Review FIFA 16 – Afgelopen week was het dan eindelijk zover, toen verscheen namelijk FIFA 16. Ons review exemplaar arriveerde helaas wat later, al hebben we daardoor wel de tijd gehad om de game zowel off- als online uitgebreid te kunnen spelen. Na flink wat wedstrijden te hebben gespeeld, is daarom nu het moment aangebroken om onze bevindingen met FIFA 16 hier met jullie te delen. Weet FIFA 16 te overtuigen of blijft het steken in al zijn goede bedoelingen? Je leest het hieronder in de review van FIFA 16.

Zwoegen en werken voor je kansen

Wie vlak voor deze release FIFA 15 nog heeft gespeeld, zal het gelijk merken: in FIFA 16 is het niet meer zo gemakkelijk om vlotte aanvallen op te zetten en de bal snel in de zestien van de tegenstander te krijgen. Je kan de bal natuurlijk een flinke peer vooruit geven, maar dat resulteert vaak in balverlies. EA legt zich met FIFA 16 dan ook toe op het bieden van een nog meer realistisch aanvoelende speelervaring en mede daarom is het speltempo verlaagd, waardoor de gameplay wat stroperig aanvoelt. Je bent tijdens wedstrijden vaak aan het ‘breien’ en je zult de bal dan ook veel breed spelen of terugspelen op de keeper, zodat je weer kan beginnen met het opzetten van een nieuwe aanval.

Het is tijdens wedstrijden daarom zaak om de tegenstander uit de tent te lokken, al is er voor liefhebbers van het spelletje niet gelijk een man overboord. Behendige spelers kunnen namelijk nog steeds tegenstanders hun hielen laten zien met een kapbeweging of door de bal bijvoorbeeld mee te ‘vegen’. Tevens kunnen aanvallers nu ook middels een schijnbeweging iemand anders het bos in sturen en zo ook kunnen verdedigers na een sliding sneller opstaan. Ongeacht of je een technisch meer begaafde speler onder knoppen hebt, wordt er binnen de gameplay nog meer nadruk gelegd op bepaalde eigenschappen van spelers.

Spelers die wendbaarder en fysiek zwakker zijn, kunnen tijdens een wedstrijd makkelijker uit balans raken wanneer ze slecht gepositioneerd staan bij het aannemen van een bal. Het is daarom ook belangrijker geworden om goed op de looplijn of de positie van je teamgenoot te letten wanneer je hem een pass geeft. Daar komt nog bij dat het nu lastiger is om in te schatten welke kracht je aan een pass of een schot moet meegeven.

De scheids zit er wel erg kort op

Het is echter maar de vraag of het meer realistische en stroperige spelverloop het er leuker op maakt om FIFA 16 te spelen. Iets wat daarbij niet bijdraagt aan het spelplezier is het optreden van de scheidsrechter. De beste leidsman is nu wel erg streng geworden en hij geeft geregeld voor de meest onschuldige schouderduw een overtreding en tevens een gele kaart. Daardoor kost het je regelmatig punten wanneer je in de slotfase bijvoorbeeld een penalty tegen krijgt voor een op het eerste zicht nogal onschuldige overtreding. Dat leidt weer tot frustratie en bovendien wordt daardoor vaak het toch al geringe tempo uit de wedstrijd gehaald.

De matige gelijkenissen van de spelers

Iets waar we ons al langer aan irriteren is het feit dat lang niet alle spelers lijken op hun ‘echte’ evenknie. Vanwege een deal tussen EA en Real Madrid zien alle spelers er van die club wel gelijkwaardig uit, wat ook geldt voor de meer echt grote spelers, maar veel andere voetballers kunnen best nog een chirurgische ingreep gebruiken. Aangezien EA zoveel om licenties geeft en ernaar streeft om je een zo realistisch mogelijke ervaring te bieden, hadden ze best wat meer spelers van een netter uiterlijk mogen voorzien. Het zou leuk zijn als EA op dat vlak meer aandacht heeft voor spelers uit kleinere competities, zoals de Eredivisie of de Belgische Jupiler Pro League.

De juiste sfeer in het stadion

Tijd om nog even te kijken naar wat er zich allemaal rondom het veld afspeelt en dan komen we als eerste uit bij de sfeer in het stadion. Nog steeds leeft het publiek erg mee met alles wat er op het veld gebeurt. Wordt er een flinke overtreding gemaakt? Dan volgt er een striemend fluitconcert, net als wanneer de uitspelende ploeg een doelpunt weet te maken. De euforie die van de tribunes rolt, is goed te horen wanneer er een grote kans wordt gemist of wanneer er een doelpunt wordt gescoord.

Welbekende modi en nog steeds irritante scouting

FIFA 16 bevat weer de bekende modi, zoals profclubs, de skill games en de carrièremodus. Met name de carrièremodus kent een paar kleine vernieuwingen. Zo kan je nu in de voorbereiding op een nieuw seizoen ervoor kiezen om een vriendschappelijk toernooi te spelen. Hierdoor kan je flink wat geld verdienen wat je weer goed kunt gebruiken om de huishouding van je club te runnen. Tevens is het nu mogelijk om spelers te trainen via skill games. Deze optie kan je gebruiken wanneer je als manager een club leidt en wanneer je zelf een carrière als speler begonnen bent.

Dit zijn leuke toevoegingen, al is het irritante scoutingsysteem echter nog steeds ongewijzigd gebleven. Dat vinden we toch jammer, aangezien we niet te veel tijd willen verdoen met het doorlopen van omslachtige menu’s om spelers nader te laten volgen. Dit systeem is wat ons betreft dan ook zeker rijp om grondig herzien te worden en we hopen dan ook dat EA volgend jaar wel de nodige verandering hier in door zal voeren.

Het vrouwenvoetbal voegt weinig toe

Voordat we hier tegen de schenen aanschoppen van een commissie die voor meer emancipatie pleit binnen het voetbal, willen we gelijk duidelijk maken dat we zeker niet tegen vrouwenvoetbal zijn. Dat voetballende dames nu ook hun plaats hebben gekregen binnen FIFA 16 vinden we prima zolang het ook echt een toegevoegde waarde heeft. Dat laatste is nu niet echt het geval daar je alleen met de vrouwenteams kan spelen binnen één bepaalde modus. Het is daarbij jammer dat het Nederlandse en Belgische vrouwenelftal geen deel uitmaakt van de twaalf aanwezige teams, het is wel duidelijk hoe hier de internationale verhoudingen liggen.

Het zou hier ook best leuk zijn om de beste vrouwelijke speelsters tegenover de beste mannelijke sterren, zoals Messi en Ronaldo, te zetten, maar dat is helaas niet mogelijk. Zelfs wanneer je vriendschappelijk speelt kan je alleen maar met vrouwenteams tegen elkaar spelen en verder heb je alleen nog het virtuele WK voor vrouwen waaraan je deel kan nemen. We kunnen ons dan ook voorstellen dat je niet heel lang blijft hangen bij deze modus en kiest voor iets anders. In die zin is het dus de vraag wat je er mee opschiet, want het is allemaal vrij beperkt daar waar de opties voor de mannenteams aanzienlijk veel breder liggen.

Het deels geslaagde FUT Draft

Naast de offline en online modi die je kent, zoals Seizoenen en Profclubs, ruimen we hier speciale aandacht in voor FUT Draft. Deze aanpassing aan FUT geeft je tijdelijk de kans om sneller dan normaal betere voetballers in je team op te stellen. Daarbij gaan we eerst nog even terug naar het algemene principe achter FUT, dat is nog steeds hetzelfde. Terwijl jij als doel hebt om een steeds beter team te formeren, probeer je vanuit pakjes met kaarten betere spelers bijeen te sparen. Die spelers die je krijgt kan je dan weer opstellen waarbij je moet zorgen dat deze voetballers zoveel mogelijk onderlinge overeenkomsten hebben. Spelers hebben meer gemeen met elkaar wanneer ze bij dezelfde club of in dezelfde competitie spelen of wanneer ze uit hetzelfde land komen.

Om betere spelers bijeen te sparen kun je offline en online in divisies spelen of aan toernooien deelnemen. Het kan daarbij best een tijd duren voordat je een behoorlijk elftal op de been hebt gebracht. Het nieuwe FUT Draft stelt je in staat om tijd te winnen, zodat je direct – maar wel tijdelijk – met willekeurig toegekende topspelers een elftal samen kan stellen. Om deze modus te kunnen spelen dien je echter wel toegangsgeld te betalen in de vorm van 15.000 FIFA-coins of je kan met echt geld FIFA punten kopen om daarmee je toegang te financieren. Het doel van FUT Draft is om een toernooi te winnen wat uit vier wedstrijden bestaat. Hoe verder je komt, hoe groter de beloning is. Zeker wanneer je de finale winnend weet af te sluiten krijg speciale kaartjes. Vlieg je er in de eerste ronde uit? Dan moet je het doen met een troostprijs. Speel je op een hoger niveau tegen de AI, dan verdien je meer punten evenals wanneer je online speelt.

Weinig geduld? Koop dan je toegang!

Hier wringt de schoen wat ons betreft, want het duurt best even alvorens je het benodigde aantal toegangspunten hebt behaald om FUT Draft te kunnen spelen. EA springt daar behendig op in door microtransacties aan te bieden, zodat je alsnog FIFA punten kan kopen om deze modus te kunnen betreden. Daar hebben we toch wat moeite mee, zeker omdat je al genoeg geld hebt betaald om FIFA 16 zelf aan te schaffen. Wanneer je minder ervaren bent met FUT en graag deze Draft modus vaker wil spelen, kan het zomaar zijn dat je uiteindelijk veel geld betaalt om telkens jezelf toegang te verschaffen. Zo betaal je om drie keer FUT Draft te kunnen spelen minimaal €9,99, een bedrag wat dus snel kan oplopen naarmate je meer FUT Draft gaat spelen.

Niet echt een handreiking naar de trouwe fans van FUT en naar nieuwkomers als je het ons vraagt. Helemaal niet als je bedenkt dat EA het voor elkaar heeft gekregen om de online services (op het moment van schrijven) weer niet naar behoren te laten werken. Wij en met ons nog vele anderen (blijkt uit vele commentaren online) hebben herhaaldelijk meegemaakt dat de verbinding na een FUT-wedstrijd wegviel. Helemaal irritant, omdat daardoor alle voortgang met alle nieuw aangetrokken spelers verloren ging. Weg toernooi en weg prijzen, en je krijgt ook nog eens een melding die je er fijntjes op wijst dat je de volgende keer minder punten zal verdienen, omdat je zogenaamd de verbinding expres verbroken hebt.

Laat er geen misverstand over bestaan, FIFA 16 is een degelijke voetbalgame geworden waar je heel wat uren aan spelplezier mee kunt beleven. Ten opzichte van zijn voorganger is FIFA 16 er alleen niet beter op geworden en dat zit hem onder andere in de technische problemen waar de game (op het moment van schrijven) nog steeds/alweer mee kampt. FUT-Draft is weliswaar uitdagend, maar dankzij microtransacties niet per definitie een uitnodigende modus om te spelen. Dat laatste geldt eigenlijk ook voor de gameplay die juist dankzij de meer realistische feel trager en daardoor ook minder uitnodigend aanvoelt. Zoals we van EA gewend zijn, staat FIFA 16 op audiovisueel vlak zeker haar mannetje, maar met het oog op volgend jaar is dat voor ons niet genoeg meer. EA mag dan ook zeker aan de bak om de gehele speelervaring meer te verbeteren.

• De sfeer op en rondom het veld
  • Gameplay voelt meer realistisch aan
  • Betere AI