Review: Digimon World: Next Order – Het is alweer een jaar geleden dat ik na een jarenlange absentie mijn rentree heb gemaakt in de Digiworld met de game Digimon Story: Cyber Sleuth. Ditmaal is het de beurt aan Digimon World: Next Order, dat geen rechtstreeks vervolg is op de eerder genoemde game. Next Order schaart zich in het lijstje van de talloze Digimon World games die allen het levenslicht hebben gezien op de voorgaande consoles. De Digimon Story games focussen zich meer op een verhaallijn binnen de reeks, waar de Digimon World games meer gefocust zijn op gameplay. Wat voor ervaring dit is geweest en welke indruk dit op mij heeft gemaakt, zal ik uitvoerig proberen uit te leggen.

Op naar de Digiworld

Nadat je hebt gekozen of je met een mannelijke of vrouwelijke speler het spel gaat spelen, word je vrijwel direct de Digiworld ingezogen. Hierin krijg je een korte introductie over de gameplay mechanics van het spel en krijg je te horen dat de Digiworld wederom in de problemen zit. Ditmaal zijn het een stelletje losgeslagen Machinedramons die het slechtste voort hebben met de wereld en toevallig is het aan jou de taak om de wereld stapje voor stapje weer vreedzamer te maken.

Na de introductie kom je terecht in het dorpje Floatia, dat op dat moment wordt bewoond door de oude wijze Jijimon en enkele baby Digimon. Voor je bewezen diensten in de tutorial mag je van Jijimon twee Digi-eieren uitzoeken, waaruit je partner Digimon tevoorschijn komen die je de gehele game aan je zijde zult hebben. Vervolgens geeft Jijimon je de taak om in de buitenwereld verder te zoeken naar andere Digimon om ze terug te laten keren naar het dorpje, om zo stukje bij beetje uit te groeien tot een immense Digi-stad. Elke teruggekeerde Digimon zal uiteindelijk weer zijn toevoeging hebben in het stadje, waar jij bij dagelijkse terugkeer weer profijt van zult hebben, bijvoorbeeld in de vorm van gratis items.

Even wennen

Nadat ik vorig jaar Cyber Sleuth met heel veel plezier heb gespeeld, was de stap naar Next Order voor mij wel even wennen. In Cyber Sleuth kon je lekker je Digimon levelen en in zekere zin de richting meegeven van je volgende Digivolutie. Daarnaast kon je zoveel Digimon hebben als je wilde en was het mogelijk jezelf al vechtend door het verhaal heen te grinden. In Next Order werkt dit allemaal iets anders. In jouw rol als Tamer van de twee Digimon die je bij je hebt – dit zijn tevens de enige twee waar je het de hele game mee moet doen – is het voornamelijk de taak om je Digimon tijdens de gevechten in leven te houden. Het vechten gaat vrijwel geheel automatisch, jij bent er enkel om items toe te dienen tijdens de gevechten. Af en toe mag je – wanneer je voldoende support hebt geleverd – een move bepalen voor je Digimon, totdat het gevecht voorbij is.

De rol van Tamer die je hebt, naast het supporten van je Digimon tijdens de gevechten, is het grootste buiten de gevechten om. Er zijn namelijk ontzettend veel factoren waar je als Tamer rekening mee moet houden. Het gericht trainen van je Digimon gaat via een speciale computer in de gym van Floatia, waarbij je ervoor moet zorgen dat je Digimon niet te uitgeput raken. Daarnaast is het noodzakelijk dat je je Digimon voldoende eten geeft, laat slapen en last but not least: laat poepen.

Her en der in de game staan toiletten geplaatst en mochten je Digimon echt moeten poepen en er is geen WC in de buurt? Dan heb je altijd nog draagbare toiletten die je mee kunt nemen om ze even lekker hun gangetje te laten gaan. Wanneer je er als Tamer schijt aan hebt om de Digimon hun behoefte te laten doen, dan heeft dit allemaal invloed op de evolutie mogelijkheden van je partners. Je zult je Digimon zo goed mogelijk moeten voorzien van alle mogelijkheden, om zo een goede band met ze te ontwikkelen waardoor je daadwerkelijk progressie in de game boekt.

Stapje voor stapje

Zoals hierboven al aangegeven was de game in het begin wel even wat wennen. Ik ging met de mindset van Cyber Sleuth de game in, waardoor ik vrijwel de eerste vijanden al niet aankon: ik wilde namelijk té snel. Door de game langer te spelen, ontdekte ik dat geduld een schone zaak is in deze titel. Wat hier een belangrijke rol in speelt, is dat je veel repetitieve handelingen moet verrichten om sterker te worden; trainen, eten, poepen, slapen, items ophalen enzovoort.

Wanneer je eenmaal de buitenwereld gaat exploreren, zijn de verschillende Digimon die je tegenkomt wel voorzien van levels die weer voorzien zijn van een blauwe of een rode kleur. Blauwe tegenstanders kan je nog wel aan, voor de rood gekleurde tegenstanders zal je nog even door moeten trainen. Door steeds meer hetzelfde repetitieve systeem van hierboven te doorlopen, word je steeds sterker en kan je steeds een stuk verder Floatia in gaan om op zoek te gaan naar nieuwe Digimon om het dorp te komen versterken.

De game is opgedeeld uit dagen van 24 uur en na iedere verstreken dag worden je Digimon logischerwijs een dag ouder. Naarmate de manier van hoe jij ze traint, verzorgt en laat vechten, krijg je een indicatie van hoe oud je Digimon worden. De beperking van het hebben van maar twee Digimon wordt hiermee opgelost, want na een X-aantal dagen gaan je Digimon simpelweg gewoon dood. Vervolgens worden ze – krachtiger dan voorheen – herboren als baby’s en kun je hetzelfde riedeltje weer opnieuw doorlopen.

Extra vaardigheden

Door veel te lopen, trainen, eten, poepen, slapen en vechten verdien je als Tamer zogenaamde ‘Tamer Points’. Deze Tamer Points kun je vervolgens weer inleveren in een heuse vaardigheden boom met verschillende mogelijkheden. In totaal zijn er 71 vaardigheden om aan te leren, dus je zult wel even flink door moeten trainen voordat je alles hebt bemachtigd. De vaardigheden bestaan onder andere uit het hebben van een grotere rugzak voor meerdere items, invloed van de relaties met je Digimon alsook de hoeveelheid geld dat je krijgt uit gevechten.

Degelijke uitstraling

Digimon World: Next Order is grafisch geen pareltje, maar het voorziet in de benodigde behoeften in de game. De game is een klein jaar geleden in Japan al op de PS Vita verschenen en wanneer we de graphics van beide versies eens naast elkaar leggen, dan heeft de game een flinke sprong in de goede richting gemaakt. Het enige vervelende is wel dat wanneer je Digimon eenmaal zijn gedigivolved in de Champion of Ultimate vorm, ze een dusdanige grootte hebben bereikt, dat ze tijdens het lopen een groot deel van je scherm in beslag nemen. Daarnaast is het ook ontzettend vervelend dat de Digimon continu om aandacht vragen, wat zich weer uit in veel verschillende piepjes, gekrijs en geschreeuw tijdens het exploreren van de Digiworld. Een groot voordeel van deze Digimon, in tegenstelling tot Cyber Sleuth, is dat de game zowel qua tekst als voice-acting geheel in het Engels te spelen is.

Men pakt een grote ketel en voegt hier de games Nintendogs en De Sims aan toe, aangedikt met een vleugje The Witcher. Vervolgens dekt men dit af met een Digimon jasje en de game Digimon World: Next Order is geboren. In tegenstelling tot Cyber Sleuth is deze nieuwe telg een stuk langzamer en het vergt meer tactisch inzicht. Naast de vele repetitieve klusjes die je elke dag weer uit moet voeren, loont dit uiteindelijk wel. De game vergt in het begin enige kennis om door te krijgen, maar wanneer dit het geval is blijf je wel getriggerd om steeds een stapje verder in de game te zetten. Voor de echte Digimon fanaten zal deze game ongetwijfeld weer uren speelvermaak opleveren, maar voor de mensen die hier geen kennis of kunde van hebben, zal de game een stuk pittiger zijn en als repetitief worden ervaren.

• Veel exploreren
  • Geheel Engelstalig
  • Genoeg vaardigheden uit te breiden