Review: Dishonored 2 – Het originele Dishonored wist in 2012 een goede indruk achter te laten, maar een vervolg op de game kwam toch als een verrassing. Hoe dichter we de release naderden, hoe meer we te weten kwamen over de inhoud en de setting van de game en toen bleek een vervolg toch veel logischer dan we in eerste instantie dachten. Emily, de dochter van de in het eerste deel overleden keizerin Jessamine, besteeg nadat ze volwassen werd de troon van Dunwall, met natuurlijk de Lord Protector Corvo Attano aan haar zijde. Helaas zijn alle kwaadwillende personen de wereld nog niet uit en al gauw overvalt het noodlot het duo opnieuw.
Onderweg naar Karnaca
Vijftien jaar na de sterfdag van Jessamine overvalt een oude bekende Corvo en Emily. Delilah – die we kennen van de Brigmore Witches DLC uit het eerste deel – is terug, beweert de (half)zus te zijn van Jessamine en zodoende eigent ze zich het leiderschap over Dunwall toe. Met brute kracht neemt ze de twee gevangen en iedereen die in de weg staat, wordt afgeslacht. Eén van de twee weet echter te ontsnappen en probeert een manier te vinden om Delilah de macht te ontnemen. Vanaf dat moment kies je met wie je de game verder speelt. Afhankelijk van wie je kiest, zullen je krachten anders zijn en ook de conversaties met personages in de game zullen anders verlopen. Voorlopig vertrek je naar Karnaca om daar op onderzoek uit te gaan en vooral om ‘veilig’ te zijn.
Al direct is duidelijk dat Dishonored 2 directe links legt met het eerste deel en de DLC daarvoor, en hoewel dat voor degenen die het gespeeld hebben positief is, zal het voor de nieuwkomers betekenen dat het verhaal soms vaag kan zijn. Gelukkig kun je de benodigde context ook mondjesmaat op andere manieren te weten komen, aangezien de game vol zit met lore in de vorm van audiographs, brieven en boeken die je nagenoeg overal wel terug kunt vinden. De game nodigt sowieso al uit om gebieden te verkennen doordat je power-ups voor je krachten (en zelfs nieuwe krachten) enkel kan verkrijgen door het verzamelen van Runes en Bonecharms. Deze zijn gemakkelijk te vinden door de aanduiding van het hart dat je altijd bij je draagt. Er zal dus ongetwijfeld allerhande achtergrondinformatie op je pad komen.
Zonder risico, geen hoog rendement
Het eerste deel kon je zien als een game met een semi-open wereld, waarin je door middel van aparte hoofdstukken verschillende secties van de stad te zien kreeg. Ook in Dishonored 2 is dit weer het geval, maar deze game geeft je net wat meer bewegingsruimte en manieren om de stad te verkennen. De gebieden zijn over het algemeen ook groter. Zoals eerder vermeld, liggen er enorme schatten aan lore, Runes en Bonecharms op je te wachten, dus het verkennen van verschillende delen van de stad wordt zonder meer beloond. Soms is de keuze zelfs zo ruim, dat het wat overweldigend kan overkomen – vooral als de beoogde prijzen zich achter zwaar bewapende bewakers bevinden. Soms moet je de moeilijke keuze maken om een Rune te laten liggen om een missie zonder gezien te worden te voltooien. Maar soms wil je net die ene upgrade… Noodzakelijk kwaad, noemen we dat.
Afhankelijk van wie je kiest om mee te spelen, zul je ook bemerken dat de krachten van beiden uitnodigen naar een bepaalde speelstijl. Zo zijn de krachten van Emily fijn om rond te sluipen, en je kunt ze zelfs zo combineren dat je vijanden met gemak – zonder ze überhaupt aan te vallen (!!) – kunt neerhalen. Gebruik de kracht Doppelgänger, link deze aan twee vijanden met de Domino kracht – die ervoor zorgt dat allen hetzelfde lot wacht – en val dan je Doppelgänger aan: succes gegarandeerd en je hoeft je er niet eens voor in te spannen. Corvo daarentegen heeft meer offensieve krachten, maar ongeacht met wie je speelt, zul je altijd in scenario’s belanden waarbij je denkt: “Had ik nou maar díe kracht, maar die heeft alleen Corvo/Emily.”.
Opnieuw, maar dan anders
Omdat je met twee hoofdpersonages de game kunt spelen, heb je ook twee manieren om het uit te spelen. Eigenlijk zelfs meer, als je ook eens zonder iemand te doden of zonder gezien te worden de game wilt uitspelen.Een goede quality of life aanpassing die we terugzien in Dishonored 2, is de Quick Load (L2) en Quick Save (R2) die vanuit het hoofdmenu direct te kiezen zijn. Als je ooit een foutje maakt, ben je een stuk sneller weer terug bij je vorige save en ook de laadtijden zijn dan een stuk minder lang. Mogelijkerwijs speel je de game zelfs zonder krachten uit; dan kies je al in het begin voor de optie “Flesh and Steel” en weiger je de Outsider Mark. Zonder de Outsider Mark kan je geen krachten gebruiken en zodoende ook niet in de verleiding raken.
Dishonored 2 heeft daarnaast een veel vloeiendere manier van spelen. Het ‘freerunnen’ voelt minder geforceerd aan en er zijn een aantal broodnodige dingen toegevoegd of aangepast, zodat elke vorm van gameplay toegepast kan worden op elke speelstijl. Zo heb je tegenwoordig de mogelijkheid om iemand vanuit een sliding met R1 neer te halen, in plaats van hem/haar te doden op die manier. Ook is het mogelijk om een drop-assassination te doen, maar dan zonder het assassination gedeelte. Wederom door R1 te gebruiken, sla je iemand vanuit de lucht bewusteloos in plaats van hem of haar te vermoorden. Soms is de timing wat vreemd, of krijg je de pop-up hiervoor wat laat, maar de aanhouder wint. En anders heb je altijd nog de snelle Quick Load optie.
Normbesef doet wonderen
Ontwikkelaar Arkane heeft ook gekozen om het duidelijk te maken wat de gevolgen zijn van je acties, vooral omdat je op zoveel verschillende manieren kan spelen. Besluit je om alles en iedereen op je pad te vermoorden, dan zal Karnaca in “High Chaos” staat verkeren en zullen burgers anders op je reageren. Zaai je dood en verderf, dan raken mensen ook eerder ziek, zal de bekende rattenplaag zich uitbreiden en ook de Bloodfly – een inheemse soort mug van Karnaca – haar eitjes leggen in de lijken van de doden. En zoals je waarschijnlijk wel begrijpt na het lezen van de naam: de Bloodfly is geen leuk beestje, dus de populatie daarvan houd je liefst tot een minimum.
Een grote stap voor Arkane, een kleine voor de industrie
Dishonored 2 weet tot nog toe goed in de voetsporen van haar voorganger te treden, maar er zijn wel enkele dingen op het gebied van design die we niet zoveel lof toekennen als andere aspecten van de game. Eén daar van is het grafische gedeelte. Hoewel de game er enorm op vooruit is gegaan, weet het zich niet echt te meten met andere grote namen – zelfs niet in hetzelfde genre. Hoewel de voice-acting van de game bijvoorbeeld erg goed is, weten de gezichtsuitdrukkingen niet de emotie weer te geven die we verwachten bij het horen van de stemmen.
De graphics in de game zijn met voorbedachte rade wat flets gehouden en dit moet dan bijdragen aan de sfeer. Hoewel het niet zozeer storend is, hadden ze naar onze mening toch wel wat meer aandacht aan de details mogen spenderen. Toch, als je gaat kijken naar het totaalplaatje, hebben ze goed werk geleverd als het gaat om algemeen level design. De rode draad door de levels en het feit dat niet één locatie hetzelfde aanvoelt, maakt een hoop goed. Dit aangevuld met het mooie artwork in de korte cut-scenès tussen de missies in, maken het geheel verder af.
@PS6GOD: zulke dingen kan je vragen op het psx forum,
on toppic:
geweldige game vermaak me er prima mee!
persoonlijk heb ik van de laatste 2 min punten totaal geen last en rond ik het zelf af naar een 9.5.
In de meeste gevallen geeft Bethesda de eerste gratis bij deze game dus zo krijgt bijna iedereen de kans het wereldje van Dishonored te begrijpen.
prima review.
Hoeveel uur speeltijd zit hierin? En issie multiplayer?
Kan me niet echt vinden in dat de graphics niet heel goed worden genoemd…tuurlijk er zitten wat technische mankemeltjes aan maar dit is een grote vooruitgang op deel 1 hoewel ze toch precies hetzelfde stijltje weten neer te zetten.
Verder vind ik het een groot gemis dat er geen missie select menu meer is zoals in deel 1 maar verder vind ik het een topgame. echt mijn persoonlijke GOTY. Heb net de game uitgespeeld met Emily (High Chaos) dus nu even weer met die goeie ouwe Corvo op pad voor de Low Chaos.
@Seb070NL: Geen multiplayer, en ligt eraan hoe je speelt. High Chaos is sneller dan Low Chaos in de meeste gevallen, hoewel in Low Chaos met kennis van de map is het mogelijk om sommige missies uit te spelen in een kwestie van minuten. Laten we zeggen gemiddeld 15 uur, maar kan bij sommigen makkelijk 20 worden en bij anderen wellicht 10-12. Hoe dan ook is het wel een game die je nog een keer opnieuw kan spelen, zeker aangezien er twee speelbare personages zijn die beiden anders spelen. Hoge replaywaarde dus!
@86.91.255.xxx: Mis ook het missie select menu wel, maar gelukkig heb ik bij specifieke punten een aparte save gemaakt.
Overigens ben ik qua graphics erg neutraal gebleven. Vind het stijltje gaaf, de sfeer spreekt me aan en ik vind de graphics persoonlijk niet storend, MAAR, als je dit vergelijkt met andere triple-A titels is het een beetje matig. In mijn review benoem ik ook de vooruitgang van het origineel naar deze, en dat die wel erg aanzienlijk is (check onder het kopje “Grote stap voor Arkane..”).
De game is lang in ontwikkeling geweest dus dat zal er misschien ook meet te maken hebben dat de game visueel wat achter loopt.Een Uncharted game kan gewoon zo mooi zijn omdat dat gewoon een heel ander game design is maar kwa physics en open level structuur legt die game het weer af tegen deze.
@PS6GOD: Zoals je hierboven ook al kon lezen is het gemakkelijker als je vragen in het daarvoor bedoelde forum stelt. Alles wat in onze ogen teveel off-topic gaat of er niets mee te maken heeft, zal worden verwijderd. Waaronder ook reacties op de desbetreffende reactie.
QoL ? Betekenis graag? Verder prima review trouwens.
@92.69.210.xxx: Quality of Life. Oftewel, dingen die niet echt nodig zijn, maar het wel allemaal een stukje makkelijker/beter maken.
(Matige graphics) is het storend/afleidend van het spel of kijk je er doorheen als je aan het spelen bent..?
Het is echt jammer dat de game zo dicht bij de release van Final Fantasy 15 zit. Misschien later een keer kopen, als Dishonored 2 wat goedkoper is.
@94.215.29..xxx: Het spel heeft juist een erg mooi stijltje.Ik snap als mensen er visueel meer van hadden verwacht maar ik ben zelf dik tevreden met de game.visueel stoorde ik me ook niet aan fallout 4.
Natuurlijk ben ik blij als een game super mooie graphics heeft maar toch staat de gameplay bij mij boven alles.
Cool deze review heeft me overtuigd
Ik lees net dat dit deel een stuk minder heeft verkocht in de eerste week dan deel een 1.
Mijn god ik gun het Arkane/Bethesda zo tussen die multiplayer shooters van nu.
Denk dat Bethesda beter hun review beleid moet verandern want Doom ging ook pas meer verkopen toen de goede reviews online kwamen.
En bij deze game wees alles erop dat het een prima spel zou worden.
Als mensen nou vorige week die goede cijfers hadden gezien dan gingen zij voor het weekeind de game halen.Nu zijn de reviews online en gaan de meeste lui voor Watchdogs 2.
Het zal toch triest zijn als een goede studio als Arkane straks mainstream achtige games moet maken omdat er voor iets anders geen ruimte meer is.
Dishonored 2 is een pareltje !!!
Op de pc is het iig totaal drama
Beetje vreemd dat deze review is geschreven door de vriendin van de pr manager van bethesda nederland 🙂
@89.200.13.xxx: Ze geeft toch ook duidelijk min punten aan.Dit is zoeken om te zeiken wat je nu doet.
Nette review!
Weer lekker goed geschreven.
maar ff terug naar de game…
Dit stukje gaf bij toch wel de mogelijkheden maar ook de ervaring aan van de game:
Zo zijn de krachten van Emily fijn om rond te sluipen, en je kunt ze zelfs zo combineren dat je vijanden met gemak – zonder ze überhaupt aan te vallen (!!) – kunt neerhalen. Gebruik de kracht Doppelgänger, link deze aan twee vijanden met de Domino kracht – die ervoor zorgt dat allen hetzelfde lot wacht – en val dan je Doppelgänger aan: succes gegarandeerd en je hoeft je er niet eens voor in te spannen. Corvo daarentegen heeft meer offensieve krachten, maar ongeacht met wie je speelt, zul je altijd in scenario’s belanden waarbij je denkt: “Had ik nou maar díe kracht, maar die heeft alleen Corvo/Emily.”.
Ik ervaar juist de krachten van Corvo als meer stealth!
Stop time en Blink zijn imo de beste krachten voor het rondsluipen.
de tegen hanger van Emily is Far Reach tov Blink. Bij Far reach kan je WEL gezien worden tijdens het verplaatsen en bij Blink niet. Daarnaast is stop time een topper om ff ergens langs te sluipen of toch ff langs de beveiliging het schilderij jatten…
Maar goed dat is juist ook hoe je de game wilt spelen en wat je zelf fijn vind!
Ik heb toch besloten om met Corvo te spelen. Die personage ken ik van deel 1 en denk dat het voor mij het beste uit komt als ik met hem de no kill no alarms pure stealth run ga doen!
De levels zijn idd groter en hebben veel meer diepgang!
veel mogelijkheden en routes, en veel om te ontdekken.
In mission 2 pakte ik mn hart (een item dat je info geeft over mensen maar ook over waar runes en bone charms liggen) Ik werd gek over de hoeveelheid spullen die ik kon pakken!!!
Top game!
@89.200.13.xxx: Ga je dat nu serieus elke keer zeggen? Je valt in herhaling…
Ik vind het echt top om te lezen dat het verhaal van Dishonored 1 nadrukkelijk een stempel drukt op de game. Ik stoor me juist aan hoe tegenwoordig er veel sequels worden gemaakt die dit bewust vermijden, dat is echt een gemiste kans imo.