Review: Tales from the Borderlands – Episode 3: Catch a Ride – Eind vorig jaar kwam Telltale Games met de eerste episode van Tales from the Borderlands. Het was een goede start, maar in de tweede episode zagen we de serie pas echt groeien en werden vooral de personages interessanter. Dit kwam mede door het schrijfwerk en hoe het verhaal gebracht werd. Humor voert vaak de boventoon en deze episodische titel is ook erg actievol. Daarbij krijgen personages veel aandacht en leer je ze langzamerhand kennen. Vandaar dat we veel zin hadden in de derde episode die vorige week verscheen en we zijn zeker niet teleurgesteld. De sterke punten van deze episodische titel kwamen nu nog meer naar voren, net als de karakters van de personages.

De Vault is in zicht

Rhys en Fiona zijn nog altijd de belangrijkste personages, welke je ook nu weer kunt besturen, maar er is wederom veel interactie met de rest van de groep. In de tweede episode werd duidelijk dat ze heel dichtbij een Vault waren, want ze kwamen in aanraking met het Gortys-project. Dit was opgezet door het bedrijf Atlas om Vaults mee te vinden. Toen de groep bijna dit apparaat te pakken had, stond je als speler voor een belangrijke keuze die in deze nieuwe episode veel invloed zal hebben. De groep werd op datzelfde moment opgejaagd door lui die zinnen op wraak en in Catch a Ride zien we dat er vlak daarna een nieuw gevaar optreedt in de vorm van Vallory. Deze gezette dame met een flink wapenarsenaal wil ook de loot verkrijgen en heeft daar samen met haar crew van alles voor over.

Door de hulp van een oude bekende, Athena, weet de groep te ontkomen en kan de zoektocht naar de Vault beginnen. Het Gortys-project blijkt een koddig robotje te zijn en hier zien we de kenmerkende en toffe humor van Borderlands in terug. Deze episode bevat weer genoeg momenten waar een glimlach bij ontstaat en soms zelfs een schaterlach. Het tempo is opnieuw vrij hoog en de enkele momenten waarop je het rustiger aan doet zijn tijdens het onderzoeken van de omgeving of tijdens conversaties. In sommige gesprekken dien je weer snel een beslissing te maken wanneer er een balk onderaan de tekst steeds kleiner wordt.

Hoog tempo en meer aandacht voor de karakters

Tales from the Borderlands bevat een hoger tempo dan andere titels afkomstig van de ontwikkelaar en dit past er perfect bij. De situaties waar je in belandt, zijn ook actievol en dan is het nodig dat je als speler onder druk komt te staan. Deze episode is sowieso een aaneenschakeling van hectische situaties waarin je snel moet handelen en dat maakt het juist extra leuk. Zo moet je rennen, klimmen en vechten voor je leven en het is allemaal even vermakelijk. Heel soms kan de game het helaas niet bijbenen, waardoor er wat aparte glitches te zien zijn of waarbij de animaties wat log overkomen. Het is niet heel storend, maar het lijkt alsof de engine achter de game het dan even niet helemaal trekt.

In de hachelijke situaties die Catch a Ride rijk is, waar Rhys en Fiona samen met de andere leden uit de groep in belanden, dien je verschillende acties te ondernemen. Zo moet je eerst iets onderzoeken om vervolgens snel te handelen of het kan iets kleins en subtiels zijn dat het verhaal verder brengt. Aangezien het tempo hoger ligt dan ooit, ben je voornamelijk snel je analoge stick aan het bewegen om vervolgens vlug op R2 te drukken, zodat je de actie kan voltooien. De druk staat dan op de ketel en dit zijn erg leuke momenten waarbij je snel moet kijken wat je moet doen. Er zit ook voldoende variatie in hoe dit gepresenteerd wordt, met als gevolg dat deze quick time events niet saai en eentonig aanvoelen

We willen zelf niet teveel verklappen over wat je allemaal meemaakt en ziet in Catch a Ride, al zal je wel een prachtige omgeving van Pandora te zien krijgen. Dit fraaie en kleurrijke gebied is het toneel waarin de karakters van Fiona en Rhys nog nadrukkelijker aanwezig zijn. Beiden gaan namelijk hun eigen weg op om het einddoel te halen en zo ontwikkelen de personages zich verder en ben je daar zelf getuige van. Zo toont Rhys wie hij echt is door zijn gevoelens op tafel te leggen, terwijl Fiona een verborgen talent ontdekt. Wat dit precies allemaal is, vertellen we liever niet in detail, want dit is veel leuker om zelf te ontdekken.

De opzet van deze episode is erg vlot en gevarieerd, waardoor de paar uur die we spendeerden aan Catch a Ride voorbij vlogen. Het tempo ligt hoog en het verveelt geen minuut door de toffe personages en humor. Opnieuw bewijst Telltale Games dat ze getalenteerde schrijvers in huis hebben, want elke conversatie is vermakelijk en boeiend. Het telt ook mee dat we nu vrij gehecht zijn aan de personages. Die ene keuze die je gemaakt hebt in de tweede episode merk je in de derde duidelijk en we raden aan om de nieuwe episode twee keer te spelen voor verschillende effecten, mits je een tweede save hebt. Het is wel jammer dat de game technisch soms wat kleine fouten vertoont en het kan voorkomen dat QTE´s nogal onverwacht komen en je verrassen. Dit zijn kleine minpunten, want voor de rest is Catch a Ride een geweldige episode en het beste van Tales from the Borderlands tot nu toe.

• Leuke en gevarieerde actie
  • Ontwikkeling van personages
  • Weer die toffe humor