Special: PlayStation VR – Zijn korte games de standaard? – PlayStation VR zal op 13 oktober verschijnen en tegelijkertijd met de virtual reality headset verschijnen er natuurlijk diverse games. Veel van die games hebben we of eerder of onlangs op de E3 gespeeld en die gaan we natuurlijk behandelen in aankomende hands-on previews. Dat PlayStation VR niet zomaar een kleine uitbreiding is, dat is inmiddels wel duidelijk. Veel ontwikkelaars zijn er immers mee bezig en dat betekent dat we nog een hoop moois in het vooruitzicht hebben. Er is echter toch een punt wat ons wat zorgen baart en dat is de prijs/speelduur verhouding.
Uitgebreide mogelijkheden
Het spelen van games met PlayStation VR is absoluut een genot. Het interactieve element van games stijgt naar nieuwe hoogtes doordat je veel intensiever bezig bent met de ervaring. Dit varieert natuurlijk enigszins per game, maar dat de weg open ligt voor creatieve toepassingen mag wel duidelijk zijn. De PlayStation Move is hier natuurlijk een goed voorbeeld van. Het enigszins gefaalde bewegingselement voor de PlayStation 3 krijgt met PlayStation VR ineens compleet nieuwe mogelijkheden die de controller echt recht lijken te doen.
Diverse games maken gebruik van de Move controller, zo hebben we de Final Fantasy XV VR Experience, Batman VR, Farpoint, The London Heist en ga zo maar door. Ook zijn er games die je gewoon met een controller speelt en weer andere games gebruiken zelfs twee Move controllers. Door de brede mogelijkheden qua besturing lijken de PlayStation VR games meer opties te kunnen bieden dan uitsluitend een console met een DualShock 4 controller. Natuurlijk is dat afhankelijk van de ontwikkelaar en de beoogde doelstelling, maar dat er volop mogelijkheden zijn staat buiten kijf.
Hoge kosten?
Ontwikkelaars maken hier dan ook gretig gebruik van, maar de indruk die we krijgen is dat het ontwikkelen van VR-games duurder is dan de gebruikelijke games. Dat is op zich vrij gemakkelijk te verklaren, je hebt immers meer technologische snufjes nodig en ook is het creëren van een wereld een stuk complexer. Deze moet immers direct reageren op jouw bewegingen, zodat je je gevoelsmatig ook daadwerkelijk in een virtuele omgeving bevindt. Het enthousiasme onder ontwikkelaars is daar, onder de consumenten bestaat nog wat scepsis, maar dat zal weggenomen worden zodra de demopods overal opduiken.
Iets wat echter een beetje onder de radar doorvliegt zijn mogelijke beperkingen waar ontwikkelaars mee te maken hebben. Doordat de ontwikkeling van VR-games toch enigszins andere koek is dan een gewone game ontwikkelen, kregen we de afgelopen E3 heel erg de indruk dat ontwikkelaars vooral bezig zijn met het maken van goede ervaringen en mooie werelden. Wat men over het hoofd lijkt te zien is de speelduur van dergelijke games. Nu is VR niet iets wat je acht uur lang zal gebruiken, want dan zal ook de gamer die veel kan hebben helemaal tureluurs worden, maar dat betekent niet dat het een vrijbrief is voor korte games.
Korte games lijken de standaard
Zoals al aangegeven hebben we op de E3 diverse VR-games kunnen proberen en logischerwijs vroegen we aan de ontwikkelaars hoe lang de games in kwestie zouden zijn. Opvallend hierbij was dat veel ontwikkelaars hier niet direct concreet antwoord op wilde geven en al helemaal niet op vragen over de prijs van de individuele games. Toch heb ik hier en daar wat informatie kunnen lospeuteren en daaruit blijkt enigszins dat korte games de standaard lijken te zijn voor een VR ervaring.
Om een idee te geven, de Batman VR game zal rond de twee uur in beslag nemen. Dat is natuurlijk niet echt heel lang. Hetzelfde geldt voor VR Worlds, wat bestaat uit een selectie van wat kleine games die je meer ter demonstratie zult gebruiken dan dat je het vaak opnieuw zal spelen. Zo is The London Heist in amper een half uur uit te spelen. In hetzelfde pakket zit The Deep, waarin je ronddobbert in een kooi terwijl haaien je van dichtbij komen bekijken. Of er enige gameplay elementen aan vast zitten is niet geheel duidelijk, maar heel uitgebreid zal de game niet zijn. Hetzelfde geldt voor Until Dawn: Rush of Blood dat je na één keer spelen ook wel gezien hebt.
Zo kunnen we natuurlijk lang doorgaan, maar de bottom line is dat de gemiddelde VR-game niet bijster lang is en dat wordt weerspiegeld door het prijskaartje. Een simpele puzzel of actie game als Tumble en Super Stardust kosten €9.99 tot €19.99 en daarmee weet je enigszins dat je veel gameplay krijgt. Dit zijn echter bestaande games en het is in dat kader natuurlijk even aankijken in hoeverre de VR-ervaring echt de moeite waard is. Batman VR daarentegen is een weergaloos stukje software, maar als dat richting de €30 (geen bevestiging) gaat kosten, dan is dat natuurlijk wel vrij fors voor slechts twee uur spelen.
Farpoint is in dat opzicht een wat langere game en hetzelfde geldt vooral voor RIGS: Mechanized Combat League, welke deels op eSports is gericht. Dit is een multiplayer game pur sang en dat is natuurlijk oneindig speelbaar. Daar is het prijskaartje van €59.99 dan ook naar. Aan de andere kant staan hier titels als Robinson: The Journey en Final Fantasy XV VR Experience tegenover die dan weer aanzienlijk korter zijn. Sterker nog, die laatstgenoemde is meer een experimentele extra dan dat het echt een volwaardige game is.
Dat klinkt niet best, maar…
Het is logisch om te veronderstellen dat PlayStation VR het voor nu vooral van de kortere games moet hebben. Op termijn zal hier ongetwijfeld verandering in gaan komen, want er zijn ook zeker titels op te noemen die wel een meer ‘degelijke’ speelduur hebben. RIGS is er daar eentje van, maar wat denk je van Driveclub VR, misschien Gran Turismo Sport of Resident Evil VII die ook volledig in VR speelbaar is? Het is uiteenlopend, maar dat neemt niet weg dat een leeuwendeel van de VR-games vooralsnog meer als tussendoortjes aanvoelen.
Natuurlijk, de VR-headset moet nog uitkomen. Het is compleet nieuw en ontwikkelaars zijn nog niet zo gek lang bezig met het ontwikkelen van titels voor dit nieuwe platform. Op termijn gaan we hopelijk echt lange en grote VR-ervaringen zien, maar vooralsnog zijn veel games aan de korte kant. Dat moet je vooral niet weerhouden om een pre-order te plaatsen, want de ervaring op zichzelf is werkelijk fantastisch. Wel moet je er rekening mee houden en per game individueel gaan we er later dit jaar in de reviews op terugkomen. Hierin zal je tevens lezen of de prijs/speelduur verhouding voldoende is.
We gaven aan het begin van dit artikel aan dat de speelduur ons enigszins zorgen baart en die blijven bestaan. We hebben immers vaker gezien dat Sony hoog van de toren blaast met nieuwe technieken om het vervolgens in een diep zwart gat te laten vallen. Denk aan de Eye Toy, PlayStation Move, maar ook 3D. Nu is PlayStation VR net even wat anders doordat het zoveel meer is dan een extra voor de huidige game ervaring, maar desalniettemin is het vooral hopen dat de zorgen ongegrond blijken bij of na de release. En antwoord daarop geven kunnen we pas zodra de virtual reality headset in de winkels ligt.
PS VR. Een leuke gadget.
Probleem van vr is nu nog dat je niet normaal kan rondlopen, als je zelf zit en in game aan het lopen bent word je misselijk. Bij pu.nl werd wouter ook misselijk bij het spelen van re7. Vr moet het echt hebben van de race en sim games, daar is vr makkelijk in te implementeren. Een volwaardige open world game maken kost een fortuin terwijl de markt klein is.
@192.99.1..xxx: mee eens, en voor iets wat een gadget is, vind ik hem iets te duur. maar als mensen er lol mee hebben en voor korte vr spelletjes zoveel voor een headset willen betalen, moeten ze dat gewoon doen als ze willen. ik houd niemand tegen. ik hoop alleen niet dat mainstream games hun focus kwijtraken omdat er vr gedoe in zit.
3D gaming moest het ook worden, maar dat is geflopt. Ik werd er flink misselijk van. Ook films kijk ik liever niet meer in 3D. Ben benieuwd wat VR doet. Moet je als gamer natuurlijk wel gewoon hebben 😉
@Peter01: persoonlijkt vr mij echt wel vet, maar ik ga niet zomaar 400 euro betalen terwijl er alleen maar kleine games en ervaringen erop uit komen. Sowieso hebben de huidige generatie brillen z’n tekort komingen.
Denk ook dat het nog een hele tijd gaat duren ( of het ooit gaat gebeuren?) dat er big AAA games komen voor virtual reality, games maken is duur en je spreekt met je game maar een hele kleine markt aan. Pas als vr mainstream word ( als dat dus ooit gebeurd?) zullen de triple a games komen. Ik denk niet dat develepers zomaar de tv/monitor achter zich laten.
met de VR gaat je zeker geen 4&5 uur achter elkaar spelen want dan denk ik dat je nog een paar uurtje kunt door brengen in het ziekenhuis .
ik ga dit toestel kopen maar ben er ook zeker van dat dit niet mijn ps4 gaat vervangen om game s te blijven spelen voor mij is het gewoon de ervaring er mee daar ben ik al blij mee. en ja voor mij hoef ik geen game te hebben op de VR die 20 uur duurt .
Gaan we nu die nieuwe PS4 nodig hebben voor VR, want zoja, dan mogen ze het houden van mij.
Ik ben echt wel geïnteresseerd in VR, maar ik wil echt niet moeten upgraden naar die PS4,5.
Ik denk dat de ontwikkelkosten voornamelijk in het betere personeel zitten die ze nodig hebben. Het is meer zeldzame kennis waar nu ineens enorme vraag naar is. De werelden op zich hoeven niet uitgebreider. Een wereld is een wereld. hoe je die bekijkt heeft denk ik.niet zoveel invloed op de.kosten.
Res 7 misselijkheid is idd wijdverspreid. van Engadget tot pu. niemand hield zijn lunch binnen na een paar minuten. Dat is denk ik (en hoop.ik) te wijten aan dat het een alpha versie is. Ik ervaar met de gearvr helemaal geen misselijkheid. ook niet als ik daar loop terwijl ik zit. Lijkt me een software issue en vooral HEEL kwalijk dat ze dit willens en wetens hebben laten zien.
De lengte van de games.. zal.ook te maken hebben met het feit dat de AAA studios ineens zagen dat het toch wel enorm verkocht zal worden en ook snel wat games willen publiceren om voet aan de grond te krijgen in de nieuwe manier van gamen. Ik blijf overtuigd dat dit de nieuwe gaming standaard wordt.
my 2 pounds.
vr foute boel epic fail en slecht voor je brein en jimke jij koopt volgens mij alles omdat je een lui lekker leven hebt want zie je op alles reageren
@Progressive-T: nee je kunt het ook spelen met de gewone ps4
@77.251.122..xxx: daar moet ik je gelijk in geven 😉
@jimke1: Hoe lang je speelt ligt natuurlijk aan je zelf. Vind niet dat de games hierdoor korter moeten zijn.
Mag hopen dat RE7 12+ in beslag gaat nemen, en geen 4 tot 6 uur.
Ik weet het nog niet met vr
Ik wacht af hoe het uitpakt
Ik laat de PS VR aan mij voorbij gaan… gaat het niet redden denk ik
De misselijkheid bij de RE7-demo kwam niet doordat je zelf stilzit, maar in de game beweegt. Dit kwam omdat Capcom de compleet onbegrijpelijke fout had gemaakt dat je gewoon met de linkerpook van de controller de camera kon besturen. Dit kan gewoon niet in VR, omdat je dan misselijk wordt.
@82.74.151..xxx: helemaal mee eens. ik wilde het alleen niet zeggen (alhoewel ik het niet zo mooi had kunnen verwoorden) omdat ik dan verbaal aan stukken gescheurd word door fanboys.
Men moet toch ergens beginnen en wacht wel af als de eerste games uitkomen en of ik de vraagprijs er voor over heb.
Starwars komt in ieder geval met een gratis flight sim, waar ik erg naar uit kijk en er zijn al zoveel meer mogelijkheden in ontwikkeling voor VR, van virtuele museum bezoeken tot flight’s door de ruimte om de aarde eens van uit een ander perspectief te zien en natuurlijk films, Resident Evil is daar een voorbeeld van.
Ik heb er nog niets van gehoord, maar een game als Rollercoaster Tycoon zou een game zijn die helemaal in de VR wereld zou passen.
Ik wordt misselijk van VR.
@thesame1: Ik word* misselijk van VR.
OT: Ik word ook misselijk van VR. xD
@thesame1: @62.194.152..xxx: hoe weten jullie dat?
@84.241.194..xxx:
Er zijn mensen die al ervaringen hebben met bv een Oculus. Collega van mij heeft ook zo’n ding 20 minuten op gehad en is vrijwel de hele tijd misselijk geweest. Men zegt dat het een kwestie van wennen en doorbijten is en dat de misselijkheid verdwijnt maar wie gaat dat doen?
@Progressive-T: Nee voor de duizendste keer misschien een het nieuws lezen….
@Ruft Eend: veel mensen hebben ervaring met zo’n Samsung gear vr of zelfs zo’n goedkoper ding waarop ze zeggen dat ze misselijk worden. Ook hebben veel nog een dev kit opgehad. Dit is allemaal niet te vergelijken met de psvr en een spel die af is. Ik vind dat deze mensen het eerst moeten proberen ipv gelijk te roepen dat ze er misselijk van worden.
@coristus:
Grote fout bij RES7 is dat de game de speler toe laat om de rechter stick te gebruiken om rond te kijken. Veel mensen zijn dat gewend en deden dat dus ook met PSVR op hun hoofd. Ik denk de grootste problemen van de motion sickness juist komt omdat mensen dat deden ipv. hun hoofd gewoon te draaien.
Ze moeten die functionaliteit in de uiteindelijke versie gewoon uitschakelen als men VR gebruikt.
@77.251.122..xxx:
Oja? Is dat al uitgebreid bewezen dat het slecht voor je is? Waar zijn de onderzoeksresultaten terug te lezen?
@Peter01:
*scheur, scheur* 🙂
Magoe, er zijn zat AAA games die VR gaan ondersteunen. Gran Turismo, WRC 6, Project Cars, om maar even een paar race games te noemen! 🙂
@77.251.122..xxx: Of hij heeft een goede baan of werkt hard. 😉 😛
@Aenea: Alles is slecht voor je als je het teveel doet maar dat is hetzelfde met TV kijken.
@84.241.197.xxx:
Uiteraard, mensen moeten het zelf proberen. Op het moment dat er interessante games voor de VR uit gaan komen wil ik het eerst zelf proberen en dan merk ik het wel of ik er misselijk van wordt of niet.
@Flaming_Kaiser:
Ja maar hij claimt “foute boel, epic fail en slecht voor je brein”, wel heel knap om dat te beweren!
@Aenea:
Heeft Rigs niet precies diezelfde mogelijkheid? Richten met je hoofd maar besturing als een normale shooter. Daar is het geen probleem. Ik ben er van overtuigd dat het aan de software ligt. De producer van de mars experience heeft ook verteld dat iets eenvoudigs als de plaats van de horizon mensen al helemaal ziek kan maken. Er moet gewoon aandacht aan besteed worden en veel beta test werk.
@77.251.122..xxx:
Ik lees toevallig veel wetenschappelijke onderzoeken hierover, recente. En er is geen enkele grond voor de dingen die jij beweert. (dat betekent dus in jouw nederlands: Bullshit)
@jimke1: Je PS4 vervangen? Het is gewoon een vervanging van de TV, het is niet een console opzich ofzo.
@Ruft Eend: Ik ga dat doen. Ik ga echt niet een technologische revolutie missen omdat het een beetje oncomfortabel is op het begin!
@Ruft Eend:
Ik werd in het begin ook misselijk maar dit zakte na ongeveer 1 minuut weg.
Bij een vriend van mij was het omgekeerd. We speelden beiden RIGS.
Ik raad je toch aan om hem uitvoerig te testen voordat je hem aanschaft.
Dat ga ik ieder geval wel doen…..
Mijn pre-order staat al wel een tijdje uit en blijft voorlopig staan.
Overigens vind ik dat dit ook niet geschikt is om uren te spelen….
Maar ja wat kan ik zeggen…. Ik heb een zwak voor nieuwe technologie…
@coristus:
Nee, je begrijpt me juist verkeerd.
RES7 geeft je 2 mogelijkheden om rond te kijken, of met je hoofd, of met de controller. Mensen zijn nogal gewend om de controller te gebruiken, proberen het en het werkt en worden dan misselijk omdat jijzelf stil zit terwijl het beeld aangeeft dat je beweegt. Als je gewoon je hoofd gebruikt heb je dat effect (zoals in RIGS) dus niet…
Ze moeten gewoon voor VR de mogelijkheid om met controller rond te kijken uit zetten!
En ja, ik denk ook dat misschien de framerate ook af en toe dropped en dat zal ook niet bepaald helpen…
@Aenea:
ah idd yup. ik begreep het verkeerd.
ot. als er hier ook maar iemand.is die GEEN GOT volgt… shame on you.
Sony zegt: PS Move gaat het helemaal worden = epic fail
Sony zegt: 3D gaming gaat het helemaal worden = epic fail
Sony zegt: VR gaming gaat het helemaal worden = vul zelf maar in …
VR is leuke gadget maar gaat het niet worden, VR gaat ps4 consoles slopen en gedonder geven met FW updates! Veel succes verder, en deze reactie in gedachten houden over paar mnd denken hier aantal mensen wel aan terug …
@Aenea: En ja, ik denk ook dat misschien de framerate ook af en toe dropped en dat zal ook niet bepaald helpen…
————–
praat geen onzin man! Sony heeft juist als eis dat VR games de 60FPS moeten hebben ten aller tijden, framedrops zijn uit den boze voor VR anders mag een DEV er geen games voor maken, leer je feiten!
Menselijk brein is niet in staat om VR op deze manier te verwerken, waarom denk je dat er mensen ziek van worden, draaierig en overgeven, leuke gadget hoor lol
@coristus: GOT? Halve wereld volgt wel een GOT maar dan met een D op het eind :p MM
@37.187.129..xxx:
Niet zo negatief!
Is wel de 1e keer dat andere bedrijven er net zo over denken als Sony hoor! En ik vind Moves, 3D TVs en VR toch wel heeeeeel erg verschillend!
Moves waren leuk maar gewoon niet in elk spel te gebruiken en men moest speciaal iets voor die Moves maken wat dan ook echt specifiek voor de PS3 moest zijn. Met PSVR moet men er ook wel spellen voor maken, maar spellen zijn aan te passen ervoor (denk Project Cars, No Man’s Sky (niet bekend of dat zo is, maar kan iig.), Gran Turismo, WRC 6, etc., etc.), daarnaast kunnen bedenkers hun spellen ook uitbrengen voor de Rift of the Vive voor Windows (en waarschijnlijk in toekomst voor de Xbox Scorpio). Daarnaast komen er dit jaar alleen al 50 games uit voor PSVR en zijn er nog 100en meer in ontwikkeling. Die 50 games alleen al is al meer ondersteuning dan de Moves ooit gehad hebben!
3D TVs, mja, heb dat zelf nooit wat gevonden en vond het ook niet zo nodig. Leuk idee, maar om voor de hele weinige content nou speciaal een andere TV aan te schaffen, neuh.
Daarnaast beweer je dat het de PS4 gaat verpesten? Dat is bangmakerij, ook al zouden er enkele firmware versies moeten komen met wijzigingen speciaal voor PSVR dan nog, wat maakt dat nou uit? De PS3 had onwijs vaak updates in het verleden, bij de PS4 valt dat tegenwoordig best mee, geloof we 4 updates hebben gehad in 1 jaar tijd!
Verder denk ik eerlijk gezegd ook niet dat er nou zo veel ontzettend veranderd hoeft te worden voor de PSVR in de firmware. Voor de games is het gewoon een accessoire net als een controller of een stuurtje is. Voor het weergeven van de hele UI, tja, daarvoor dan wel ja, maar daar krijgen we begin October een nieuwe firmware voor denk en mochten er hele ernstige bugs in zitten zo rond de 15e October nog 1. Meer verwacht ik niet.
Mark my words!
Enneuh, wat ga jij dan doen? Blijf je gamen op de PS4 ondanks alles, stap je over op de Xbox die elke week wel een update schijnt te hebben tegenwoordig en die ook VR gaan doen of ga je op Windows verder die ook wel vaak geupdate wil worden????
@104.232.3.xxx:
Hai, mijn naam is Lisa en dus geen man!
Anyways, praat jij toch alsjeblieft geen onzin! de RE7 versie die op E3 was HAD LAST VAN FRAMEDROPS! Ga maar es ff googlen op DigitalFoundry en RE7…
Maar inderdaad, Sony gaat geen goedkeuring geven voor games die framedrops hebben in de UITEINDELIJKE versies want dat kan inderdaad dus niet VANWEGE het misselijkmakende effect.
Want waarom denk je dat dat zo is hmm? Als wat jij zegt correct is dat het aan het menselijk brein ligt, yadayada dan hoeft Sony toch niet zo’n beperking op te leggen? Want wat maakt het dan nog uit of het onstabiele framerate heeft, je brein kan het toch niet verwerken dus misselijk worden we toch wel!
Ga jij je nou maar es lekker verdiepen in VR, watvoor dingen mensen motion sickness kan geven ermee en over de RE7 alpha versie op de E3.
Dus niet zo hoog van de toren blazen jij en gewoon een beetje rustig aan doen, ok?
@Flaming_Kaiser:
Je kan dat ook gewòòn zeggen…
Ik had er nog geen info over gevonden en daarom stelde ik hier de vraag.
Met jouw onbeleefd snertantwoord ben ik niet gediend.
Ik vind het een leuke gadget, maar voor even… en daarvoor is ie toch echt te duur… Ik zie mijzelf sowieso geen uren durende sessies spelen met een helm op m’n kop en snoeren overal. Hou het voorlopig lekker bij gamen op een scherm en dan zien we over een paar jaar wel wat het is geworden, kan ik er altijd nog een kopen 😉
Af en toe lijkt het verstandelijke niveau van degenen die reageren wel heel erg laag, gezien de manier van reageren en de gebruikte woorden, zodat je eigenlijk al direct twijfels krijgt over de rest van de inhoud. Dit moest me even van het hart. De anderen dank ik voor hun waardevolle en gepaste inbreng.
Ik vergelijk VR vooral met een thema park als Universal Studios Orlando. Veel 4D/5D attracties die allemaal levensecht over komen en waar je de meest heftige dingen virtueel meemaakt. Na 4 minuten ben je blij weer even uit de attractie te zijn maar die 4 minuten waren wel super vet.
Weet een VR zich goed aan rust te houden dan kan de belevenis volgens mij best langer duren. Ook hoeven de games niet kort te zijn maar kan je er voor kiezen om steeds een stukje verder te spelen.
@192.99.1..xxx: Van korte duur….