Review: Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue – Square Enix en lange titels die bijna niet te onthouden zijn. Het lijkt een soort traditie te worden van de ontwikkelaar met de Kingdom Hearts franchise. Maar rare titels of niet; de franchise is ongekend populair en binnenkort verschijnen de eerder verschenen delen als een HD-heruitgave voor de PlayStation 4. Het betreft hier Kingdom Hearts HD 1.5 + II.5 ReMIX. Voordat het zover is, heeft de uitgever echter eerst nog een andere HD-uitgave voor de fans en dat is waar we het in deze review over gaan hebben, namelijk Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue.

De inhoud van het pakket

Misschien is het eerst goed om uit te leggen wat er allemaal in deze collectie zit voordat we daadwerkelijk dieper op de inhoud ingaan. Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue biedt twee games aan, namelijk een HD-versie van Kingdom Hearts: Dream Drop Distance en Kingdom Hearts: 0.2 – Birth by Sleep: A Fragmentary Passage. En tot slot beschikt deze uitgave nog over een tachtig minuten durende animatiefilm onder de noemer ‘Back Cover X’. Dat gezegd hebbende, hanteren we deze volgorde ook tijdens het bespreken van deze collectie.

Een volwaardige port naar de PS4

De eerstgenoemde titel is eerder al verschenen voor de Nintendo 3DS, namelijk in 2012. Nu keert de game terug op de PlayStation 4 middels deze collectie en er valt in eerste instantie niet veel meer over te zeggen dan dat Square Enix prima werk heeft geleverd. Allereerst is er op grafisch vlak genoeg verbeterd. Wanneer je beide versies naast elkaar legt, zie je voldoende grafische vooruitgang. Er zijn meer details en de kleuren zijn beter, waardoor dit een veel vloeiendere versie van de game is. Het blijft overigens niet enkel bij de graphics, want ook op andere vlakken komt deze opgepoetste game goed uit de verf.

Een zeer belangrijk aspect is natuurlijk de besturing, die nu flink is aangepast ten opzichte van de handheldversie. Ook de animaties moesten flink opgeleukt worden, want de overstap van de Nintendo 3DS naar de PlayStation 4 is niet klein. Gelukkig heeft de ontwikkelaar ook hier meer dan voldoende aandacht aan besteed, want met beide genoemde elementen zit het wel snor. Het speelt ontzettend vloeiend en daarnaast is het een erg vermakelijke game. Zeker voor de Kingdom Hearts fans die nooit deze handheld game hebben gespeeld. De vertaling naar het grote scherm en een krachtiger systeem is in bijna elk opzicht gelukt.

Drops zijn eigenlijk wat onhandig

Om even wat dieper op deze game in te gaan qua context: je speelt in Dream Drop Distance met twee hoofdpersonen, namelijk Sora en Riku. In dit deel gaat dit duo constant parallel aan elkaar, want ze zijn tijdens het avontuur nooit samen. Je hebt zeven werelden die je kunt bezoeken met beide karakters, maar allebei hebben ze een losstaande verhaallijn. Hoe zijn deze twee dan wel met elkaar verbonden? Wel, dit gebeurt door het zogeheten ‘Drop’ systeem. Rechtsonder op het scherm zie je naast je levensbalk een balk die na verloop van tijd helemaal paars kleur. Zodra dit het geval is, zal je van personage wisselen. Speel je eerst bijvoorbeeld met Sora en ben je bijna klaar in de desbetreffende wereld, dan kan het zomaar zijn dat je noodgedwongen met Riku’s verhaallijn verder gaat.

Op de Nintendo 3DS werkte dit systeem wat beter dan nu op de PS4 het geval is en dat komt doordat je met een handheld meer gewend bent aan kortere speelsessies. Op de PS4 speelt de gemiddelde gamer wat langer door en dan kan het wisselen soms wat vervelend zijn. Zo speelde ik met Sora in één poging bijna een hele wereld uit, met enkel de eindbaas nog resterend. Je kan al wel raden wat er toen gebeurde, want ineens wisselde ik van Sora naar Riku en dat tijdens een baasgevecht. Op het moment dat ik na enige tijd weer terug wisselde, moest ik dat hele baasgevecht weer opnieuw doen. Dit is natuurlijk onnodig vervelend. Overigens kan je dat wel tackelen door zogeheten ‘Drop-Me-Not’ items te gebruiken die deze balk enigszins resetten, maar dat gaat wel ten koste van de gameplay.

Een kort, maar schitterend opstapje naar Kingdom Hearts III

Wanneer Kingdom Hearts III precies gaat verschijnen, weet nog niemand. Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue functioneert in zekere zin als een soort opstapje naar dit deel en om de tijd daartussen op te vullen. En dan hebben we het met name over de tweede titel in deze collectie, namelijk 0.2 – Birth by Sleep: A Fragmentary Passage. Hierin speel je met Aqua, een vrouwelijke Keyblade Master, die vast is komen te zitten in de duistere wereld nadat zij haar twee beste vrienden heeft kunnen beschermen. Hoewel dit deel aan de korte kant is, is dit ongetwijfeld de meest boeiende titel in deze collectie.

Het is namelijk een nieuw deel en geen heruitgave van een eerdere game. Ondanks dat deze game in ongeveer vier tot vijf uurtjes uit te spelen is, smaakt A Fragmentary Passage zeker naar meer. Allereerst is dit zoals een Kingdom Hearts game hoort te zijn. Het maakt gebruik van de krachtige Unreal Engine 4 en dat is zeker te zien in de details, kleuren en prachtige werelden waarin je terechtkomt. Zo zie je in deze duistere wereld onder andere het kasteel van Assepoester (Cinderella), dat goed uit de verf komt. Maar ook de duistere dimensie waarin de mijnen van de Zeven Dwergen uit het sprookje van Sneeuwwitje worden weergegeven, is mysterieus mooi.

Animatiefilm en verhaallijnen in het algemeen

Tot slot hebben we nog de animatiefilm die iets minder dan anderhalf uur duurt. Back Cover X (spreek je uit als Chi) belicht weer een andere verhaallijn dan de vorige twee titels en is eigenlijk vooral interessant voor de echte die hard fans. Er is echter een vrij groot minpunt van toepassing op deze animatiefilm. Deze is namelijk gebaseerd op een webbrowser game. Deze film vertelt het verhaal dat bij die game hoorde en in plaats van dat men de game overzet, hebben ze er een film van gemaakt. Een wat goedkope truc als je het ons vraagt; je kan immers net zo goed een port doen van de game als je toch ook al een handheld game overzet.

Begrijp me niet verkeerd, het is zeker leuk gemaakt en het is best de moeite waard om te bekijken. Maar dankzij de vele personages die daarin voorkomen, is het voor de nieuwkomer niet te begrijpen. Dat geldt overigens ook voor de andere games die aanwezig zijn in deze collectie, maar dat wordt enigszins opgevangen doordat je daadwerkelijk wat doet qua gameplay. Mocht je alle verhalen uit de franchise kennen en precies weten hoe al deze verschillende personages met elkaar verbonden zijn, dan is het natuurlijk een ander verhaal en hoef je je nergens zorgen om te maken.

Komt Square Enix de beginnende speler dan helemaal niet tegemoet? Dat is gelukkig niet het geval. Dankzij flashbacks (enkel in Dream Drop Distance) en tekstuele achtergronden, kan je de geschiedenis van de franchise ophalen. Maar erg prettig is het lezen niet; bovendien onthoud je minder goed het hele verhaal dan wanneer je daadwerkelijk alle games hebt gespeeld. In dat kader is ons advies om als beginner niet direct deze collectie op te pikken. Niet zozeer vanwege de kwaliteit, want die is gewoon in orde, maar meer vanwege de ingewikkelde verhaallijn die deze franchise inmiddels kent. Wacht dan liever eerst even op Kingdom Hearts HD 1.5 + II.5 ReMIX, dat binnenkort verschijnt voor de PS4.

Disney en muziek, samen weer een meesterwerk

Waar de Kingdom Hearts franchise toch wel om bekend staat, is natuurlijk de combinatie van de kleurrijke werelden die ooit door Disney zijn bedacht en de daarbij passende muziek. Ook in deze collectie zit deze combinatie weer uitstekend in elkaar en is het opnieuw een genot voor je oren. Van de subtiele en zachte vioolmuziek tijdens het doorwandelen van een gebied tot de intense, snelle en fortissimo van de piano tijdens een gevecht. Simpelweg de moeite waard om eens te beluisteren mocht je de games nooit hebben gespeeld. Met name in A Fragmentary Passage zijn de muziekstukken en omgevingen van Disney in perfecte balans met elkaar. Dit komt mede door het grafische genot van de Unreal Engine 4, die deze combinatie nog beter weet te presenteren.

Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue biedt dus twee games aan en een animatiefilm tegen een prijs van 60 euro. Is dat de prijs waard? Eigenlijk is het net ietsjes teveel. Dream Drop Distance is een prima port naar de PS4 en je bent er ook zeker genoeg uren aan kwijt voordat je het hebt uitgespeeld. Maar de daadwerkelijke kracht zit hem in A Fragmentary Passage, maar deze is wat aan de korte kant. Als je Dream Drop Distance eerder al eens op de handheld gespeeld hebt, dan is er qua nieuwe content niet bijster veel te ontdekken in deze uitgave tegen de genoemde prijs. Desalniettemin spelen beide games heerlijk weg. Dream Drop Distance dankzij de verbeterde grafische kwaliteit en meer vloeiende gameplay. En A Fragmentary Passage is de moeite waard omdat het als een mooi opstapje naar Kingdom Hearts III dient. Dit korte deel zou qua grafische prestaties bovendien weleens een voorbeeld kunnen voor hoe Kingdom Hearts III eruit gaat zien. En dat smaakt zeker naar meer.

• Prima port van Dream Drop Distance
  • Vloeiende en vermakelijke gameplay
  • A Fragmentary Passage is kort maar schitterend