Review: Resident Evil: Revelations 2 (PS Vita)


Review: Resident Evil: Revelations 2 – Wat zeg je? Survival horror op een handheld console? Zeer vriendelijk dat je dat vraagt, maar eigenlijk prefereer ik mijn kersverse dosis griezelvertier toch eerder op een grote TV. Dat kleine schermpje van de PS Vita komt namelijk je inleving niet altijd ten goede en dan wordt het al snel erg lastig om ook daadwerkelijk bang te zijn – naar mijn weten toch nog altijd het voornaamste effect van een goede survival horror game. Konami scheen dit te beseffen toen het voor Silent Hill: Book of Memories de gekende formule grondig door elkaar schudde, met een oerdegelijke titel als gevolg. Capcom kiest met Resident Evil: Revelations 2 echter voor een rechttoe rechtaan port en bewijst zo nogmaals een stelling die ik al lang in het achterhoofd houdt: echte horror en handheld gaan niet samen.

De kronieken van een aangekondigd falen

Voor wie de originele uitgave van Resident Evil: Revelations 2 op de PlayStation 4 gemist heeft, vat ik hier even kort de opzet van het spel samen. Nadat organisaties als S.T.A.R.S. en de B.S.A.A. in voorgaande titels reeds bewezen dat bioterrorisme een halt toeroepen allesbehalve gemakkelijk is, mag in Revelations 2 nieuwkomer TerraSave een poging wagen. In een wereld vol megalomane wetenschappers zijn dit soort inspanningen echter gedoemd om te falen. Het duurt dan ook niet lang vooraleer de volledige organisatie gekidnapt wordt, om vervolgens op een afgelegen eiland onvrijwillig onderworpen te worden aan een experiment dat – hoe kan het ook anders – mensen in zombies verandert. Onder hen vinden we oudgediende Claire Redfield terug, die samen met Moira Burton (dochter van) moet vechten voor haar leven.

Het interessante aan het plot van Revelations 2 is dat dit deels verteld wordt met behulp van flashbacks. Om de zoveel tijd spring je immers zo’n zes maanden vooruit naar het heden, waarin Barry Burton als een bezetene het eiland afkamt in de hoop zijn dochter terug te vinden. Je krijgt dus afwisselend te zien wat er precies met Moira en Claire gebeurd is, en de onmiddellijke nasleep van die afgrijselijke gebeurtenissen. Beide verhaallijnen doen grotendeels dezelfde locaties aan, maar na de tijdssprong zien die er vaak behoorlijk anders uit. Je krijgt zelfs geregeld de kans om als Claire de omgeving te beïnvloeden die Barry later samen met Natalia – een klein meisje dat moederziel alleen op het eiland lijkt te verblijven – zal doorkruisen. Dit gegeven wordt niet volop benut, maar genoeg om de levels interessant te houden.

Zwakkere broertje

In de inleiding heb ik reeds vermeld dat Capcom ervoor gekozen heeft om Resident Evil: Revelations 2 rechtstreeks te porten naar de PS Vita. Dit heeft als gevolg dat je ruwweg hetzelfde pakket voorgeschoteld krijgt als op de PlayStation 4. De gameplay draait nog steeds rond de relatief unieke samenwerking tussen twee personages, waarvan er altijd één (Claire of Barry) zwaar wapentuig met zich meedraagt, terwijl de ander (Moira of Natalia) in gevechten quasi hulpeloos is. In het navigeren van de omgeving staan Moira en Natalia echter – met respectievelijk een onthullende zaklamp en een gave om onzichtbare vijanden te detecteren – wél hun mannetje. Online coöp is uiteraard mogelijk en biedt zeker een meerwaarde, al voelden we het logische gebrek aan split-screen multiplayer wel aan als een gemis.

De gameplay is stevig geworteld in het post-Resident Evil 4 tijdperk, maar waar de escapades van Claire en Barry op de PS4 erin slaagden om een enigszins oncomfortabele sfeer op te roepen, blijkt het op de PS Vita een stuk lastiger te zijn om op te gaan in het spelverloop. Capcom is er ondanks het lagere aantal knoppen wonderwel in geslaagd om de besturing grotendeels intact te houden, al vond ik het tikken op het touchscreen om te bukken of van wapen te wisselen toch eerder onhandig. Het mikken en knallen verloopt verrassend soepel, al is de PS Vita-versie hier eveneens duidelijk het zwakkere broertje van de originele uitgave. Het helpt ook niet dat de framerate op drukke momenten geregeld drastisch omlaag gaat, terwijl tergend lange laadtijden voor frustraties zorgen wanneer je een bepaald gedeelte moet herspelen.

Holy downgrade, Batman!

Het is uiteraard niet meer dan logisch dat een handheld versie van een consolegame op meerdere vlakken aan kracht moet inboeten. Dat neemt echter niet weg dat je Revelations 2 op de PS Vita gerust lelijk mag noemen. De game komt nog niet in de buurt van grafisch superieure titels als Uncharted: Golden Abyss en de uitgebluste visuals veranderen vaag angstaanjagende scenario’s al snel in onbedoeld hilarische taferelen. Denk dan aan bloedvlekken die eruit zien alsof een peuter je PS Vita met een fluorescerende markeerstift te lijf is gegaan en je weet vanzelf wat ik bedoel. Op audiovlak kan ik herhalen wat ik in mijn review van de PS4-versie al aangaf: de soundtrack kan ermee door, het stemmenwerk is hit-and-miss (met bij vlagen een stevige nadruk op ‘miss’) en het ondersteunende script… tja, laat ons daar maar over zwijgen.

Conclusie

Ik besef dat ik hierboven erg negatief uit de hoek ben gekomen en wil daarom even benadrukken dat wie een third person shooter met zombies op zakformaat zoekt met Resident Evil: Revelations 2 min of meer aan het juiste adres is. De game heeft, zeker in vergelijking met de PS4-versie, echter totaal geen meerwaarde op de PS Vita en wanneer je de mogelijkheid hebt om de consoleversie te spelen, raad ik je aan om deze nieuwe uitgave radicaal links te laten liggen. Grafisch lelijk, qua besturing bij vlagen behoorlijk onhandig en ‘gezegend’ met een framerate die je op de belangrijkste momenten in de steek laat… Wel, laat ik het erbij houden dat ik er niet bepaald vrolijk van werd. Resident Evil: Revelations 2 was op console een stap in de juiste richting voor de franchise; op de PS Vita heeft de game wat mij betreft niets te zoeken.

Pluspunten

  • Verhaal blijft boeien
  • Unieke coöpscenario’s
  • Schieten verrassend soepel…

Minpunten

  • …maar niet zo soepel als op console
  • Framerate laat te wensen over
  • Lange laadtijden
  • Onhandige touchscreen controls
  • Grafisch lelijk
  • Stemmenwerk hit-and-miss
  • Tenenkrommende dialogen

  1. User  avatar
    4247 XP

    ik heb deze game op de ps4. de slechtste resident evil tot nu toe. ik moest mezelf dwingen om hem uit te spelen.

    0
  2. 178.50.83..xxx's avatar

    @Peter01: ik feliciteer je. Bij chapter 3 gaf ik het op…

    0
  3. User  avatar
    826 XP

    @Peter01: Vond hem op de PS4 anders best tof. Slechtste? Nee man, zeker nooit resident evil gun survivor-games gespeeld? Of operation Raccoon city, hoewel Raccoon City qua coop game best vermakelijk was, was het wel een schande van de serie, niks meer met Resident Evil te maken. En volgens mij had ook nog een tergend slechte res-game op de gamecube of NDS, geen idee, maar er zijn veel slechtere dan RES REV 2.

    0
  4. User  avatar
    506 XP

    Ik heb de game meteen gekocht op de vita.ik had wel wat behoeftr aan wat nieuws en een game voor op vakantie.precies wat hier boven verteld word kan ik beamen.
    T is echt echt lelijk en eng is t zeker niet , soms meer grappig.
    Tocg kan ik zeggen dat ik er wel plezier aan heb,aangezien er nou niet zo veel spellen uit komen voor de vita maar dat is een heel andere topic.

    0
  5. User  avatar
    4247 XP

    @madcat: kut ja, operation raccoon city was ik vergeten lol. zag er heel mooi uit, en de trailer heb ik ongeveer 8000 keer gezien. maar die game was echt slecht. die on rails shooters heb ik nooit gespeeld.@178.50.83..xxx: lol ik snap het. ik speelde hem vooral uit voor de trophy’s, verhaallijn (ben nog steeds fan) en omdat ik het anders nog meer zonde van me geld vond.

    revelations 1 was wel goed. ook niet de beste ooit, maar wel leuk.

    0
  6. User  avatar
    9074 XP

    Waarom altijd toch die touch besturing forceren ik snap het niet. En op de PSvita waarom worden die games zo verschrikkelijk slecht gemaakt op de Japanse RPG’s na waar ze wel de tijd nemen.

    0
  7. User  avatar
    9074 XP

    @madcat: Operation racoon city wat een verschrikking waarom niet gewoon Breakout opnieuw uitbrengen beetje grafisch oppoetsen en ik ben tevreden.

    0
  8. User  avatar
    245 XP

    @Flaming_Kaiser: ik heb de game ook, tis wel een goeie aanwinst, maar indd grafisch gedwongrade, ik heb ook de ps4 versie, maar speel deze ook met plezier.. zelfde plaatje als dynasty warriors 8, die is grafisch ook gedowngrade, maar speelt gewoon goed, en is fun om te doen, en daar game je voor xD op de ps4 indd beter, maar das lochies met de hardware van de ps4 xD ik vind het een goeie aanwinst voor de vita, en ben allang blij dat capcom iets doet xD de vita word op grotere sites als deze bijna altijd negatief int daglicht gezet, terwijl bijv de japanse games indd super goed zijn, maar daar hoor je niemand hier over op een enkeling na xD

    0
  9. User  avatar
    467 XP

    Wat er volgens mij fout gaat bij dergelijke reviews is dat er teveel wordt vergeleken met de console versie. Natúúrlijk zijn de graphics en de framerate minder!
    Volgende keer iemand de review laten doen die het spel onbevooroordeeld kan beoordelen?

    0
  10. User  avatar
    467 XP

    Dat wil trouwens niet zeggen dat de game nog best slecht kan zijn, hoor! Ik heb hem nog niet gespeeld, dus heb hier geen mening over…

    0
  11. User  avatar
    2682 XP

    @Blasphever: Ik vind het een beetje jammer dat je mijn vermogen om een game te beoordelen in twijfel trekt, terwijl je het spel in kwestie zelf niet gespeeld hebt. Dat lijkt me eerder onnodig provoceren dan daadwerkelijk een mening uiten, maar goed.

    Omdat ik echter niet graag wegren van een discussie, wil ik even verduidelijken dat je volgens mij wel degelijk een game mag afrekenen op factoren die afbreuk doen aan de spelervaring, ongeacht het platform. Een gebrekkige framerate in een game waar je bij vlagen langs alle kanten belaagd wordt door (snelle en dodelijke) zombies? Graphics die, ondanks de logische downgrade, gewoon lelijk zijn in vergelijking met andere titels op de Vita? Geforceerde touchscreen controls die vooral onhandig zijn in het heetst van de strijd? Zwak stemmenwerk en dito dialogen?

    Naar mijn mening zijn dit factoren die je niet zomaar door de vingers mag zien omdat er toevallig een PS4-versie van dezelfde game bestaat. Maar ’to each his own’, uiteraard 🙂

    0
  12. User  avatar
    9074 XP

    @snufthebest: Liever 10 japanse RPG’s dan slecht geoptimaliseerd spul. Tales of Hearts R, Lost Dimension, alle Hyperdimension Neptunia Re;Birth games. En nog zoveel meer games waarvan ik kan zien dat ze er moeite instoppen. En ik zie graag Tearaway en al die exclusieve titels op de PS vita en PS4 komen ik koop ze wel 2 keer geen probleem. Of laat Sony wat extra’s inbouwen voor de gamers die 2 versies hebben extra kostuums cross-save/trophy support.

    0
  13. User  avatar
    467 XP

    @Wallsight:
    Mijn excuses, het was niet de bedoeling je vermogen een game te beoordelen in twijfel te trekken, maar meer aan te geven dat het in mijn ogen maar al té vaak gebeurd is dat een Vita game als minderwaardig werd gezien omdat de console versie beter is. Als voorbeeld wil ik hierbij Killzone noemen; een geweldige shooter op de Vita die maar matige reviews kreeg. Ik snap dat niet.
    Volgens mij is die té hoge verwachtingsfactor precies wat de Vita de das heeft omgedaan en waarom er geen AAA games meer op worden gemaakt. Erg zonde, want het is zo’n heerlijk apparaat! Nu wordt ‘ie overspoeld door indies en Japanse games. Allemaal prima en er zit heus wel wat leuks tussen waardoor de Vita in mijn ogen nog steeds mijlenver voor ligt op die vreselijke 3DS, maar ik mis toch echt wel de games met hogere budgetten.

    0

Meer Resident Evil: Revelations 2

Meer

Review: Resident Evil: Revelations 2 – Episode 3: Judgment

Review: Resident Evil: Revelations 2 – Episode 3: Judgment – Een game kan slechts een bepaald aantal clichés bevatten vooraleer je jezelf eraan begint te ergeren. Die grens ligt uiteraard voor elke speler op een andere plek, m...

blank

Matthias Spapen