In de doos van PlayStation VR zal je bij aanschaf in oktober allerlei producten vinden. Naast kabels en de virtual reality headset zal je ook nog een zwarte box aantreffen, welke niet echt een specifieke naam heeft gekregen. Men noemt dit zwarte kastje de ‘external processing unit’, maar wat doet deze nu eigenlijk?

Op de GDC heeft Sony hier meer duidelijkheid over gegeven richting Eurogamer. Zo stelde een vertegenwoordiger dat dit kastje geen extra GPU of CPU kracht levert. Ook zal het geen vorm van een upgrade voor de PlayStation 4 zijn en dit kastje is niet direct beschikbaar/benaderbaar voor ontwikkelaars.

Nu alle zaken die het kastje niet doen zijn uitgelicht, wat doet het dan wel? Het kastje zorgt onder andere voor de 3D audio processing van verschillende individuele objecten in games. Daarnaast zorgt dit kastje voor het sociale scherm. Doordat beelden heen en weer gestuurd worden zal er kwaliteitsverlies optreden, het kastje zorgt er ook voor dat alles geupscaled wordt, zodat je geen rare randjes en andere oneffenheden zult zien.

Het kastje verzorgt tevens de PlayStation 4 interface in de Cinematic modus van de VR-headset, welke bedoeld is voor het bekijken van Netflix en het spelen van non-VR games. Als laatste zorgt het kastje er nog voor dat audio en beeld signalen apart van elkaar naar de TV gestuurd worden. De informatie zal gecomprimeerd naar de processing unit gestuurd worden die het vervolgens gedecomprimeerd doorstuurt naar de TV. Deze innovatie is uniek en werd pas erg laat in de ontwikkeling aan de unit toegevoegd.

Waar het in het kort op neerkomt is dat dit kastje nodig is om het sociale scherm te verzorgen en tevens verzorgt het extra features, zoals 3D audio. Verder stelt deze ontwikkelaars in staat om andere beelden naar de TV te sturen. Hierdoor vertoont de televisie andere content dan hetgeen de persoon met de headset op ziet. Dit is bijvoorbeeld handig voor asymmetrische multiplayer games.