrassend, een prima LEGO game geworden, maar wel één die kampt met kleine technische tekortkomingen.

• Veel te doen
  • Alle vier de films aanwezig
  • Vertrouwde en leuke gameplay