sselogo
Review: The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition – Als je op gamefora een rondvraag doet naar de favoriete spelwerelden van leden, is het slechts een kwestie van minuten vooraleer Tamriel op de virtuele tafel gegooid wordt. Het door Bethesda gecreëerde continent slaagt er al zes immense delen lang in om gamers te verbazen, te entertainen en – niet onbelangrijk – zich thuis te laten voelen. The Elder Scrolls V: Skyrim speelde zich vijf jaar geleden af in de noordelijke provincie uit de titel en belandde met recht en rede hoog op menig gamers ‘Game of the Year’ lijst. Dat de doorleefde omgevingen in het spel daar voor iets tussen zaten, staat buiten kijf. Het idee om een geoptimaliseerde versie van die wereld opnieuw te mogen beleven, werd dan ook voornamelijk op gejuich onthaald. Waarom klagen over de overdaad aan remasters als je weer naar Tamriel kan afzakken?

Queesten, queesten

Het achterliggende verhaal in Skyrim is er één dat in de meeste huiskamers met een eenvoudig ophalen van de schouders onthaald wordt. Jij bent nog maar eens de uitverkorene, de persoon die moederziel alleen het rijk van de ondergang zal redden – in deze instantie liefkozend de ‘dragonborn’ genoemd. Omdat simpelweg de wereld redden in één goed doordachte actie wat te gemakkelijk zou zijn, word je vervolgens kriskras door Skyrim gestuurd. Al heen en weer kaatsend tussen immense hoogtes en aardedonkere laagtes, vervul je uiteindelijk je lotsbestemming, terwijl je overal waar je komt ook nog eens het wel en wee van de plaatselijke inwoners mag aanhoren. Deze overwegend kleurrijke figuren geven je extra missies of queesten en met het voltooien van die opdrachten kan je zonder overdrijven honderden uren vullen.

sse1

Dat er tussen die tientallen queesten behoorlijk wat los opvulsel zit, zal niemand verbazen. Voor elke lusteloze verzamelquest zit er echter ook een epische missiestructuur in de game verwerkt, met voldoende grandioze setpieces en onverwachte plotwendingen om zelfs mensen met een chronisch slaaptekort wakker te houden. Ik denk dan automatisch aan de opdrachten die je vervult voor het dievengilde in Riften of de ongure zaakjes die je voltrekt op commando van de sinistere Dark Brotherhood. Puristen van de franchise zullen je weten te vertellen dat voorgangers Oblivion en Morrowind je op papier veel interessantere plotlijnen voorschotelen, maar zelfs met dat in het achterhoofd blijft er heel wat te beleven in Skyrim. Zeker als je de uit de kluiten gewassen DLC-pakketten meetelt, die ook in deze uitgave verwerkt zitten.

Bergen en dalen

Laat ik even héél eerlijk zijn: de basisgameplay van Skyrim is zo standaard als maar kan. Ongeacht de bijzonder diepgaande skilltrees achter de schermen, hak, slash en schiet je in dit spel voornamelijk je weg door eindeloze hordes aan – toegegeven: behoorlijke gevarieerde – vijanden. Heel lekker werkt het allemaal niet meer, zeker in vergelijking met hedendaagse titels, die dan ook nog eens met een hoger aantal frames per seconde door het leven gaan. Ik zou echter liegen als ik zou zeggen dat dit me echt gestoord heeft. De ultieme trekpleister van Skyrim – en meteen ook de hoofdreden voor het immense succes van de game – is de prachtige wereld waarin je losgelaten wordt. Ik omschreef het al in de inleiding en zal die mening altijd blijven verdedigen: dit is een virtuele wereld waar je zo je leven zou willen doorbrengen.

sse4

Het helpt ook dat het er allemaal zichtbaar beter uitziet. Ja, Skyrim toont op visueel vlak zijn leeftijd en kan niet op tegen het grafische vuurwerk dat de voorbije jaren door diverse ontwikkelaars uit de mouwen geschud werd. Dat kan ook gewoon niet anders. De visuele update die Bethesda doorgevoerd heeft, mag echter een staande ovatie krijgen. Vergezichten zijn minstens tweemaal zo spectaculair, de ondergrond en vegetatie lijken bij vlagen levensecht, en het in-game kleurenpalet is meteen ook een stuk voller. Dit maakt van deze heruitgave een duidelijk minder fletse bedoeling dan van het soms nogal eentonig grijze origineel. Elke rots, bergwand of sneeuwvlakte… elk onheilspellend naaldbos, kabbelend beekje of zonovergoten vallei… alles ziet er pico bello uit en voelt – nog meer dan vroeger – doorleefd aan.

Met MODder smijten

Op die grafische update na, mag je weinig nieuws verwachten van Skyrim Special Edition. Of toch? Met deze heruitgave van Skyrim vinden eindelijk de immens populaire mods die de PC-versie zo genietbaar maakten hun weg naar de console. Jammer dat Sony zich in dit opzicht een beetje gedraagt als een kleuter die zijn speelgoed niet wil delen met het zoontje van de buren. Ze staan namelijk niet toe dat modders externe middelen aanwenden om content te maken, waardoor ze enkel kunnen werken met wat Bethesda hen standaard aanbiedt. Dit zorgt ervoor dat je in de mod store redelijk eentonige producten aantreft, die mijn hart alleszins niet meteen sneller deed slaan. Jammer, maar het is beter dan niets. Al is en blijft dit een element die de Xbox One versie van deze heruitgave heel wat aantrekkelijker maakt dan de PS4 uitgave.

sse3

De ‘special edition’ van The Elder Scrolls V: Skyrim is tot in elk hoekje en gaatje exact hetzelfde spel dat vijf jaar geleden de harten van miljoenen gamers veroverde. Het toont zijn leeftijd in de ietwat onhandige gameplay en bevat nog steeds een hoop overbodige missies, maar blijft vooral een immens interessante zandbak waar dromerige zielen ongelooflijk mooie dingen in kunnen beleven. Dat laatste mag je overigens letterlijk nemen, aangezien deze heruitgave er op visueel vlak echt wel flink op is vooruitgegaan. Dit keer kan je zelfs mods installeren, al zet Sony’s politiek van beperking wel een serieuze domper op de creativiteit, en bijgevolg ook de feestvreugde. Maar laat dat vooral niet aan je hart komen: Skyrim blijft een ontzettend knap avontuur dat ook in deze versie voor onvergetelijke momenten zal zorgen.

• Immens memorabele spelwereld
  • Visueel er flink op vooruitgegaan
  • De beste (en meest volledige) versie van Skyrim op de markt!