Review: Farming Simulator 16 – Enige tijd terug verscheen Farming Simulator 15 voor de PlayStation 4. Die game hebben we met best wat plezier gespeeld en dus ook voorzien van een mooi cijfer. Nu is daar een nieuwe telg binnen de franchise en ditmaal is het het ‘2016’ deel, maar dan nu voor de PlayStation Vita. Als ervaren landbouwer op de PlayStation 4 begon ik vol goede moed aan hetzelfde werk op de handheld, maar dat beviel helaas toch wat minder goed.

Zoek het lekker uit

Daar waar Farming Simulator op andere platformen nog van een degelijke tutorial is voorzien, word je in deze game op de handheld direct in het diepe gegooid. Of althans, voordat je begint aan je boerenleven krijg je nog een afbeelding te zien die de besturing aanduidt, maar dat is het dan verder wel. Nu heb ik m’n boerenervaring van de console mee kunnen nemen naar de handheld, waardoor het voor mij op zich relatief simpel op te pakken was. De game is ook niet heel erg ingewikkeld, maar nieuwkomers zullen hier wel echt een probleem mee hebben, want de game legt je helemaal niets uit.

De game is bovendien ook wat beperkter dan de consoleversie, want de enige optie die je naast de credits en instellingen hebt, is het starten van een game in een relatief kleine wereld. Deze wereld is eigenlijk de enige waarin je je boerenbedrijf op kunt bouwen en dat is het dan verder wel. Natuurlijk biedt de wereld zelf voldoende mogelijkheden, maar in vergelijking met de consoleversies voelt het wel een beetje als een stap terug aan en dat is jammer. De vergelijking met de andere versies komt ook continu aan bod, want dat zit hem voornamelijk in het feit dat de game in elk opzicht een beetje achter de feiten aanloopt.

Het standaard verhaal

Het achter de feiten aanlopen zit hem vooral in de technische beperkingen die met deze titel gemoeid zijn. Het is grafisch achterhaald waardoor de game al snel een matige PSP titel genoemd mag worden. Ja, inderdaad. Het is grafisch gewoonweg niet mooi en iedereen weet inmiddels wel waartoe de PlayStation Vita in staat is en we hebben op de PlayStation 4 ook gezien dat Giant (de ontwikkelaar) wel degelijk in staat is om nette graphics te produceren. Het is jammer om dan te zien dat je een visueel achterhaalde game krijgt, maar daar valt ergens nog wel een beetje mee te leven.

Dat komt namelijk door de gameplay en die is – ondanks wat uitgekleed – in grote lijnen vergelijkbaar met andere games van deze franchise. Je wordt direct na de start gedropt voor een land waar je gelijk mag gaan maaien. Nadien breng je de tractor met de oogst naar je boerderij om vervolgens het land in te zaaien. Je hebt bovendien meerdere stukken grond tot je beschikking, waardoor je dus langzaam maar zeker meer te doen krijgt. Het enige vervelende hierbij is dat je niet de optie hebt om de tijd vooruit te spoelen, waardoor je dus moet wachten tot je weer kan gaan oogsten.

Dat is als je veel stukken grond in bezit hebt niet echt een probleem, maar in het begin zorgt dit er wel voor dat je geregeld zit te wachten tot je weer verder kunt. Ter afwisseling presenteert de game je wel uitdagingen die je ook van de consoleversie kent en dat is op zich een mooie tijdsbesteding, mede omdat het je ook nog wat oplevert. Toch kunnen we ons uiteindelijk niet aan de indruk onttrekken dat de ontwikkelaar echt met veel passie aan dit deel heeft gewerkt. Waar de PlayStation 4 versie juist best een goede game was, stelt deze handheldversie hopeloos teleur.

Speelt prima, maar…

Dat zit hem vooral in het feit dat het er behoorlijk matig uitziet evenals dat er veel basisfeatures zijn verdwenen. Het ontbreken van een tutorial is daarbij niet echt handig omwille van nieuwe spelers die hier in de eerste instantie weinig van zullen begrijpen. Een gemiste kans wat dat betreft. Is het dan echt een ramp? Nee, dat ook weer niet. Als je eenmaal alles een beetje doorhebt – wat de ervaren speler aanzienlijk sneller heeft dan de nieuwkomer – is het best een leuke simulatiegame. Het mag dan wat kaal zijn qua features, in de kern is het nog steeds dat traditionele boerenwerk en dat is qua gameplay prima uitgevoerd.

Als je een enorm fan bent van de franchise en naast de consoleversie ook een versie voor onderweg wilt hebben, dan is dit op zich niet gek. Weet alleen wel dat je flink wat tijd moet investeren alvorens je ook echt veel te doen gaat krijgen en dat er gewoon veel basisfeatures missen, waardoor het letterlijk als een compact uitgave beschouwd mag worden. De besturing is daarbij op de PlayStation Vita prima te noemen, waardoor de game in dat opzicht wel gewoon voldoende scoort. Mocht je op de PlayStation TV als boer aan de slag willen gaan, weet dan dat je even het touchpad moet activeren in de instellingen, anders kom je niet verder dan het hoofdmenu.

Farming Simulator 16 op de PlayStation Vita is toch een wat sneue bedoeling, voornamelijk omdat het er grafisch gewoon echt niet mooi uitziet en omdat de game wat knullig aanvoelt door het ontbreken van basisfunctionaliteiten als een tutorial, vooruitspoelknop, een efficiënte wereldkaart enzovoort. Gelukkig is de game wel goed speelbaar, maar met veel betere alternatieven op de PC en PlayStation 4 moet je wel een enorme fan zijn wil je dit aanschaffen. Anders ben je op andere platformen beter af. Wat dat betreft is deze handheldversie dus een gemiste kans, want een goede Farming Simulator had absoluut niet misstaan op de PlayStation Vita.

• Ontspannen
  • Lang speelbaar…

• …maar is in het begin heel erg saai