In de doos van PlayStation VR zal je bij aanschaf in oktober allerlei producten vinden. Naast kabels en de virtual reality headset zal je ook nog een zwarte box aantreffen, welke niet echt een specifieke naam heeft gekregen. Men noemt dit zwarte kastje de ‘external processing unit’, maar wat doet deze nu eigenlijk?
Op de GDC heeft Sony hier meer duidelijkheid over gegeven richting Eurogamer. Zo stelde een vertegenwoordiger dat dit kastje geen extra GPU of CPU kracht levert. Ook zal het geen vorm van een upgrade voor de PlayStation 4 zijn en dit kastje is niet direct beschikbaar/benaderbaar voor ontwikkelaars.
Nu alle zaken die het kastje niet doen zijn uitgelicht, wat doet het dan wel? Het kastje zorgt onder andere voor de 3D audio processing van verschillende individuele objecten in games. Daarnaast zorgt dit kastje voor het sociale scherm. Doordat beelden heen en weer gestuurd worden zal er kwaliteitsverlies optreden, het kastje zorgt er ook voor dat alles geupscaled wordt, zodat je geen rare randjes en andere oneffenheden zult zien.
Het kastje verzorgt tevens de PlayStation 4 interface in de Cinematic modus van de VR-headset, welke bedoeld is voor het bekijken van Netflix en het spelen van non-VR games. Als laatste zorgt het kastje er nog voor dat audio en beeld signalen apart van elkaar naar de TV gestuurd worden. De informatie zal gecomprimeerd naar de processing unit gestuurd worden die het vervolgens gedecomprimeerd doorstuurt naar de TV. Deze innovatie is uniek en werd pas erg laat in de ontwikkeling aan de unit toegevoegd.
Waar het in het kort op neerkomt is dat dit kastje nodig is om het sociale scherm te verzorgen en tevens verzorgt het extra features, zoals 3D audio. Verder stelt deze ontwikkelaars in staat om andere beelden naar de TV te sturen. Hierdoor vertoont de televisie andere content dan hetgeen de persoon met de headset op ziet. Dit is bijvoorbeeld handig voor asymmetrische multiplayer games.
En natuurlijk doet het ook de dingen die we al wel wisten zoals reprojection…
Mooi verhaal, maar het is dan dus alsnog een extra computer 🙂 (G/C) PU, processing unit 😉 Wat ik ervan heb begrepen dat extra kastje voort uit het feit dat de hardware van de PS4 ondertussen is verouderd en Sony geen consessies wil maken in resolutie of ervaring. Het is ervoor om alles zonder stottering en tegelijk aan te sturen… Het is ook niet niks als je beseft dat alles High definition video en audio kwaliteit moet outputten en tegelijkertijd ook nog allemaal real-time bewegingen moeten tracken en weer verwerken in-game… Een extra scherm, extra audio output, extra controller (de helm zelf), allemaal extra informatieverwerking t.o.v. wat de PS4 stand-alone nu doet.
Dus eigenlijk als ik zonder VR Game op de TV en dit kastje ertussen heb zitten worden de beelden vanuit de ps4 gecomprimeerd naar dit kastje gestuurd en gaat het kastje het decomprimeren en upscalen en heb ik dus uiteindelijk minder kwaliteit beeld op mijn TV als dat ik dit kastje er niet tussen zou hebben?
Dat is precies wat er in dit artikel vertelt wordt. Komt er dus op neer dat als je zonder VR bril Gamed je beter dit kastje er tussen uit kunt halen. Ik stop dan dat kastje er liever helemaal niet tussen. Een beetje een End of line oplossing als je het mij vraagt.
Beter wachten op de ps5 met VR bril als het door ontwikkeld is want ik krijg zo het idee dat dit een product is waar ik zwaar teleurgesteld in ga zijn.
@JaHe: De ps4 alleen kan dit nooit doen ook al is die krachtig genoeg. De ps4 heeft enkel een hdmi output waar 1 soort beeld kan mee worden aangestuurd. Het externe toestel kan 2 verschillende beelden naar de VR en TV sturen.
@84.243.203.xxx:
Blablablaaa je zal vast helemaal gelijk hebben. En dat meen ik! Blijf jij lekker jaartje of 4 wachten op de ps5 met bril. Wat ik dan ook wel speel. En tot die tijd vermaak ik me prima met dit setje.
Even een vraagje.. misschien dom. Misschien ook niet. Ik ben dus van plan om een tritton katana 7.1 hdmi headset te kopen.. nu de vraag.. zou het verschil maken als je die tussen het kastje en de tv doet. Of tussen de ps4 en het kastje? Zou het überhaupt wel kunnen vraag ik me dan af
@84.243.203.xxx: Het zou maar zo kunnen dat voor normale games er een ‘pass-through’ functie is, dus 1 op 1 doorgave naar de tv. Kan me niet voorstellen dat Sony hier niet over heeft nagedacht.
Waarom zijn zoveel mensen al bij voorbaat zo cynisch hier? Als je skeptisch bent: wacht toch eerst eens tot het ding er is, lees reviews en gebruikservaringen en beslis dan of je de bril al dan niet gaat aanschaffen. Wat een gezeur zeg.
@Dj_Kramer: Goeie vraag, ik zou me eerst goed informeren of het inderdaad gaat werken i.c.m. de PS VR processing unit. Voor het 7.1 geluid is die headset denk ik overkill voor de PS VR, de processing unit heeft een 3D audio chip waarmee je met een normale stereo koptelefoon al ruimtelijk geluid kunt horen.
@92.69.230..xxx:
ehh neen. er wordt 1 Full hd beeld verstuurd. 960*1080p per oog. Dus de ps4 rendert het prima.
Wat verzorgt de ps4 geen framepacking?? Jezus wat slecht. Tijd voor een xbone.
Het is toch hopelijk niet zo dat er straks allemaal kabels of kastjes door de huiskamer slingeren? En is het al bekend hoe lang zo’n kabel wordt, wil wel relax op de bank zitten. Ik ben ook benieuwd wat de afstand tot de camera is om goed te moeten werken.
Aanschafprijs 459 euro voor de vr en de camera, en dan nog een ps4 erbij, dat is om mee te beginnen al een behoorlijke aanslag op de porto… Excl.games. Wat een uitdragerij allemaal lijkt me. Gran turismo wil je graag met stuur gaan spelen, dus dat komt er ook nog bij…
Wordt heel vet! Iedereen moet dit kopen!
@82.72.19..xxx: geen ps4 hebben is zoooo 2012! De meeste hebben die kosten al een tijdje geleden gemaakt.
@82.72.19..xxx: zo kan je over elke hmd zeiken, koop er nou maar 1 dan hebben ze een goede reden om de techniek verder te ontwikkelen.
word een dikke vetpot zo alles bij elkaar