saobanner
Review: Sword Art Online: Hollow Realization – Nu we bijna bij het einde van dit jaar zijn, kunnen we terugkijken op wederom een goed jaar voor gaming in het algemeen. Nieuwe technologieën zijn aan bod gekomen zoals virtual reality, de PlayStation 4 heeft een upgrade gekregen met de Pro variant en ook zijn er weer tientallen toptitels verschenen. Als er echter nog één ding is dat we daar aan willen toevoegen, is het wel dat 2016 misschien wel hét jaar was van op anime gebaseerde games. Dragon Ball, One Piece, Jojo’s Bizarre Adventure en zelfs Mobile Suit Gundam zijn inmiddels allemaal voorbij gekomen. Nu midden in al het eindejaarsgeweld wordt er besloten om daar nog een serie aan toe te voegen in de vorm van Sword Art Online: Hollow Realization.

Sword Art: Origins

De intro laat er geen gras over groeien, want vrijwel direct worden we in het gevecht geslingerd met een groot zwijnachtig monster. Hier maak je ook gelijk kennis met een paar van je bondgenoten, namelijk drie dames genaamd Asuna, Lisbeth en Silica. Zij begeven zich nu in de wereld van Swort Art: Origins. Nadat het in het originele Sword Art Online helemaal fout liep door de kwade bedoelingen van de bedenker van deze game, heeft een andere ontwikkelaar besloten om de game nieuw leven in te blazen in de vorm van Sword Art: Origins. Niemand dacht dat het nog een keer zo fout zou gaan als voorheen, maar er zijn toch aanwijzingen die niet veel goeds voorspellen.

sao1

Mocht je al het één en ander hebben gelezen over deze game, dan weet je waarschijnlijk ook wat over het nieuwe karakter genaamd Premiere. Zij is tot vorm gebracht door middel van niks anders dan Twitter. Mensen hebben gereageerd op Twitter en zo is haar uiteindelijke persoonlijkheid bepaald. Het resultaat is, op z’n zachtst gezegd, bijzonder. Ook niet geheel onbelangrijk is het feit dat we hier met een origineel verhaal te maken hebben, speciaal voor deze game geschreven.

Axe Art: Online

In principe kan je gewoon als Kirito spelen, maar je kan ook je karakter helemaal naar eigen wens aanpassen inclusief de naam. De opties zijn hier redelijk uitgebreid en gaan zelfs zo ver, dat je bijvoorbeeld een man kan maken met een vrouwenstem. Ook zijn de wapens niet beperkt tot enkel en alleen zwaarden, maar kan je ook kiezen voor wat grover geschut, zoals een flinke hamer, maar ook een bijl. Het wapen dat jij kiest, bepaalt uiteindelijk de speelstijl waarmee jij door het spel heen zal gaan.

sao2

Sword Art, maar dan minder online

Hollow Realization is in principe volledig als een Massive Multiplayer Online Roleplaying Game ingericht. Afgekort is dit natuurlijk MMORPG. Toch hebben we hier met een singleplayer game te maken. Tijdens je avontuur zal je andere ‘spelers’ tegenkomen die ook gewoon het spel aan het spelen zijn. Je kan dan eventueel hun hulp inroepen, mocht jouw groep niet sterk genoeg zijn om het alleen af te handelen. Op een manier is het wel leuk om een MMORPG te kunnen spelen zonder de hele sociale verplichting erachter, maar er zijn ook momenten waarop je zou wensen dat het om een MMORPG zou gaan, want het speelt allemaal erg goed.

Met het hele MMORPG aspect kan jij dus onder andere je castbars instellen, dus zelf bepalen welke spreuken je onder je sneltoetsen zet, maar je kan ook communiceren met de door de computer gestuurde overige spelers. Roepen om hulp, ze bedanken, ze een complimentje geven, het kan allemaal! Je merkt duidelijk dat er veel tijd in is gestoken om deze aspecten te vertalen naar een game gemaakt om alleen te spelen.

sao3

Ondanks dat het spel voornamelijk op het verhaal gericht is en dus eigenlijk een singleplayer ervaring biedt, is er ook een mogelijkheid tot multiplayer. Je kan de game samen met maximaal drie vrienden in coöp spelen. Dit is natuurlijk erg leuk als je een groep fanatiekelingen hebt die ook van de wereld van Sword Art Online houden. Je kan dan samen het hele verhaal doorspelen. Dit is echter wel een hele kluif, aangezien je er tientallen uren aan kwijt zal zijn. De multiplayer werkt goed, maar toch lijkt het ons ook wel erg leuk als deze game een daadwerkelijke MMO ervaring was geweest.

Sword Art, een kleine nadruk op art

Op grafisch gebied weet het spel weer een gemengd gevoel te geven. De personages, de vijanden en de animaties zijn allemaal weer leuk om naar te kijken, maar de omgevingen missen dan bijvoorbeeld weer het nodige detail. Gebouwen in steden zien er vaak flets uit, alsof ze ergens op de achtergrond staan. De buitengebieden bevatten weinig tot geen variatie en ook al zien de vijanden er goed uit, vaak worden modellen hiervan gerecycleerd. Dit is natuurlijk ook vaak het geval in een echte MMO, maar het is ons onduidelijk of dit ook daadwerkelijk de bedoeling was. Gelukkig weten de flitsende gevechten je al gauw af te leiden van de plaatjes die misschien wat minder mooi zijn.

saohr

Sword Art Online: Hollow Realization is een leuke game die uiteraard gericht is aan de fans van deze serie. De gameplay steekt goed in elkaar en het speelt gewoon lekker soepel. De online coöp modus is een welkome toevoeging, echter laat de MMORPG speelstijl ons stiekem verlangen naar een echte Sword Art Online MMO. Grafisch is het veel vallen en opstaan, maar het feit dat er veel mogelijkheden zijn met betrekking tot het maken van je personage en de algehele speelduur, maken dat weer enigszins goed. We naderen het einde van dit jaar en we kunnen toch niet anders concluderen dan dat Sword Art Online: Hollow Realization zeker een welkome toevoeging is aan de anime games van dit jaar.

• Origineel verhaal
  • Toffe gameplay
  • Mogelijkheden tot aanpassen personage