Andrew House, de CEO van Sony Computer Entertainment, heeft in een exclusief interview met The Guardian gesproken over het succes van de PS4. Hij vertelde dat men met de huidige generatie consoles moest opboksen tegen een hele hoop sceptici toen ze de PS4 gingen lanceren. Dit scepticisme kwam vooral voort uit het feit dat er een grote groep mensen was die ervan overtuigd waren dat consoles dood zouden zijn en dat smartphones en tablets de toekomst waren. Toen de PS4 aangekondigd werd zaten de tablets nog in de hypefase en beschouwde iedereen dit als de toekomst.
Nu zijn we in het jaar 2015 en deze sceptici lijken als sneeuw voor de zon te zijn verdwenen. De PS4 is een groot succes met al meer dan 30 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd en dat is verkocht op een hoger tempo dan de PS2 destijds. Hiermee is niet alleen aangetoond dat tablets in de huidige vorm allesbehalve geschikt zijn voor blockbuster games, maar ook dat er nog steeds een hele grote groep mensen is die een gaming console in huis willen hebben staan.
Hiermee is het vertrouwen van ontwikkelaars en uitgevers teruggekeerd en dit vertaalt zich uiteindelijk naar iets heel moois voor de gamer, aldus de CEO. Zo durven ontwikkelaars en uitgevers weer risico’s te nemen en nieuwe IP’s op de markt te brengen, wat toch de fundering is voor de industrie.
“With this generation, we launched against a background of considerable media scepticism about the role of consoles overall. People were saying that consoles were dead, and that mobiles and tablets were the only gaming platforms around. But what I see in the developer and publisher community is a sense of returned confidence. That translates into something great for the gamer, because if developers are feeling confident that there’s a fan-base that wants their content, then they will tend to take more creative risks. They will feel more comfortable about launching brand-new IP, which I think is the life-blood of the industry.”
Nu Sony nog (vita)
En hoe zot het met de games die tegenwoordig 200 euro kosten zo niet meer? (Destiny)
@17.142.159..xxx: Destiny was/is geen 200 euro.
@38.108.108..xxx: €140 met alle dlc… op de release dan natuurlijk.
Destiny is kk saai ik had m en geen reet aan gast al die hype over massice scalen en online is troep t zijn paar stukjes land met bijna zelfde level design t is geen ocarina of time style open world maar gewoon paar levels tegen gasten die betere gear dan jou krijgen
@85.144.29..xxx: destiny speel je samen met gasten of je moet alleen pvp spelen maar dat sucks anyway
de enige reden waarom mensen dachten dat tablets en mobieltjes de shit waren voor gaming was omdat blinde domme idioten allemaal riepen dat het zo zou zijn. de mensen die echt wat van gaming afwisten (de gamers) wisten en weten gewoon dat consoles altijd krachtiger dan mobieltjes en tablets zullen zijn. daarom kan je er grotere, leukere, mooiere en betere spellen op maken. plus dat het maken van games op console en pc aantrekkelijker is want als je het goed doet verdien je er zoveel meer mee dan sown flutspel dat puur op microtransacties draait. en omdat console games meer winst in te vinden is, (zelfs in console games die gratis zijn en puur op microtransacties draaien) zullen ze het ook op de consoles blijven maken. tot de dag dat tablets en mobieltjes net zo sterk worden als consoles (en dat is de dag dat ik seppuku pleeg) zullen consoles en pc blijven domineren in de gamemarkt.
je kan mobile games vergelijken met die visjes die meezwemmen en vastplakken aan grotere vissen.
@149.210.178.xxx: als je een game in je eentje kan spelen, moet dat deel ook leuk zijn in je eentje. het kan leuker zijn met meer, maar als je in je eentje kan spelen, moet dat te doen zijn. borderlands is hier een perfect voorbeeld voor. maar misschien is destiny in je eentje spelen saai omdat het aanvoelt als een soort verwaterde borderlands gameplay. en dat ie dus gewoon saai is omdat ie saai is en dat dat niet afhangt van het aantal spelers in je groep.
ik snap nog steeds niet waarom fanboys mensen aanvallen die destiny niet leuk vinden. als je het spel zo leuk vind, speel het dan ipv critici aan te vallen. het is trouwens ook ontworpen om verslavend te zijn. beetje een rotstreek. als er zoveel psychologie in het ontwerp gestoken is ipv het spel gewoon leuk te maken, ben je een varken als ontwikkelaar. ik ben blij dat bungie halo niet meer heeft. dat verdienen ze niet.
@Peter01: elk spel kan een verslavend effect hebben!!
@Friesnovski: idd maar de meeste spellen zijn niet ontworpen om ons te pakken op onze zwakte van gokken. destiny wel. google het maar. het is gewoon griezelig.
dat wil natuurlijk niet zeggen dat je er geen lol mee kan hebben. als je het leuk vind, ga je gang.
Een smartphone of tablet is ondergeschikt als game console vervanger simpelweg omdat de controls beperkt zijn. Tap/hold/swipe zijn de enige mogelijke interacties en dat is te weinig voor de games die wij nu spelen. Een game console heeft niet voor niets een controller met veel buttons…
is dit de reden waarom de bedeker/maker van de PlayStation VITA niet meer in zijn creatie gelooft omdat het op smartphones en tablets lijkt???
en PlayStation Mobile ook met smartphones en tablets werkt???