Nadat Sony’s Andrew House in The New York Times onthulde dat er op dit moment 915.000 PlayStation VR units zijn verkocht, stuurde Sony een persbericht uit met wat meer informatie. Zo staat in dit persbericht dat er op dit moment meer dan 100 games en ervaringen beschikbaar zijn.
We weten allemaal dat dit veelal de wat kleinere games betreft en dat het qua Triple-A titels wat stil is. Maar er zit genoeg in de pijplijn, zo maken we op uit het persbericht. Zo worden titels als Ace Combat 7, Final Fantasy XV (speciale VR-ervaring), Steel Combat, Tekken 7, Farpoint en Gran Turismo Sport specifiek genoemd.
Nadien staat in het bericht dat er momenteel zo’n 220 titels en ervaringen in ontwikkeling zijn waarvan er dit jaar zeker nog 100 gaan verschijnen. Afgezien van de genoemde games ging Sony verder niet op andere titels in, dus het is even aankijken wat hier zoal onder zal vallen. De E3 in juni zal ongetwijfeld meer duidelijkheid geven.
Goed bezig PSX! Mooie rechtzetting van dat eerdere stuk π
En hopelijk ook gerustgesteld dat er nog genoeg in de pijplijn zit.
Er zitten nog een paar verrassingen aan te komen!
Ik heb altijd gedacht dat een VR toevoeging een nieuwe bulletpoint op de verpakking van een game zou zijn, in iedergeval de eerste paar jaar. Net als multiplayer zullen er later uitgebreide (tripple A) games komen die 100% voor de VR zijn gemaakt. Het gaat echter sneller dan ik had verwacht.
Ik vermaak me nog steeds dagelijks.
Laatst nog mervils a vr experience uitgespeeld. Als filmpje in de store grafisch erg matig. Blijkt het in vr een erg vermakelijke game die er nog best leuk uitziet. Lijkt een beetje op (let op : ik zeg beetje) Mario 64
Ik kijk ontzettend uit naar AC 7 en Star Trek, maar ook nieuwe functies die mee gaan komen met de nieuwe update van de PS4.
@BrainsBush:
Laten we dat “kritische artikel” maar gauw vergeten, dat ging helemaal nergens over.
Wauw Tekken 7! Misschien dat de nieuwe Tekken in VR aanvoelt als de eerste drie delen op de psx of het luna-park. Daar zag het pijnlijk uit om met King het hoofd van je tegenstander op je knie te verbrijzelen. Ik wil het voelen en ‘auw, dat moet zeer doen’ zeggen. De mogelijkheden met VR lijken schier eindeloos, dus deze branche zal hierdoor niet stoppen. En natuurlijk het aantal early adopters die de fabrikanten vertrouwen geeft in een goede verkoop waaronder ikzelf. π
Ik ben nog steeds bang dat het meeste “ervaringen” gaat worden. Of korte games zoals we die nu ook veel hebben. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet leuk of goed zullen zijn. Ik heb in ieder geval zin in meer!
Vr is te vet
@82.74.138..xxx: ging nergens over? Mijn VR ligt in de kast. Door dat onding steeds wegvallend beeld en geen HDR op mijn dure OLED. Wat een troep dat VR, ontzettend veel spijt van.
*OMG PSVR is aan het sterven…Noooooo!
* Hoezee! Bijna een miljoen units verkocht!
* OMG HONDERDEN TITELS INCOMING!
Stop met het bespelen van mijn emoties!
Geeft maar weer eens aan hoe weinig psx-sense van playstation weet
@77.248.92..xxx:
Ik heb nergens last van, ( heb ook geen PS4 pro, daar schijnt het probleem zich voor te doen), en gebruik hem dagelijks, altijd even potje EVE en Pinball VR speel ik ook regelmatig.
@BrainsBush: @82.74.138..xxx: Ik vind het goed om kritisch te zijn, maar ik las dat artikel laatst inderdaad ook met enige verbazing. Als je de comments leest van VR-bezitters, dan lees je bijna alleen maar positieve ervaringen. Ik heb er zelf nog geen, maar ga er wel een aanschaffen binnenkort.
Er worden veel units verkocht en er zit veel in de pijplijn blijkt nu, dus dat ziet er goed uit voor PSVR!
@77.248.92..xxx:Als je een beetje hersenen had was je terug naar de winkel gegaan met die problemen. En de HDR had je kunnen oplossen unit loskoppelen. π
@BrainsBush: @82.74.138..xxx: @GazMeister: Enige nuance is hier wel op zijn plaats. Dat er 220 games en ervaringen in ontwikkeling zijn wil nog niet zeggen dat PS VR daarmee op termijn direct heel interessant is.
Voor de PlayStation Move werd ook altijd gezegd dat er enorm veel games zouden komen die uiteindelijk niet het levenslicht hebben gezien. Al die kleine games die nu in de maak zijn zijn geinig, maar dat is niet per se waar het in het artikel om ging.
Wat we natuurlijk willen zien zijn ervaringen als Robinson: The Journey, Gran Turismo Sport (in z’n geheel), Resident Evil VII en meer. Laten we wel wezen, het aantal blockbusters dat genoemd wordt in het persbericht voor dit hele jaar, is nou ook niet echt bijzonder groot.
Dan te bedenken dat Final Fantasy XV een VR-ervaring krijgt die niet heel uitgebreid dan wel boeiend zal zijn (afgaande op E3 speelsessie). Gran Turismo Sport is slechts gedeeltelijk in VR speelbaar. Tekken 7 zal niet volledig in VR speelbaar zijn (is mijn interpretatie althans) en zo kunnen we nog even doorgaan.
Wat er dan overblijft is Farpoint als pure PS VR game en tja, de rest zijn kleinere titels. Qua Triple-A is het dan wel erg stil. Goed, dat neemt niet weg dat we het compleet bij het verkeerde eind kunnen hebben hoor. Maar het is een proces binnen Sony dat zich bij ieder stukje hardware lijkt te herhalen. De hoop is ook hier enorm dat ze dat eens doorbreken.
Maar goed, de tijd zal het leren π
@Rastapopulos: Als de hoop zo enorm was zouden jullie niet zo’n groot bullshitverhaal schrijven
@Rastapopulos: Ik ben ook best sceptisch hoor. Het is ook lastig om titels te ontwikkelen voor PSVR – kijk naar Resi 7…de Kitchen demo bestaat als sinds 2014 of zo. Maar het is grappig om te zien hoeveel onduidelijkheid er nog bestaat over VR. Iedereen roept maar wat.
Sony maakte hiervoor al jaren Head mounted displays en de PSVR is een logisch vervolg daarop. En de eerste keer dat een dergelijke headset enigszins commercieel succesvol is. De VR trein is in ieder geval vertrokken!
@Rastapopulos:
Nuance is prima, kritiek en op een aanmerkingen over een product daar zijn jullie voor om daar over te schrijven, maar de PS VR nadat het net 4 maand op de markt is met de grond gelijk maken vond ik te ver gaan en zeker op het moment niet terecht.
De PS4 had de eerste 2 jaren ook niet veel games, zat ik ook nog meer op de PS3.
En als Sony uiteindelijk de PS VR net zo gaat behandelen als de vita, hoeft Sony op game gebied niet meer met iets anders dan de PS zelf op de markt te komen, want dan gaat niemand meer randapparatuur aanschaffen in de toekomst, ik in iedergeval niet.
Sony zal het tot een succes moeten maken, anders is Sony de geloofwaardigheid op dit gebied totaal kwijt.
@143.179.10.xxx: Wat?
@82.74.138..xxx: Misschien was het inderdaad wat te snel, leren we van π
@GazMeister: π
@77.248.92..xxx: Jammer van hdr klopt.
Psx-sense moet ook niet zelf teksten schrijven. Ze kunnen alleen kopieren
@Rastapopulos: @Rastapopulos: Uit je eigen tekst: βDE HOOP is ook hier enorm dat ze dat eens doorbreken.β
Als jullie zouden hopen dat het een succes wordt dan schreven jullie er niet zo negatief over want jullie zijn misschien wel de grootste Playstation website in Nederland en veel mensen gaan dan door jullie denken dat PSVR ruk is en ze het toch maar niet moeten kopen. Helaas is het een van de populairste playstationsites van Nederland die al vanaf de start ruk is.
@GazMeister: hahaahah precies.
Maar foutje kan de beste gebeuren natuurlijk π
Gelukkig is psx-sense nu met een inhaal slag bezig om het foute artikel recht te zetten.
@143.179.10.xxx:
Als jij zo goed weet dat deze site ruk is snap ik werkelijk niet wat jij hier dan doet. Ik bezoek zelf geen sites die ik ruk vind.
Daarnaast heb ik al meer gelezen dat mensen de PSVR tegen vinden vallen en waar de bril al ligt te verstoffen. Er staan ook weer positieve verhalen tegenover maar vooralsnog is er geen reden voor een halleluja verhaal, eerst maar eens kijken of het allemaal waargemaakt wordt (zeg ik met de Vita in mijn achterhoofd). Vooral het woord “ervaringen” doet mij het ergste vrezen.
@83.84.253..xxx: Prima, dan ga je toch ergens anders heen. Dan hoeven we jouw gezeur in het vervolg ook niet meer te lezen.
PSVR is coolste ding sinds de ps4
@77.249.246..xxx: Hoefde je al niet dus blijkbaar heb je niks beters te doen.
@143.179.10.xxx: Ja, we hopen op succes, maar zien het somber in. Dat is toch niet zo raar? Het stempel ruk geef je er zelf aan, het artikel is enkel iets wat we constateren en dat gesteund met voorbeelden uit het verleden.
Als ik je reactie zo lees leg je verbanden die er niet zijn, maar goed wij zijn toch een site die vanaf de start al ruk is dus ach, wat kan jou het dan nog bommen, toch?
@84.28.67..xxx: Precies dat, ik heb mijn VR set al sinds de kerst niet meer aangeraakt, omdat er voor mij niets is verschenen. Deze geluiden horen wij overal om ons heen en waar is dat aan te wijten? Inderdaad, gebrek aan goede/interessante software. Je stipt heel kort precies aan wat we in ons eerdere artikel ook deden, de PS Vita is een uitstekend voorbeeld. Maar goed, niet iedereen ziet dat in en de conclusie is dan al snel dat PSX ‘ruk’ is.
Ik ben blij dat deze site zo lekker ruk is. Met een zwangere vrouw moet ik het hier maar van hebben dan.
Waar oh waar heb ik zulke beloftes van sony uit eerddr gehoord? Precies het fenomeen psvita π
Ondertussen dirt rally vol vr , inderdaad matig grafisch beeld maar ik kijk met volle teugen uit naar project cars 2 vr
@Rastapopulos: Het kan me wat bommen omdat jullie een veel gelezen (de meest gelezen?) Playstationsite in Nederland zijn. Jullie maken de PSVR zwart terwijl die in de opstartfase zit. Ik vind het een gaaf ding dus zie graag nog meer content. Als je er sinds kerst niet op gegamed hebt moet je het VR-kanaal op youtube, Resident evil en Dirt eens een kans geven.
@143.179.10.xxx: Ik heb nooit gezegd dat we het ding op zichzelf slecht vinden. Sterker nog, ik heb persoonlijk prachtige ervaringen beleefd met de headset.
Loading Human was interessant, Space Rift was tof, Driveclub VR, Batman: Arkham VR, Job Simulator en zo kan ik nog wel even doorgaan. Stuk voor Stuk enorm veel plezier mee gehad. Maar… dat was allemaal sinds de launch tot aan de kerstvakantie, nadien is er weinig boeiends meer verschenen. Ja, Resident Evil VII uiteraard.
Nogmaals, dat je het opvat als zwartmaken is dan een interpretatiefout, want het gaat erom dat we een trend constateren. Dat probeer ik ook te benadrukken door eerder aan te geven dat we hopen dat het ding slaagt. Niet alleen vanwege persoonlijke interesse, maar ook vanwege de algehele ontvangst waar we langzamerhand steeds meer onvrede in zien.
Resident Evil VII en DiRT zijn absoluut mooie titels, dat ben ik helemaal met je eens. Maar ik speel nauwelijks tot geen horror, want dat genre is niet helemaal mijn ding (op wat games daargelaten) dus dan valt er al een game weg. DiRT heb ik voor de Xbox One en ga ik niet opnieuw kopen voor een VR-ervaring. Maar goed, we dwalen af.
@Rastapopulos: Sony heeft 1 miljoen headsets verkocht waarvan ze zeggen dat het meer dan verwacht is. Van zo’n acessoire is het dan toch niet realistisch om evenveel content te verwachten als bij consoles? Dat jullie dat niet snappen! Als je het eens uitrekent kom je er achter dat er veel VR content is in verhouding tot de PS4. Dus waar klagen jullie over?
@143.179.10.xxx: Volgens mij raak je nu een beetje in verwarring. Het artikel waar we het over hebben sprak over twee kritiekpunten:
1. Gebrek aan grote releases/Triple-A games. Dat is nog steeds een issue, want de titels die Sony noemde in het persbericht zijn lang niet allemaal 100% VR-ervaringen, zoals Resident Evil VII dat bijvoorbeeld wel was. De enige dedicated PS VR game van enig kaliber is Farpoint op dit moment.
2. De hardware is in combinatie met een PS4 Pro niet ideaal, doordat je voor een optimale HDR ervaring alles weer moet loskoppelen. Zeg zelf, dat is niet praktisch. En dan laten we de andere technische issues even achterwege.
Goed, in essentie hebben we het vooral over punt 1. Waarom mogen we niet een soortgelijke hoeveelheid content voor VR verwachten? Is Sony niet degene die zei dat VR de toekomst is? En dan nog, hoeveel ervaringen/games van de 220 die in de maak zijn, zijn van Triple-A kaliber? Precies. Dat neemt niet weg dat een dergelijke verwachting wat onrealistisch is in een startfase. Keerzijde is wel dat we dergelijke beloftes zo vaak gehoord hebben, die vervolgens niet zijn waargemaakt. Dat is het enige wat we aanstippen in het eerdere artikelen en waar we wat zorgen over hebben. Of in jouw optiek, waarover we klagen.
Dat je een andere mening hebt is prima. Ik hoop heel erg dat ik de headset het komende jaar steeds vaker ga gebruiken en dan voor echt prachtige VR-ervaringen. Helaas heb ik nu niet echt veel op m’n lijstje staan en bij Sony is het als het om beloofde aantallen gaat eerst zien dan geloven. En daarmee verwijs ik je naar het verleden, namelijk de PS Move en PS Vita.
Overigens, van het huidige aanbod VR-content is best wel veel van bedenkelijke kwaliteit…
@Rastapopulos: vergeet niet dat de move en vita in een slechte periode zijn gereleased(crisis-tijd). Met sony ging het ook niet zo goed toen.
@143.179.10.xxx:
Omdat er af en toe een topic/artikel tussen zit waar je het niet mee eens bent of een andere kijk op hebt, vind ik niet dat een hele site niet deugt.
Over het algemeen haal ik hier toch heel wat bruikbare nieuwtjes en tips vandaan.
@84.82.251..xxx: Valide punt inderdaad, misschien is dat een oorzaak geweest dat men die accessoire en handheld destijds snel links heeft laten liggen.
Wat PS VR betreft, we gaan het zien. Ik ben erg benieuwd en ik hoop dat ik de headset nog vaak op mag zetten voor prachtige ervaringen.
@Rastapopulos: Voor Move en Vita klopt het dat het gereleased is in een crisis periode in Europa. Maar uiteindelijk heeft de gamer het laten floppen. voor Move en de camera kwamen echt goede games uit die ook goed werkte, alleen net als op de WII en op de PS2 was het allemaal games die eigenlijk meer voor kinderen waren aangezien bij de grotere titels die goede ondersteuning gaven (zoals Killzone waar het echt heel goed werkte) de gamers steeds weer de voorkeur voor een gewone controller en als je redelijk wat goede games uitbrengt maar de core gamer koopt het niet, moet je gewoon zo snel mogelijk de support droppen en weer verder gaan naar het volgende focus. Zo gaat dat met alle fabrikanten, als je echt goed kijkt naar Sony, ondersteunen ze juist heel hun producten langer dan de meeste fabrikanten.(overal Sony dan) Voor de PS vita ondersteunen ze hem nog steeds erg goed, alleen dan wel richting een markt die ook de PS vita wil. Hier in europa klagen we wel dat we Console games portable willen hebben, maar blijkbaar wil niemand ervoor betalen. Er zijn echt super veel parels AAA games voor de PS vita gekomen en toch verkochten ze niet goed in Europa. Of het nu de crisis was of niet, wat zou jij doen als je miljoenen gaat verliezen bij ontwikkeling van AAA’s en het niet terug kan verdienen. maar in Japan gaan de verkopen wel als een speer en verkopen de third party games als een malle. Blijkbaar in Europa willen we alleen de standaard Nintendo games portable spelen en vinden we (ookal geven we het niet toe) de graphics en vernieuwende hardware (want de PS vita was voor een handheld echt het meest vernieuwende na de Lynx van Atari) van ondergeschikt belang en wil men dus blijkbaar zo traditioneel mogelijk iets dat ze al kennen gebruiken. Want wees eerlijk, wat houd beter vast, heeft betere graphics en heeft echte console achtige games de Nintendo 3DS (new) of de PS vita. Ik weet het antwoord al, de PS vita (ookal is die ook niet 100% super gebouwd voor Westerse handen)! Door deze redenen denk ik dat de Switch best een succes kan worden, want bijzondere hardware is het niet en vernieuwend al helemaal niet. (Tablets kunnen ook op de TV aangesloten worden en er kan een bluetooth controller op aangesloten worden). De VR bril is juist wel een succes, alleen omdat Sony weer eens als eerste een beetje success heeft met VR technologie zal het nog wel even duren voordat er heel veel AAA games komen die de moeite waard zijn. Want de meeste AAA developers hebben eerst afgewacht of de VR bril goed verkocht werd, want die gaan niet zomaar Miljoenen investeren in iets dat mega kan floppen en je weet zelf ook dat een game development vaak al een paar jaar geleden begonnen is.(toen niet veel mensen wisten van de Sony VR bril)
900.000 verkocht op 55 miljoen ps4 erg weinig hoor, het grote publiek loopt toch echt niet warm voor VR
@159.46.196.xxx: 900k op 55M is zeker weinig. Maar als je bij ontwikkeling/planning rekening gehouden hebt met bijna 1m te doen in April, heb je als fabrikant het goed ingeschat. Hou daarbij rekening mee dat de VR bril momenteel de prijs heeft van een Console, dus het grootste gedeelte van PS4 spelers zal dat niet willen uitgeven. Het grote publiek komt als de prijs een stuk lager gaat worden, denk zelf dat EUR. 200,- de grens gaat worden dat het veel harder zou gaan lopen.
@159.46.196.xxx:
Als je zaken in cijfers gaat uitdrukken is 55 miljoen PS4’s op een consumenten markt van alleen in Europa al van 500 miljoen ook niet echt succesvol.
Wereldwijd alleen al een 1miljard consumenten die wat aan een PS4 zouden hebben, het grootste gedeelte van de consumenten wereldwijd heeft dus niets met de PS4.
Ik vind een miljoen PS VR’s na 4 maanden echt een succes.