We hebben jullie binnen deze rubriek al eens gevraagd om jullie eigen inbreng en zowaar hebben we deze week een onderwerp vanuit de community aangedragen gekregen. Onze dank daarvoor gaat uit naar ‘gameXL’. Deze week willen we jullie mening peilen over microtransacties die tegenwoordig niet meer weg te denken zijn uit veel games.
Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de FUT-modus uit FIFA. Deze modus is dermate populair geworden dat er inmiddels al jaren grof geld in omgaat. Online zijn er zelfs websites waar je munten voor deze modus kunt kopen, al dan niet via PSN-kaarten. Microtransacties zien we verder ook terugkomen in games als Rainbow Six, GTA V, Destiny, Rocket League, de Call of Duty delen en nog vele andere games.
Stel je nou voor dat je hier erg gevoelig voor bent en heel veel uren in een dergelijke game stopt, dan kan dit je veel geld kosten. Je kan je hier de vraag bij stellen of dit wel oké is? Tegelijkertijd is en blijft het echter wel je eigen beslissing om hier geld aan uit te geven, alleen in welke omstandigheid gebeurt dit dan en op welke leeftijd? Wat vind jij van dit verdienmodel waar uitgevers veel inkomsten uit halen? Gaan microtransacties steeds meer de overhand krijgen en wat is dan het gevolg hiervan voor de industrie zelf en voor ons als consument? En in hoeverre is voor jou de nuance van belang dat het optioneel is daar waar een game je wel kan pushen?
Je merkt het al, het is wederom een onderwerp wat je van meerdere kanten kunt benaderen. We zijn daarom weer erg benieuwd naar jouw mening hierover en schroom daarom zeker niet om die te verpakken in een passende reactie voor onder dit artikel.
Over het algemeen ben ik tegen microtransacties. Zeker bij games zoals COD waar het eigenlijk wel “moet”als je alle wapens wil. Bij FUT heb ik dit in mindere mate omdat er genoeg alternatieven zijn om aan coins te komen. Met name traden en FUT Champions. Dat laatste heeft ervoor gezorgd dat ik dit jaar geen fifa punten heb gekocht. Bij games zoals RB6 en RL waar de upgrades puur cosmetisch zijn heb ik er ook niet veel moeite mee (de nieuwe operators in siege kun je gewoon kopen door veel te spelen).
Nog nooit geld uitgegeven voor microtransacties wel voor DLC. Nu krijg je daar meestal meer gameplay voor en voor microtransacties slecht een nieuwe skin voor je karakter of gun. Vindt ik de moeite niet waard. Vroeger was een nieuwe skin de ultieme beloning voor het uitspelen van een game. Nu kan je ze dus kopen.
Het is stom. Simpelweg omdat het spel aangepast wordt naar de mogelijkheid om het het unlocken van stuff. Wat eerst bijvoorbeeld 4 uur zou duren om vrij te spelen, wordt dan 10 uur. Simpelweg om het aantrekkelijker te maken om over te gaan op micro-transacties. Steeds meer shit wordt een grind met als culminatie van dit probleem: GTA Online.
Met DLC krijg je inderdaad vaak content waar je echt wat aan hebt, met de rest krijg je alleen een nieuw wapen een andere kleur auto of een ander wapen. Met een pass proberen ze je langer aan een game te binden terwijl je de meeste toch nooit een jaar speelt en dan is vaak net zo slim om de DLC los te kopen als je de game nog wel speelt. Zoals al eerder gezegd was vroeger een bepaalde skin of wapen een beloning voor een bepaald lever o.id. nu is het winst voor de ontwikkelaar. Probleem in deze is dat het maken van een game vaak jaren duurt en er dus externe partijen eerst het geld voorschieten en die willen zoveel mogelijk geld terug zien… Nadeel is dat dit dus ten nadele van de game play gaat. DLC zou er moeten zijn voor uitbreidingen etc. de rest moet je gewoon kunnen verdienen in de game met levels etc…
Onzin net als die season passes. Het moet gewoon al in de game zitten!
Kijk bijvoorbeeld naar Wildlands die vragen €10 voor een simpele hunter pack. Echt niet normaal.
Microtransacties: alleen cosmetisch.
DLC: Echte nieuwe assests die nieuwe verhalen brengen of nieuwe maps.
Alles dat een voordeel oplevert in game mag geen geld kosten.
Erg veelgeld betalen voor bv een wapen wat gewoon al in het spel zit is gewoon diefstal. Het gaat vaak niet om een paar euro maar vink wat euro’s tot wel 99 euro of misschien wel meer. Ik schrik me soms rot als ik de bedragen zie.
bij games waar microtransacties zijn maar waar die dingen ook via gameplay kan krijgen heb ik er niks op tegen dan is het gewoon je eigen keuze of je ze koopt
bij games waar microtransacties zijn maar je de dingen niet via gameplay kan krijgen heb ik er wel iets op tegen want dan hebbenn de spelers met meer geld een voordeel tegenover de spelers met minder geld of die gewoon minder geld in games stoppen
Ik vindt het enige spel waarbij ze het goed hebben gedaan rainbow siege. Iedereen krijgt de extra mappen en met dlc zijn je operators al gelijk unlockt. Koop je het niet moet je weet zelf voor sparen in game.wat ook een uitdaging is. Dus geef de optie om het te kopen, maar ook om dezelfde dingen in game te verdienen.
Er zijn jonge gamers die het verschil niet meer weten. Ze zijn begonnen met gamen in het tijdperk dat deze ontwikkelingen net ontstonden of daarna. Daarom kan het vreemd in de oren klinken wanneer ‘oudere’ gamers als ik zelf ageren tegen dit soort commercialisering van de game-industrie.
Ik heb ooit geweten dat je een game kocht en je kreeg een compleet product. Je weet wel; een ervaring met een verhaal. Dat verhaal heeft een begin, een middenstuk en een eind. Als je klaar bent en je zet je controller weg heb je een voldaan gevoel omdat je een tof avontuur hebt beleefd.
Dat behoort dus tot het verleden. Ja, er zijn nog games die zo in elkaar zitten maar niet de games van een EA’s, Ubisoft’s en andere grote spelers in de markt. Zelfs CD Projekt Red kon op de duur de verleiding niet weerstaan en kwam terug op de belofte om nooit geld te vragen voor DLC.
Nou is DLC voor mij hapbaarder als het een extra verhaal toevoegt. Kijk maar naar Naughty Dog met Uncharted 4. Je hebt het complete verhaal gespeeld. Nu krijg je binnenkort de keuze om tegen betaling een extra verhaal rond de dames te spelen in de vorm van DLC. Dat is dus een toevoeging in het universum van Uncharted.
Maar ooit werd ik voor het eerst geconfronteerd met een game waarvan je het einde pas kon spelen na het unlocken van de laatste missie tegen betaling. Dat was Asura’s Wrath. Mijn mond viel open toen de game plots vroeg om tegen een geldbedrag de ontknoping te mogen spelen. Heb ik niet gedaan. Daarmee heb ik de game dus ook niet volledig uitgespeeld.
Tegenwoordig komen er bijna geen games meer uit zonder DLC componenten. Als het iets toevoegt zonder afbreuk te doen aan de gekochte game kan ik er mee leven. Het is immers jouw keuze of je de DLC aanschaft of niet. Als er echt iets interessants zit voor mij wacht ik meestal een hele tijd tot de DLC wordt afgeprijsd.
Ook hebben steeds meer games multiplayer modes. Sommige games hebben dat helemaal niet nodig. Maar ja, daar komen we dan met het aantrekkelijke van mp voor de ontwikkelaars: de microtransacties!
Ik heb nog nooit een cent gespendeerd aan microtransacties! En waarschijnlijk zal ik dat ook nooit doen. Ik weet nog goed toen Playstation Home (op de PS3) uitkwam. Ik was op bezoek bij mijn broer en die zat daar letterlijk inboedel (bankjes, stoelen, tafels, TV’s) voor z’n appartement en kleding (T-Shirts enz…) voor zijn avatar te kopen. Ik verklaarde hem voor gek.
Uiteindelijk ben je baas van je eigen portemonnee. Dat is zo. Maar de verleiding verandert soms in verslaving. Voor je het weet ben je een aanzienlijk deel van jouw inkomsten aan het spenderen aan digitale producten. Dat zijn gewoon ééntjes en nulletjes op een HD. Of erger nog; straks op een remote server!
Ik heb hier op PSX-Sense al eerder het verhaal van mijn neefje verteld. Die had op den duur wel drie keer de waarde van de nieuwprijs van Fifa in aankopen zitten toen zijn ouders ingrepen. Het was verslavend geworden.
Er is maar één manier om de microtransacties in te dammen. En dat is het verhaal van de consument. Als je het niet koopt zal het niet meer gemaakt worden. Maar ik vrees dat de huidige generatie gewend is aan het model en deze dan ook accepteert.
Ik koop mijn games fysiek, koop heel sporadisch DLC in de uitverkoop en doe niet mee aan microtransacties… De game-industrie verandert en ik vraag me echt af hoe lang het duurt voordat alle games gestreamed worden (bye bye consoles) en je overal voor extra moet betalen. Bevalt jou deze toekomst niet? De enige die dat bij kunnen sturen zijn wij; de gamers, de consumenten.
Microtransacties zijn tegenwoordig macrotransacties en komen bovenop de exhorbitante aanschafprijs. Micro transacties alleen toestaan in free to play. Als je n goed product hebt is het toch wel winstgevend en hoef je het niet te verkopen.
Microtransacties is van interessant en potentie naar frustrerende melkkoe gedegradeerd en we ondersteunen het allemaal
Oké, laat ik eerlijk zijn. Micro-transacties zijn waardeloos. Je betaald al voor een volledige game en veelal het volle pond. Echter krijg je bij games met micro-transacties of hulp-dlc niet de volledige game. Er zijn items uitgehaald die de balans beïnvloeden, of worden juist toegevoegd.
Tja, over extra costuums struikel ik niet, maar als er wapens (o.i.d.) achter een paywall zitten waar het spel wel op geënt is… Of wapens die het spel wel heel makkelijk maken dan erger ik mij er aan. Wat te denken van een paywal op 3/4 van het spel, bij de echte vorm van de eindbaas?
Of, helemaal leuk, zoals bij de mobile port van Dungeonkeeper. Elke f*cking actie kost WEKEN tenzij je met echt geld over de brug komt. Als gamemakers meer geld willen, dan wil ik er iets van echte waarde voor. DLC die als uitbreidingspakket mag gelden met meer verhaallijn, nieuwe karakters en omgevingen, etc.. Niet dat ik €60 neer moet tellen voor het skelet van een game en de rest à €20 per transactie bij moet kopen.
Ik erger me ook aan deze pay-to-win opties bij competatieve spellen.
Its all about the money
@gamexl: helemaal gelijk
Ik koop games die ik echt wil spelen vaak bij de release, maar als ze microtransacties bevatten laat ik ze links liggen en kies ik een game die dat niet heeft. In mijn optiek haalt t veel sfeer weg uit de game.
Een voorbeeld is Assassins Creed reeks, ik weet nog dat ik helemaal in de storyline van de game zat en toen in een van de delen een krat tegenkwam die je alleen maar kon openen tegen betaling. Het hele warme gevoel van tijdens het spelen was gelijk weg. Call of Duty online modus, same thing met (betere) wapens verkrijgen tegen betaling. Het voelt alsof je niet kan winnen tenzij je betaald, waardoor ik geen plezier beleef tijdens het spelen van zulke games.
Mocht ik een game met microtransactis alsnog willen dan overweeg ik het als hij sterk is gedaald in prijs, maar dat duurt vaak wel een tijdje, wat tot gevolg heeft dat ik de game uiteindelijk helemaal niet meer speel omdat het momentum al weg is.
@gamexl:
Asura’s wrath is dus effectief Ransomware. Wow..
Ik ken iemand die al 1400 euro in FUT heeft zitten. En nog steeds niet alle spelers heeft die hij wil. Dat is gewoon crimineel
Op het moment dat je je suf moet grinden om een beetje mee te kunnen komen in Mypark (NBA2k) omdat er spelers zijn die grof betalen om hun speler te upgraden, gaat het mij veel te ver. Ook die MyPark spelers mogen zich wat mij betreft suf grinden. Microtransacties voor shirtjes enzo kan ik wel begrijpen, maar microtransacties voor pay-to-win niet.
Wat betreft FUT.
Ik heb een autistische neef die het denkvermogen van een 13 jarige heeft maar een volwassen kerel is. Die probeer ik al tijdenlang hem uit het hoofd te praten dat hij Ronaldo of Messi niet uit pakjes kan winnen. Hij stopt er elke week 20 euro in om te gokken op 1 van die spelers. Dat hele fifa points systeem om pakketten te openen vind ik eigenlijk een verkapte manier van gokken, wat voor veel mensen (waaronder mijn neef) verslaving in de hand kan werken.
Als je de keuze hebt of je het wilt unlocken of kopen, vind ik het prima. Jammer dat je sommige ingame dingen alleen met echt geld kan verkrijgen. Ik voel me op deze manier een beetje bedrogen uit komen.
Ik vind dit klote , ik heb begin jaren van games en consoles meegemaakt en ik kan met zekerheid zeggen dat gamen de laatste 2 generatie consoles een geldmelkerij opgekomen is . Vroeger was een game af en moest je zelf uit een benarde situatie door een level komen , nu is alles voorgekauwd en te vinden op YouTube.
Bij free to play normaal ze moeten ergens aan verdienen. En liever gewoon niet bij normale games doe dan maar DLC zolang het wat toevoegd.
@M3blaze:
Als het unlocken erg lang duurt en niets toevoegt aan het spel (eindeloos grinden), dan is het ook al niet ok.
Het gaat ook ten koste van de speel ervaring.
Als je voor een item of een speler iets moeilijks moet doen , danis het een grote beloning. Als je dat zelfde item kan kopen is het eigenlijk niets meer waard.
@coristus: Of ik hij gewoon dom dat hij zoveel daar aan uitgeeft? Voor dat geld kan ik meer dan een jaar gamen.
@84.106.224..xxx: Laat mij maar gewoon betalen voor een game zelfs als op de mobiel zolang de game volledig functioneel is.
Als games free-to-play zijn, vind ik micro transacties prima, in een game waar je al voor betaald hebt vind ik het niet kunnen.
Maar uiteindelijk zijn het mensen zelf die dit tot een negatief succes maken, in Destiny heb ik geen cent uitgegeven aan in game aankopen, doet de meerderheid dit wel kan ik de garantie geven dat in Destiny 2 micro transacties onderdeel van de game gaan uitmaken.
Als er geld verdiend kan worden en mensen vragen om microtransacties door er gebruik van te maken zal het ook verschijnen.
Afschaffen die zooi!
@coristus: 1400 euro? WTF! Asura’s Wrath was echt jammer want ik heb me goed vermaakt met de game. Ik ben benieuwd, ik ga eens kijken of de dlc nog steeds te koop is. Misshien is deze inmiddels gewoon te downloaden…
In het begin was het prima, maar nu developers de smaak te pakken hebben worden games er omheen gebouwd in plaats van dat er pas achteraf over na wordt gedacht. Dit gaat nooit meer over en is echt een zeer grote stap terug voor gaming in het algemeen.
Wanneer een game volledig te spelen is zonder beperkingen en het volledig ‘af’ voelt dan heb ik er geen problemen mee. Echter moeten ze er niet in doorslaan, betalen voor een iets ander kleurtje is overdreven. Het is dan ieder zijn eigen keus.
@Flaming_Kaiser:
Jup, maar dit soort gedrag wordt dus door het spel sterk beloond. Dat is het probleem.
Voor free to play games prima.
Maar voor full retail vind ik het echt nergens overgaan echt afzetters.
@mrb:
Maar het is geen echte keuze.
Micro-nudging is effectief het ondermijnen van vrij wil. Het is heel effictief. Voeg daar het gok element aan toe, en je maakt mensen verslaafd aan het opgeven van vrije wil.
Spellen zijn duurder dan voorheen, je krijgt terug een incompleet spel. Dlc houdt dat in voor mij. Extra content hangt er vanaf, als je daardoor in een spel beter wordt is het erg en is het waardeloos. Zijn het alleen maar skins etc.. dan geen probleem.
@TheKid: helemaal mee eens. gta online is gewoon veranderd in een micro transactie generator voor rockstar. en die transacties zijn meestal niet eens zo micro. ik houd me hart alvast vast voor de mp van red dead redemption 2. als er ook maar iemand denkt dat die niet minstens net zo erg zou worden, is diegene op zijn minst naïef te noemen. ik hoop dat ik het fout heb, maar eigenlijk weet ik wel beter.
@coristus: heej, misschien kan je diegene proberen wakker te schudden, want dat geld krijgt ie nooit terug en dat is echt heel zonde. daar kan je een hele luxe auto van halen. (een niet al te oude luxe versie van een mondeo kost 900 euro. dan heb je een cd wisselaar, echt faux leer lol, verwarmde stoelen etc.)
Bij gta heeft het de hele gameplay verpest. Het is allemaal te langdradig geworden. En vernieuwing heeft het niet gebracht. ik zie namelijk nergens aan het spel waar al dat geld blijft, wat ze verdienen aan die cashcards.
En fut zou verboden moeten worden wat dat is gewoon gokken. Ik ken er genoeg die er honderden euros per jaar aan uitgeven
@Peter01:
Hij vind het zelf het geld waard.. maar t liefst zou ik hem hard bitchslappen
@Sony: Goed onderbouwde reactie.
Premium spellen waar microtransacties inzitten boycot ik zo goed als altijd, verpest voor mij de spelervaring. Enige uitzondering is gta v, waar het wel oké is geïmplementeerd.
Als ik geld uit wil maken koop ik wel dlc pakketten zoals The Witcher 3 bijvoorbeeld:)
@77.251.196..xxx: Dankje 🙂
Zie @gamexl: voor de onderbouwing. Ik ben het volledig met hem eens.
Bij gta online haalt het zelfs de essentie van gamen onderuit namelijk plezier maken.
Erger is nog wel dat veel kinderen onbewust best veel geld uitgeven aan microtransacties. Want dat is ook voornamelijk hun doelgroep. Gamebedrijven zij best erg geworden. Bijna op hetzelfde niveau als disney.
@coristus: Het enge is dat EA daar zoveel aan verdient. En dat het loont om zulke praktijken in je game te stoppen. Daarom irriteer ik me aan mensen die zeuren over alle DLC. Terwijl er ook gewoon DLC tussen zit die zijn geld waard is The Witcher om er een te noemen en wel EA spekken met deze praktijken.
@95.97.93.xxx: Dat is gewoon het probleem mensen denken met free to play goedkoop uit te zijn terwijl ze bakken met geld uitgeven. Daarom speel ik niks meer op mijn telefoon alles zit achter een paywall.
Heb ik nog nooit geld aan uitgegeven en ga dit ook niet. Vind het eigenlijk een belachelijke toevoeging in een game. Wie er wel geld aan wil uitgeven moet dat zelf weten. Af en toe selectief een DLC kopen als die het waard is vind ik ok.
@Flaming_Kaiser:
Klopt helemaal, ik heb een post gemaakt vanmiddag over micro nudging. Maar die moet nog goed worden gekeurd (skiet is op psxsense). En mijn eerste post was over dat als dlc nieuwe assets en verhaal toevoegd, het alleen maar positief is. Maar de markt wordt (waarschijnlijk) doelbewust vertroebeld door de marketing.
En dat gelul over vrij wil en keuze is precies dat (nudging).
En doordat er een relatief grote groep ten prooi valt daaraan worden anderen ook gestimuleerd dit gedrag te volgen. Bah. Marketing is diabolisch
Alleen prima als het uit cosmetisch oogpunt is, anders een ongelofelijke hekel aan
Ik doe er niet aan mee. Ik koop ook bijna nooit DLC. Beter maken ze grote games €20 duurder en stoppen ze er alles in. Zelfs voor Battlefield 1 haal ik nu nog geen DLC ondanks dat ik het een leuke game vind. Microtransacties en DLC van €50 zijn in mijn ogen absurd.
@coristus: ik zou echt de neiging hebben om hem bij zijn oren vast te pakken en heel hard in zijn gezicht te schreeuwen. ik denk niet dat hij normaal dat geld aan games had uitgegeven. daar heb je geloof ik met en beetje zoeken een ultra hd tv voor man. koop dat dan. ik hoop niet dat ik iemand beledig nu lol, maar dat doe ik denk ik niet.
ik ben niet iemand die alles kan kopen wat ik wil. dus is het onbegrijpelijk en erg frustrerend voor mij om te horen hoe iemand 1400 euro weg gokt in een voetbalgame. gelukkig ken ik hem niet lol. anders had het me denk ik echt heel erg dwars gezeten lol.
kan je je fut content overdragen naar de volgende fifa game, of moet je elk jaar van voor af aan beginnen ? hoe dan ook, het is gewoon gokken, en dat laten ze in handen van mensen onder de 18 ? belachelijk!!!!!!! ik weet niet hoe oud jouw maat is trouwens lol. gaat me ook niks aan. ik wil alleen effe laten weten dat ik niet zo arrogant ben om aan te nemen dat hij niet oud en wijs genoeg is om zijn eigen beslissingen te nemen.
Bij gratis games of games tot 5 Euro oké. Ikzelf zal nooit een microtransactie doen. Neemt voor mij alle gameplezier weg. Al helemaal als het online games zijn tegen anderen. Ik verlies omdat Pietje geld uitgeeft aan microtransacties. Dat is ook de doelgroep hiervan. Diegene die verliest of achter blijft bij de rest voelt zich gedwongen ook microtransacties te doen. en wat te denken van verslaving. Kijk maar naar clash of clans of hayday hoe schandalig ze mensen plukken. 50 cent hier 50 cent daar. Je merkt er niet veel van maar onbewust geef je kapitalen uit. DLC vind ik oké daar dit meestal een behoorlijke uitbreiding is en meer gametijd geeft.
@Peter01:
Hijs volwassen, 25 geloof ik, maat is een groot woord. Maar idd. Het is gewoon gokken. Maar ik weet niet zeker of de kansspelwet dit dekt aangezien er geen geldprijzen zijn, of prijzen die je (volgens de spelvoorwaarden) ten gelde kan maken (verkopen account mag niet). En volgens mij is het dan een schemergebied).
4k tv.. ja als je niet zo’n grote wilt lukt dat wel. Maar het gaat ook om het volggedrag.
1. Pietje spendeert honderd(en) euros en krijgt speler X.. wow.
2. Aaron, Kees en Appie zijn jaloers, proberen af te dingen, roven het ergens of bedelen om zakgeld en stoppen het in fut en hebben ook wat succes.
3. Jan en Chris willen dat ook.. etc.
Sociale druk en voila.. 800M in de kassa bij EA
Zolang de microtransacties puur cosmetisch zijn (zoals bijv. bij Rocket League) heb ik er geen problemen mee. Maar zodra je items kunt kopen waarvoor je normaal achievements voor moet behalen vind ik het dikke onzin.
Ook vind ik de prijs van de game een belangrijke factor. Als deze al de “full price” heeft zijn microtransacties in mijn ogen een beetje maf. Is de game bij aanschaf een stuk goedkoper (wederom Rocket League bijv.) heb ik er geen moeite mee om er geld aan te besteden.
Microtransacties koop ik nooit, behalve dan enkele keren in Warframe, maar dat zijn niet echt microtransacties te noemen. Daar koop je voor 50 of 60 euro een ‘Prime Pack’, wat je extra in-game valuta geeft en soort van accesoires voor op je characters.
Hoewel Warframe gratis te spelen is heb ik daar nu zo’n 200 euro aan uitgegeven, maar ik heb dan ook wel meer dan 1600 uur gespeeld!
Microtransacties? Nooit zal ik daar aan meedoen. NOOIT, hoor je!
* zet PS4 aan en start Rocket League
* “waaaaa, nieuwe kistjes en nieuwe cars??”
* spendeert €40 aan useless decals.
Zo gaat dat dan in de praktijk.
@GazMeister:
Ik vind Rocket League een slechte vergelijking omtrent Microtransacties.
De meeste mensen zullen Rocket League opgepikt hebben als gratis PS+ spel.
Ik val daar ook onder. Ik heb 10 euro betaald aan wat nieuwe voertuigen.
A) om Rocket League in feite te bedanken dat ze zo’n tof spel hebben gecreëerd en
B) omdat ik het tof vond om (onder meer) in een Back To The Future car te rijden. 🙂
(wat alleen maar cosmetisch en dus geen pay-to-win methode is)
@62.59.239.xxx: Wat is dan volgens jou de definitie van een microtransactie? Want de basisgame heb je, je kan alleen wat extra shit erbij kopen die niet fundamenteel het spel verandert. Ik heb Rocket League als dank- ook nog gekocht op PC 😉
@coristus: het is een groffe schande. mensen raken er heel verslaafd aan.