http://www.psx-sense.nl/images/file/img_56715fc071d6b.jpg

Andrew House, de CEO van Sony Computer Entertainment, heeft in een exclusief interview met The Guardian gesproken over het succes van de PS4. Hij vertelde dat men met de huidige generatie consoles moest opboksen tegen een hele hoop sceptici toen ze de PS4 gingen lanceren. Dit scepticisme kwam vooral voort uit het feit dat er een grote groep mensen was die ervan overtuigd waren dat consoles dood zouden zijn en dat smartphones en tablets de toekomst waren. Toen de PS4 aangekondigd werd zaten de tablets nog in de hypefase en beschouwde iedereen dit als de toekomst.

Nu zijn we in het jaar 2015 en deze sceptici lijken als sneeuw voor de zon te zijn verdwenen. De PS4 is een groot succes met al meer dan 30 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd en dat is verkocht op een hoger tempo dan de PS2 destijds. Hiermee is niet alleen aangetoond dat tablets in de huidige vorm allesbehalve geschikt zijn voor blockbuster games, maar ook dat er nog steeds een hele grote groep mensen is die een gaming console in huis willen hebben staan.

Hiermee is het vertrouwen van ontwikkelaars en uitgevers teruggekeerd en dit vertaalt zich uiteindelijk naar iets heel moois voor de gamer, aldus de CEO. Zo durven ontwikkelaars en uitgevers weer risico’s te nemen en nieuwe IP’s op de markt te brengen, wat toch de fundering is voor de industrie.

“With this generation, we launched against a background of considerable media scepticism about the role of consoles overall. People were saying that consoles were dead, and that mobiles and tablets were the only gaming platforms around. But what I see in the developer and publisher community is a sense of returned confidence. That translates into something great for the gamer, because if developers are feeling confident that there’s a fan-base that wants their content, then they will tend to take more creative risks. They will feel more comfortable about launching brand-new IP, which I think is the life-blood of the industry.”