Gespeeld: Metrico – Een tijdje terug waren we voor het eerst op Indievelopment en we zagen daar een hoop interessante en toffe titels waarvan er een aantal volgens onze mening echt richting dé PlayStation moeten komen. Naast vele PC titels was er ook een game speelbaar die we vanuit onze ooghoek al een beetje aan het volgen waren. Het gaat hier om Metrico die vanaf het eerste moment op onze radar is verschenen en na de eerste speelsessie zijn we alleen maar nog enthousiaster geworden.

Infografische puzzelgame

Metrico is afkomstig van Digital Dreams wat een Nederlandse onafhankelijke studio is die is opgestart door Thijmen Bink, Roy van de Mortel en Geert Nellen. Het is niet hun eerste game, maar wel de eerste die naar de PlayStation Vita komt. De naam van deze game zegt eigenlijk meteen wat over de stijl ervan. Je kunt het een infografische sidescrolling puzzelgame noemen die je vaak in de maling zal nemen. Het bevat namelijk puzzels die je niet meteen door zult hebben, maar waarbij je echt de oplossing moet gaan zoeken en ontdekken. Er komt inzicht en geduld bij kijken, maar aan de andere kant is de oplossing veelal best logisch.

Klinkt wat wazig als je het zo leest, maar dit is van wat we hebben gespeeld één van de sterke kanten van Metrico. In de demo die we speelden konden we kiezen tussen een mannelijk en vrouwelijk personage. Ogenschijnlijk bevat de game niet echt een verhaal, maar dat is ook geen speerpunt van de game. Het draait om de sfeer, stijl en de puzzels. Toen we net begonnen was er een leeg, wit en kaal level voor ons. Vervolgens liepen we van links naar rechts en op dat moment verscheen de stijl van de game langzaamaan in beeld. Een grafiek dook op gevolgd door een kubus waar we overheen konden springen.

Infomorphing

Het begon allemaal simpel, maar zodra we verder gingen werden de puzzels steeds meer ingewikkeld en kwam er meer variatie in. Het toffe aan de puzzels is dat je als speler invloed uitoefent op de levels zelf. Ren je naar rechts dan wordt een balk groter en spring je vervolgens terug dan krimpt deze weer. De makers noemen dit Infomorphing. Springen kan ook effect hebben en ervoor zorgen dat een balk in een diagram stijgt waardoor je deze wel of niet kunt bereiken. Hierbij word je continu geïnformeerd in wat je doet en wat voor uitwerking dit heeft.

Je ziet namelijk in een blok of grafiek in procenten staan wat je doet. Zo kun je zelf inschatten tot hoever een platform moet stijgen zodat je uiteindelijk verder kunt geraken. Dit kan soms heel tricky zijn. In veel situaties moet je het helemaal zelf uitzoeken, maar soms word je een beetje geholpen. Zo zagen we op bepaalde balken dat die tot vijf delen hoger konden en zo sprongen we van de ene balk naar de andere om als het ware een trap te creëren waardoor we hogerop konden komen. Maar op het moment dat je onverhoopt een foutje maakt mag je opnieuw beginnen. Dit doe je door op het rondje te drukken waardoor de puzzel automatisch gereset wordt.

Desondanks kan het weleens trial & error worden en dat ondervonden we zelf ook een paar keer, maar dat was ook omdat we teveel gingen nadenken over een puzzel. Je denkt dan dat deze ingewikkeld is terwijl het eigenlijk doodsimpel is. Metrico neemt je dan ook op een slimme wijze in de maling, maar erg was dit niet. Je wordt namelijk niet gestraft als je de diepte invalt, want je start meteen weer bij het laatste checkpoint. Het grappige is zelfs dat er ook puzzels zijn waarbij je juist naar beneden moet vallen. Door te vallen komen er bijvoorbeeld steeds meer kubussen bij en na een aantal keren heb je hiermee een brug gecreëerd om zo verder te komen.

Rustige vibe door stijl en muziek

Je bent in Metrico eigenlijk constant heen en weer aan het lopen en springen en dat klinkt wellicht wat saai, maar door de gehele opzet lijkt het tot nu toe goed te werken. Hierbij hebben de stijl en muziek ook een groot aandeel zo lijkt, want dit zorgde voor een rustige vibe tijdens het spelen. Zoals we al zeiden verschijnen er constant nieuwe platformen, kubussen, grafieken, diagrammen en balken op het scherm terwijl er op de achtergrond ook objecten, zoals bergen, te zien zijn. Het heeft iets simplistisch, maar hierdoor ging onze aandacht volledig naar de puzzels. De muziek had daarnaast een rustgevend effect wat er al goed bij aansloot. Het plaatje lijkt zo al compleet te zijn.

Voorlopige conclusie:

Voorlopig lijkt Sony een zeer goede zet te hebben gedaan met Metrico van Digital Dreams, want de game leek ons al interessant door het concept, maar nu kijken we echt uit naar de volledige game. Als je Metrico zo op het eerste oog ziet lijkt het wat simplistisch, maar het kan echter een zeer uitdagende puzzeltitel worden die veel hersens zal doen kraken. De puzzels kwamen tot nu toe best gevarieerd over, maar we moeten nog wel zien hoe dit op het lange termijn is. De opzet lijkt in ieder geval al prima met de vele puzzels waarbij je soms wel informatie krijgt en dan weer in de maling wordt genomen. Soms zijn puzzels namelijk heel simpel, maar lijken ze dat niet. Dat is één van de vele charmes van Metrico en dat maakt het tot een titel die weleens veel PS Vita bezitters kan gaan verrassen.