PS-vita

Het heeft lang mogen duren tot de PS Vita gehackt werd, maar het is nu dan toch gebeurd. Dit in tegenstelling tot de PSP die al vrij snel na de release gekraakt werd voor SNES en NES emulatoren. De PS Vita was altijd erg interessant voor hackers om te kraken, maar sinds 2011 is er niemand geweest die hier volledig in slaagde. Wel zijn er in de loop der jaren enkele exploits gevonden, maar deze bleken te beperkt om daadwerkelijk wat mee te kunnen.

Tot vandaag, want Team Molecule, zoals ze zichzelf noemen, heeft een nieuwe exploit vrijgegeven die de PS Vita volledig unlocked en alle rekenkracht beschikbaar stelt aan homebrew ontwikkelaars. De exploit gaat door het leven onder de naam HENkaku en is behoorlijk simpel om te installeren. Het enige wat men hoeft te doen is de PS Vita geüpdatet hebben naar firmware 3.60 en een speciale website bezoeken via de browser. Deze website zorgt er vervolgens voor dat de systeemsoftware uit sandbox-modus gaat en dat gebruikers alle bestanden kunnen benaderen via een FTP-server.

Via deze FTP-server is het vervolgens mogelijk bestanden en homebrew-packages te transfereren naar de PS Vita om deze vervolgens te kunnen gebruiken. De PlayStation Vita is niet het enige hardware-product van Sony die de exploit ondersteunt, ook de PlayStation TV micro-console is vatbaar voor de exploit. Hiermee is het voor hackers ook mogelijk de whitelist aan te passen van de micro-console, zodat alle PS Vita games er op zullen werken, ongeacht of deze nu ondersteunt wordt door Sony of niet.

Verder zijn er al applicaties gemaakt die ontwikkelaars homebrew laten maken en apps die de PS Vita kunnen overclocken. Dit zorgt ervoor dat inmiddels al de eerste homebrew beschikbaar is, waaronder een SNES emulator en een PS Vita Port van de klassieker Doom.

jpg

Momenteel is het aanbod aan homebrew nog wat mager, maar gezien het feit dat HENkaku nu is vrijgegeven zal dit in rap tempo gaan veranderen. Het team die de exploit heeft vrijgegeven meldt dat er een mogelijkheid bestaat dat men ongeautoriseerde gekopieerde games op de PS Vita kan gaan spelen met deze exploit. Dit opent dus ook de deuren voor piraterij en alhoewel het team zelf geen applicatie heeft geschreven die dit mogelijk maakt, staan anderen er natuurlijk wel vrij in om dit te gaan doen.

De exploit zorgt er echter niet voor dat het DRM-systeem uitgeschakeld wordt noch dat je games kunt decrypten, vooralsnog is piraterij dus nog niet mogelijk.

“It does not let you install or run Vita ‘backups’, warez, or any pirated content,” says developer Yifan Lu. “It does not disable any DRM features. It does not let you decrypt encrypted games. Here’s my stance on this: I do not care one way or the other about piracy. I do not judge people who do pirate. I will not act as the police for pirates. However, I will personally not write any tools that aid in piracy. It is my choice just as it is the pirate’s choice to steal content.”