Schermafbeelding 2016-10-05 om 22.27.47

Review: PlayStation VR – Sony lanceert dit jaar een geheel nieuw product die virtual reality mogelijk maakt met een PlayStation 4. We hebben het natuurlijk over PlayStation VR, de VR-headset van Sony die men in 2014 onthulde onder de noemer ‘Project Morpheus’. Het is nu 2016 en het product ligt op 13 oktober wereldwijd in de winkels waarmee het de meest voordelige optie is om VR te kunnen ervaren. Wij hebben de headset een geruime tijd op ons gemak kunnen proberen, dus het is tijd voor de review. Lees snel verder om erachter te komen of PlayStation VR ook iets voor jou is.

Virtual Reality gaming

Virtual reality is vooral in 2016 een begrip geworden, mede dankzij de komst van Oculus Rift en HTC Vive. Dit waren de eerste VR-headsets die het voor consumenten mogelijk maakte om VR ook thuis te kunnen ervaren. Het idee achter VR is dat je je met de headset op in een compleet nieuwe/andere wereld bevindt. De realiteit wordt afgescheiden, want je zit in een nieuwe virtuele realiteit. De realiteit is niet meer aan de orde, want het enige dat je nog ziet is een virtuele omgeving waarin je alles kan doen en laten wat je wilt, afhankelijk van de game.

PlayStation VR is de eerste headset die wat gebruiksvriendelijker is ten opzichte van andere opties. Dit uit zich niet alleen in de prijs, maar ook door het feit dat het gebruik ervan relatief simpel is. In tegenstelling tot andere headsets gebruik je PlayStation VR vooral in een zittende positie. Games zijn hier over het algemeen ook op ingesteld en je speelt met PlayStation VR eigenlijk op dezelfde manier als dat je normaal voor de TV zou zitten. Je gebruikt de DualShock 4 controller om games te besturen of je pakt twee PlayStation Move controllers op voor bepaalde games. Het volgen van de headset gaat middels de PlayStation Camera. Die houdt bij hoe jij je hoofd beweegt op basis van de lampen op de headset, die oplichten terwijl hij in gebruik is.

PSVR_08_1462861687

Comfort van PlayStation VR

Het opzetten van PlayStation VR is redelijk intuïtief. Je trekt de achterste band aan en zet de headset op je hoofd, binnenin is vervolgens genoeg ruimte voor mensen die brildragend zijn. Heb je een bril voor veraf? Dan is het verstandig dat je deze ophoudt, het scherm bevindt zich in de headset namelijk achter een soort verrekijker-lens. Zelf ben ik ook brildragend en dit leverde geen problemen op. De voorste lens kun je verstellen via een knop onderop de bril zelf, hiermee kun je de lens naar voren en naar achteren verstellen. De band die om je hoofd zit, kun je omhoog en omlaag bewegen en vervolgens strakker afstellen met een draaimechanisme.

Om licht van buitenaf te voorkomen, is er rubber langs de zijkant van de headset aangebracht, die precies aansluit op je hoofd. Het nadeel hiervan is dat het binnenin soms erg warm kan worden, mensen met een bril kunnen dan bijvoorbeeld last krijgen van beslagen glazen bij langdurig spelen. De headset zelf zit verder erg comfortabel en weegt vrij weinig, waardoor het geen last wordt op termijn. Bij de HTC Vive was ik mijzelf erg bewust van het feit dat ik iets op mijn hoofd had, dat is met PlayStation VR nauwelijks tot niet het geval doordat het een lichtgewicht is. Dat komt het comfort enkel en alleen ten goede, dus daar slaagt de headset alvast.

PSVR_s_06_1462862634

Kwaliteit van het scherm

PlayStation VR maakt gebruik van een OLED-display met een resolutie van 1920×1080. De kleuren zijn onwijs helder en van een hoog contrast. Bij PlayStation VR is nagenoeg geen lens-flare aanwezig en dat is erg prettig, want dit doet de ervaring aanzienlijk verbeteren. De resolutie is echter wat aan de lage kant en hierdoor kan het beeld soms onscherp overkomen, vooral bij kleine letters. De HTC Vive heeft bijvoorbeeld een resolutie van 2160×1200 en dat verschil merk je wel op wanneer je beide headsets hebt geprobeerd. Het is niet zo dat PlayStation VR onscherp is, maar we hadden wel graag een iets hogere resolutie gezien. Zorg er te allen tijde voor dat je ogen direct gericht zijn naar het midden van de lens, want anders kan het voorkomen dat je dit tijdens het spelen opnieuw moet verstellen om zo scherp beeld te houden. Wanneer de headset een beetje afzakt en je ogen meer gericht zijn op de boven- of onderrand van de lens, dan wordt het erg wazig.

Schermafbeelding 2016-10-07 om 14.56.47

Non-VR beelden bekijken

PlayStation VR werkt eigenlijk net zoals hoe een TV werkt en je kunt je PS4 dus ook op dezelfde manier gebruiken in combinatie met de headset. Zo zijn dus alle apps met de headset op te gebruiken en hetzelfde geldt voor games. Wil je Grand Theft Auto V spelen met PlayStation VR? Dan kan dit. Uiteraard is de game niet geoptimaliseerd voor PlayStation VR, je schakelt namelijk over naar een cinema weergave. Bij deze weergave heb je vervolgens drie keuzes: klein, middel of groot. Bij klein lijkt het alsof je naar een TV zit te kijken die redelijk ver weg staat, middel is een behoorlijke TV die net niet schermvullend is en bij groot lijkt het alsof je vooraan in de bioscoop zit.

Bij non-VR beelden gaat je echter wel opvallen dat de resolutie wat minder is, zo zien video’s er wat minder scherp uit dan wanneer je deze op een TV bekijkt. Of je PlayStation VR dan ook echt wilt gebruiken voor non-VR content, dat is een beetje de vraag. Games zijn prima te doen, maar YouTube video’s of Netflix kijken is toch net iets fijner om te doen op een gewone televisie.

playstation-vr-three-step-banner-01-us-14mar16

Quanto costa?

Het aanschaffen van PlayStation VR is wellicht goedkoper dan wanneer je een degelijke Oculus Rift of HTC Vive set-up wilt hebben, maar alsnog dient er diep in de buidel getast te worden. De headset zelf kost je 399 euro. Dit is het starterspakket met een headset, alle kabels en een demo disc. Prima voor mensen die al een PlayStation 4 hebben staan met daarbij een camera en twee PlayStation Move controllers. Heb je dit echter niet, dan dient er ook nog een PlayStation Camera aangeschaft te worden samen met twee PlayStation Move controllers. Dat laatste is wellicht optioneel, aangezien veel games ook speelbaar zijn met een DualShock 4, maar voor een optimale ervaring raden we toch het gebruik van PlayStation Move controllers aan.

De PlayStation Camera had wat ons betreft meegeleverd moeten worden met het starterspakket, want dit is simpelweg een vereiste voor het gebruik van PlayStation VR. Het voelt eigenlijk een beetje aan alsof je een telefoon koopt zonder een accu. Lang niet iedereen heeft immers een PlayStation Camera, want sinds de release van de PlayStation 4 is er nauwelijks iets mee gedaan. Het los aanschaffen van de PlayStation Camera is ook niet goedkoop, want je betaalt hier bijna 60 euro voor. De prijs van een nieuwe game dus. Al met al dus forse bedragen puur voor het in huis halen van een degelijke virtual reality gaming set-up en dan gaan we er vanuit dat men de PlayStation 4 al wel heeft staan, anders wordt het nog veel duurde. Toch valt dit te verdedigen, vooral omdat dit een nieuw product is en er jaren werk in is gestoken. Die kosten moeten er nu eenmaal uitgehaald worden en de (overigens nog hogere) prijzen van Oculus en HTC laten ook zien dat VR-headsets nu eenmaal niet goedkoop zijn.

playstation-vr-preorder-bundle-move-girl1-1024x645

Kabels, zoveel kabels

PlayStation VR ziet er op de foto’s die Sony verspreidt altijd erg leuk uit met bijna geen één kabel in het zicht, maar in de praktijk ligt dat net even iets anders. PlayStation VR maakt namelijk gebruik van een behoorlijk aantal kabels om überhaupt te kunnen werken. Allereerst is er een losse processing unit nodig die je moet aansluiten op de PS4, deze zorgt er namelijk voor dat de beelden juist verwerkt worden voor de VR-headset. Deze processing unit sluit je aan door de HDMI-kabel die normaal van je PS4 naar je TV gaat, los te halen uit de PS4 en deze in de processing unit te steken.

Vervolgens gaat er een HDMI-kabel vanuit de processing unit richting de PS4, evenals een USB-kabel. De VR-headset zelf verbind je vervolgens met een vrij lange kabel aan de processing unit. Dit via twee HDMI-poorten die je aan de voorkant van de processing unit terug kunt vinden. De processing unit moet echter nog apart gevoed worden – dit gaat niet via de genoemde USB aansluiting – en zodoende steek je de stekker in het stopcontact. Op dat punt denk je alles gehad te hebben, maar we mogen natuurlijk de camera niet vergeten. Deze dient ook verbonden te worden met de console en dat doe je aan de achterkant van de PS4 met de accessoire-poort.

Laten we eerlijk zijn, dit zijn behoorlijk wat kabels. Met de komst van de PS4 Pro had men dit grotendeels kunnen oplossen door de processing unit te integreren in de PS4, maar dat gaat jammer genoeg niet gebeuren. Deze wirwar van kabels hou je straks dus ook met een PS4 Pro en dat is best zonde. Het enige voordeel dat de PS4 Pro straks biedt, is dat je de USB-kabel aan de achterkant van de PS4 kunt aansluiten, wat bij het huidige model niet mogelijk is. Je kunt er uiteraard voor kiezen de kabels grotendeels weg te werken wanneer je een degelijk TV-meubel hebt, maar alsnog is alles wegwerken er niet bij. Er gaan immers kabels van de processing unit naar de headset en er loopt een USB-kabel voor langs, waardoor je ook nog eens constant een USB-poort in gebruik hebt.

25697407392_4e65e6b950_z

Sony moet er alles aan doen om PS VR te blijven ondersteunen

PlayStation VR is natuurlijk een leuk nieuw product van Sony PlayStation, maar er heerst een nare nasmaak aan de laatste nieuwe producten van het bedrijf. Nog steeds kijk ik met pijn in het hart naar mijn PlayStation Vita, Sony heeft de ondersteuning voor de handheld compleet gedropt in het westen. Men maakt geen first-party titels meer voor de handheld, puur vanwege het feit dat niet alles zo ging als Sony gewild had.

De PS Vita is niet het enige wat Sony in de steek heeft gelaten, ook de PlayStation Move blijkt achteraf een fiasco, omdat er simpelweg geen goede content voor uitkwam. De PS Vita en de PlayStation Move waren beide degelijke producten met positieve reviews, maar uiteindelijk draait het toch om de content en ondersteuning. Met PlayStation VR is de hardware ook weer uitmuntend en het is een ontzettend fijne VR-headset, maar de kans van slagen zit hem toch echt in de content.

Kortom, er zijn games nodig op korte en lange termijn. Korte termijn is geregeld, maar lange termijn is natuurlijk even aankijken. We hopen dan ook van harte dat Sony genoeg partijen zal blijven weten te interesseren om content voor de virtual reality headset te blijven maken.

PS-Vita

De ervaring

Wie zich nog afvraagt of virtual reality gaming wel echt iets is waar ze lol mee kunnen beleven, die moet de headset simpelweg gewoon zelf eens uitproberen. Het is heel moeilijk om de ervaring in woorden uit te leggen, het is een product dat je moet ervaren. Dit kan een probleem zijn voor Sony, want alle reviews kunnen je wel vertellen hoe geweldig het is, er gaat uiteindelijk niets boven een eigen ervaring. Met PlayStation VR word je als het ware ondergedompeld in een hele andere wereld, alles om je heen is een game en die ervaring is niet alleen bizar, maar ook nog eens super om mee te maken. Wie bang is dat je er na een tijdje zat van bent, kunnen we geruststellen, de headset werkt behoorlijk verslavend en ontspannend. Het is zelfs heerlijk om de meest simpele games met de headset op te spelen en je raakt er eigenlijk niet door verveeld. Met de PlayStation Move wordt de ervaring nog intenser, je pakt een pistool op, stopt er een magazijn in en het is net alsof je het pistool daadwerkelijk vast hebt. Geniaal en het veroorzaakt gegarandeerd een glimlach.

Playstation-VR-752x439

Games

Sony PlayStation is gelukkig zo aardig geweest om ons de gehele launch line-up van PlayStation VR toe te sturen. We hebben dus alle games uit kunnen proberen die je straks kunt kopen en op deze manier kregen we een erg goed beeld van de mogelijkheden met de headset. De game die er voor ons het meeste uitsprong, was Until Dawn: Rush of Blood. Deze on-rails shooter laat zien dat kwaliteitsgames heel goed werken met VR. Het is allesbehalve een techdemo en oprecht een hele bijzondere ervaring om te spelen.

Grafisch zijn de games wellicht niet wat je gewend bent, puur vanwege het feit dat VR gewoon wat meer rekenkracht vraagt dan een ‘normale’ game. Zo ziet Driveclub VR er wel oké uit, maar dit komt niet echt in de buurt van de gewone uitgave. Dit gaat met de PS4 Pro wel enigszins opgelost worden, aangezien dit gewoon een krachtigere console is. Laten we wel vooropstellen dat de PS4 Pro niet een vereiste is voor PlayStation VR, want de games werken uitstekend met de huidige PS4. Het enige voordeel dat je straks zal hebben met de PS4 Pro, is dat het er allemaal net wat beter uit gaat zien, ondanks dat het met de huidige PS4 er niet slecht uitziet.

Een game die ook de nodige aandacht verdient, dat is RIGS. Deze multiplayer fast-paced action shooter laat zien dat langdurig games spelen met PlayStation VR wel degelijk mogelijk en leuk is. De actie werkt goed en het is erg bijzonder om een game als deze in VR te mogen ervaren. Wanneer Sony PlayStation de ondersteuning op deze manier voortzet en ons games gaat bieden die meer zijn dan alleen een techdemo of een kleine game, dan heeft PlayStation VR een mooie toekomst in het vooruitzicht.

Andere games die de moeite waard zijn, dat zijn PlayStation VR Worlds, Driveclub en Job Simulator. PlayStation VR Worlds is een verzameling van korte games die de mogelijkheden goed laten zien. Driveclub VR is, ondanks de mindere graphics ten opzichte van de gewone game, erg leuk om op deze manier te spelen. Job Simulator is ook aan te raden. Hoewel dit eigenlijk nergens over gaat, blijft het hilarisch om bijvoorbeeld de chefkok te spelen terwijl je met de PlayStation Move alles uit kastjes pakt om je gerecht te bereiden op het gasstel.

PS4-PlayStation-VR-502160

PlayStation VR is een erg bijzonder en mooi product. De hardware zit erg goed in elkaar en voelt duurzaam aan, het comfort ligt hoger dan bij andere VR-headsets en dat zorgt ervoor dat we erg enthousiast zijn. Het voelt aan als de volgende stap in gaming en hiermee bewijst Sony dat de technologie er is om te blijven. Nu we PlayStation VR uitvoerig hebben kunnen testen, beseffen we ook dat dit geen gimmick is, zoals 3D-TV's of de PlayStation Move dat destijds waren. Toch is de prijs een belemmering, want het blijft een forse uitgave. Fijn is dat de headset veel meer plug-and-play is dan de concurrenten, maar dit levert wel een flinke hoop kabels op. De hardware heeft een kans van slagen, maar dat ligt vooral aan de games. De beschikbare games zijn interessant genoeg om je een tijd mee te vermaken, maar als je nog twijfelt, dan raden we je aan even af te wachten wat de games in de toekomst gaan doen. Los van dat, de VR-headset op zichzelf kent uiteraard de nodige minpunten en beperkingen, maar het feit dat de ervaring zo fenomenaal is, laat deze minpunten in het niet vallen.

• Unieke ervaring markeert de volgende stap in gaming
  • Duurzame en comfortabele VR-headset
  • Leuke launch line-up met onder andere RIGS en Until Dawn: Rush of Blood