laracroftgobanner
Review: Lara Croft GO – Met de GO-games heeft Square Enix een goed concept in handen. Elk deel is een simpel doch uitdagend puzzelspelletje gebaseerd op één van hun franchises. Misschien is de belangrijkste eigenschap van deze ‘serie’ nog wel dat het geen freemium titels zijn waar je nogal mee wordt overspoeld op de mobiele platformen. Zoals je eerder al hebt kunnen lezen bij ons, was Hitman GO ook al een erg goede titel, maar zou deze formule zich ook goed vertalen naar de originele avonturierster op de PlayStation, Lara Croft?

Schatten jagen

Wanneer je Hitman GO hebt gespeeld, merk je bij het starten van Lara Croft GO al snel de gelijkenissen op. De simpele, doch mooi vormgegeven spelwereld, een soort speelbord waar je overheen moet navigeren met hier en daar wat vijanden neergezet, werkt ook nu erg prettig. Het mooie aan de simpelheid van deze games, is dat je bij Hitman GO allerlei Hitman gerelateerde power-ups kon vinden en naar locaties toe reisde die typisch bij het huurmoordenaars leven zouden passen. Dit is in Lara Croft GO natuurlijk wel wat anders.

lcg2

We ruilen stedelijke omgevingen en resorts in voor tombes, de bewakers mogen thuisblijven, want er zijn nu slangen en reusachtige spinnen. Ondanks dat de gameplay eigenlijk vrijwel identiek is aan die van Hitman GO, voelt deze game toch heel anders aan. Lara kan klimmen, springen, moet puzzels oplossen om aan de overkant van een ravijn te komen enzovoort. De puzzels zijn vaak gebaseerd op hoe jij je route uitstippelt en het tellen van je stappen is hierbij een must.

Pak wat je pakken kan

Lara Croft GO zit wederom bomvol allerlei verzamelbare objecten die op hun beurt weer dingen als outfits voor Lara ontgrendelen. In tegenstelling tot Hitman GO, zullen deze objecten willekeurig op de kaart verschijnen en kan je deze met een simpele tik op het scherm verzamelen, in het geval van de PS Vita versie dan, die wij hebben gespeeld. Dit maakt het verzamelen van de objecten wat makkelijker, aangezien je deze keer niet je route er op hoeft te berekenen, echter krijg je af en toe wel een beetje last van het “Where’s Waldo?”-effect.

lcg1

De power-up die je het meeste tegen zal komen is de speer. Met de speer ben jij in staat om een vijand op lange afstand al uit te schakelen. Maar omdat je vooruit moet denken in de stappen die je wilt nemen, moet je precies zijn met het selecteren van de tegenstander die je uit wilt schakelen, aangezien er vrijwel altijd maar één juiste route is. Maak je hier een fout, dan zul je opnieuw moeten beginnen. Dat klinkt overigens erger dan het is, maar als je ruim vooruit denkt zal dat nooit een issue zijn. De zij-missies zijn deze keer echter niet van de partij, dus je hoeft een level niet in een x-aantal stappen uit te spelen. Dit verlicht wellicht wat de druk wanneer je moet nadenken over je stappen, maar het maakt het spel ook een stuk minder uitdagend.

Over is over

Helaas spreken we niet over een perfecte voortzetting van de GO-serie, want Lara Croft GO is een stuk gemakkelijker dan Hitman GO. Waar Hitman GO geleidelijk aan steeds moeilijker werd en de latere levels je soms een paar uur bezig hielden, hebben we hier bij Lara Croft GO maar weinig ‘last’ van gehad. Veel dingen spreken voor zich en de penalty voor het afgaan is minimaal. Veel levels kennen meerdere zones en afgaan betekent simpelweg vooraan de zone opnieuw beginnen in plaats van het hele level opnieuw moeten spelen.

lcg3

Een ander puntje wat wel blijft, is dat zodra je alle levels hebt uitgespeeld en alle verzamelbare objecten bij elkaar hebt gezocht, er niet heel veel meer te doen is. Door de wat lagere moeilijkheidsgraad zal je daarom na een paar uurtjes al wel klaar zijn met deze titel. Hoewel dit ergens wel wat jammer is, kunnen we het spel hier niet totaal op afrekenen, aangezien dit een 10 euro kostende downloadbare game is. Wat dat betreft levert de game genoeg plezier en kwaliteit voor de prijs.

Lara Croft GO neemt hier en daar wat stappen vooruit ten opzichte van Hitman GO, maar minstens net zo veel stappen terug. We blijven er dus bij dat het nog steeds een erg vermakelijke titel is, maar gezien de lagere moeilijkheidsgraad ben je er gewoon net iets te snel doorheen en is er simpelweg niks meer te doen nadat je het spel voltooid hebt. Kan je deze dingen door de vingers zien en vond je Hitman GO ook erg leuk? Dan zal deze titel je ook zeker even kunnen vermaken.

• Algehele vormgeving
  • Goed gebruik van PS Vita touchscreen
  • Toegankelijk