metrico_marketing_assets-1024x587

Review: Metrico+: Twee jaar geleden kwam Metrico uit voor de PlayStation Vita. De game werd over het algemeen goed ontvangen, maar het had wel een paar minpuntjes die de ervaring in de weg zaten. Digital Dreams hoopt deze foutjes met de PlayStation 4-versie weg te werken. Tevens heeft de ontwikkelaar met Metrico+ nieuwe levels toegevoegd en zijn de graphics onder handen genomen. Het lijkt er dus op dat er niets in de weg staat om een succes te maken van de nieuwe versie van de puzzelgame.

Vreemde combinatie

Als je aan grafieken en diagrammen denkt, associeer je dat niet snel met plezier. Toch is dit het thema in Metrico+. Sterker nog, de gehele wereld van de puzzelgame bestaat uit infographics die constant in beweging zijn en jij moet hier doorheen zien te komen. Dit doe je door gebruik te maken van je bewegingen. De diverse grafieken en dergelijke reageren namelijk op wat jij doet. Loop je naar rechts, dan kan er bijvoorbeeld een diagram ook naar rechts bewegen. Andere infographics reageren weer op sprongen die je maakt of als je naar beneden valt. Het is dus zaak om goed op te letten hoe de omgeving op acties van jou reageert en hier op te anticiperen. Is dat leuk? Jazeker, dat is heel leuk.

metrico-portada

Meer en meer

Het concept zelf is al erg leuk, maar wat Metrico+ zo goed maakt is dat er heel veel variatie is. Het is namelijk niet zo dat elke grafiek die er hetzelfde uitziet ook dezelfde eigenschappen heeft. De ene keer reageren ze op springen en de andere keer als je bijvoorbeeld doodgaat. Je kunt dus nooit meteen anticiperen als je in een nieuw level komt. Naarmate je vordert, krijg je ook als speler meer mogelijkheden, waaronder het kunnen schieten van projectielen. Deze brengen meteen weer een heleboel nieuwe puzzels met zich mee en je krijgt dus nog meer variatie voor je kiezen. Voor velen van deze ligt het antwoord ook niet voor de hand en moet je steeds vaker ‘out of the box’ denken. Maar als je de puzzel eenmaal oplost, dan is de voldoening heel erg groot.

Slecht wordt goed

Eén van de minpunten van de PlayStation Vita-versie van Metrico, was dat het spel zoveel mogelijk gebruik wilde maken van alle features van de handheld. Dit zorgde er voor dat je af en toe vingers tekort kwam en dat zorgde weer voor de nodige frustratie. Voor de PS4-versie is dit totaal achterwege gelaten. Ook het touchpad op de DualShock 4 en de lightbar worden niet gebruikt. Alles wordt netjes aan de actieknoppen toebedeeld en dit maakt het geheel beter bestuurbaar dan zijn voorganger. Het zorgt tevens voor een veel meer gestroomlijnde ervaring en dat komt het spel dan ook zeker ten goede.

017_Metrico_screenshot

Meer en mooier?

Een ander punt wat volgens de ontwikkelaar is verbeterd, zijn de graphics. Nu zijn deze wel aangepast voor het grotere scherm, maar eigenlijk is buiten dat niet heel veel op het eerste gezicht veranderd. De stijl is nog steeds heel erg tof en zorgt er voor dat de game een geheel eigen identiteit heeft, maar we zien niet echt grote verschillen ten opzichte van de PlayStation Vita-versie. De game lijdt daar echter niet onder. Het is juist een goede zaak dat er niet al teveel is veranderd, want de simplistische stijl heeft helemaal geen grote verbeteringen nodig. Wat wel welkom is, zijn de nieuwe levels die zijn toegevoegd, zodat je langer kan genieten van deze game en dat is natuurlijk alleen maar goed.

Gefopt!

Helaas is er wel iets aan te merken op Metrico+. Na een level krijg je twee deuren te zien en kun je kiezen welke je gebruikt om verder te komen. Je krijgt hier het idee dat de keuze die je hier maakt gevolgen heeft voor de levels die je speelt of dat er een groot verhaal achter de game zit waar jij zo invloed op uitoefent. Alleen is dit niet het geval. Het maakt helemaal niet uit welke deur je kiest. De game geeft de speler hier vals het gevoel van dat ze invloed op de game kunnen uitoefenen en dat is toch wel een domper. Als ik ook echt wil gaan muggenziften, dan kan ik ook de lengte van de speelduur erbij halen. De puzzelgame is binnen 8 uur uit te spelen. We hadden graag nog veel langer door willen spelen, maar het spel kost maar 13,99 euro, dus je mag eigenlijk ook niet meer verwachten.

Eigenlijk kan ik heel kort zijn over Metrico+: het is een hele bijzondere, maar vooral erg sterke puzzelgame. Het vreemde concept komt zeer goed uit de verf en brengt heel veel variatie met zich mee. Dat je tijdens je avontuur meer mogelijkheden krijgt, zorgt er alleen maar voor dat er nog meer verschillende puzzels worden toegevoegd en dat je nog meer je grijze massa aan het werk moet zetten. Ook is het vet dat je soms 'out of the box' moet denken om verder te komen. Dit vraagt veel denkwerk, maar de voldoening is des te groter. Het enige wat jammer is, is dat Metrico+ je een vals gevoel van keuze geeft. Dit had de ontwikkelaar beter achterwege kunnen laten.

• Puzzels forceren je 'out of the box' te denken
  • Geheel eigen visuele stijl
  • Veel variatie in puzzels