Review: Yesterday Origins – Een oud, vertrouwd en stabiel genre in de wereld van games is altijd wel die van point & click games geweest. Kacheltje aan, kopje warme chocomelk erbij en lekker in een comfortabele stoel puzzels oplossen. Yesterday Origins is ook zo’n game en is het vervolg op Yesterday, dat in 2012 uitkwam. Dit eerste deel is destijds niet op de consoles uitgekomen, maar anno 2016 kiest ontwikkelaar Pendulo Studios ervoor om het vervolg breder aan te bieden. In deze review valt te lezen of deze keuze goed heeft uitgepakt.

Het verhaal

In Yesterday Origins kruip je in de huid van John Yesterday, een man die over de gave van onsterfelijkheid beschikt, alsook die van het begrijpen van alle mogelijke talen. Helemaal zonder haken en ogen werkt dit niet voor John, want elke keer wanneer hij sterft, keert hij terug in de levensvorm waarin hij de eerste keer is overleden. Het enige nadeel dat hierbij komt kijken, is dat hij zijn geheugen is verloren en geen idee meer heeft wie of wat hij is. En laat dit proces zich in totaal nou al zo’n 500 jaar onafgebroken afspelen.

Dit biedt genoeg stof tot nadenken voor zowel John, alsook voor de speler van de game. In het spel ga jij op ontdekking in het heden en in het verleden van John, om erachter te komen hoe alles nou eenmaal is zoals het is. Daarnaast stap je ook regelmatig in de schoenen van zijn vriendin Pauline, die wonderbaarlijk genoeg ook onsterfelijk is. Het enige voordeel dat zij heeft, is dat ze haar geheugen niet iedere keer verliest, maar wel zelfbewust zelfmoord kan plegen om er weer jonger uit te zien. Ideaal toch?

Als vanouds

Zoals in de inleiding al omschreven, is mijn ideale speelwijze van een point & click game zoals daar staat. Zo ben ik ook dit keer te werk gegaan met Yesterday Origins. Terwijl het zweet me op het voorhoofd stond door mijn veel te hoog opgestookte kachel, heb ik mij uitermate vermaakt met deze game. Veel innovatieve aspecten hoef je niet te verwachten, of je moet de extra achtergrondgeluiden die uit je controller komen meetellen. In het geval van Yesterday Origins is deze innovatie echter ook helemaal niet noodzakelijk, want een point & click adventure draait nu eenmaal om een boeiend verhaal waarin enkele weldoordachte puzzels verwerkt zitten.

De game heeft een PEGI waardering van 18+ ontvangen en enkele gebeurtenissen in de game kunnen ook zeker onder de noemer luguber geplaatst worden, maar deze momenten zal je als speler toch echt zelf moeten ervaren. Het is dus een volwassen product en dat zien we ook terug bij de puzzels. Het niveau van de puzzels in Yesterday Origins is in mijn ogen namelijk vrij hoog te noemen. Veelal draait het om het vinden van objecten en clues in vrij bewandelbare omgevingen, om stukje bij beetje verder te komen.

De meeste van deze puzzels zijn wel te doen met gezond verstand, maar tot tweemaal toe heb ik wel voor een langere tijd vastgezeten, omdat ik geen idee meer had wat ik nou exact fout deed. Dit resulteerde in het klakkeloos proberen te combineren van alle gevonden objecten met elkaar, alsook met de personages in de omgeving totdat de juiste combinatie uiteindelijk werd gevonden. Vervolgens ontstonden hier wel eens combinaties die wel heel erg vergezocht waren en waar ik op geen enkele andere manier via het spelen van de game achter was gekomen.

YesterdayOrigins2

Mysterieuze sfeer

Naast de oude vertrouwde gameplay biedt Yesterday Origins qua aankleding toch wel een apart stijltje. In iedere omgeving beland je weer in een apart maar mysterieus sfeertje. Deze bestaat uit mooie geanimeerde karakters die prachtig samenvallen met de getekende stillevens waar je doorheen wandelt. Daarnaast valt de muziek in Yesterday Origins mooi op zijn plek, maar zoals eerder gezegd vallen de extra achtergrondgeluiden uit de controller – in mijn oren – een beetje buiten de boot. Ik wil deze geluiden door m’n geluidsset aan de televisie horen en niet uit een paar krakkemikkige speakers, helaas. Daarnaast wordt de muziek soms wel eens hergebruikt op verschillende locaties, waar ik graag iets meer variatie in had gezien. De muziek sluit overigens wel altijd mooi aan op de sfeer die de ontwikkelaar visueel neerzet.

Voor de echte point & click liefhebbers is Yesterday Origins zeker een aanrader. Het verhaal dat wordt vertelt is zeer intrigerend en de manier waarop het totaalplaatje is neergezet, was voor mij uitermate vermakelijk. Tijdens het spelen word je hersencapaciteit regelmatig op de proef gesteld en af en toe zelfs net iets teveel, waardoor je je soms wel eens afvraagt of je wel snugger genoeg bent. Met de game ben je in totaal zo’n acht à tien uur bezig, maar ik betwijfel of de game een tweede playthrough waard is, aangezien het in zekere zin een lineair verhaal betreft die maar op één manier kan worden uitgespeeld. Wanneer we het hebben over verborgen pareltjes, dan valt Yesterday Origins daar wat mij betreft onder.

• Intrigerend verhaal
  • Prachtige sfeer
  • Lekker hersens kraken...